کمای دیابتی چیست؟ ⚡ کمای دیابتی چقدر طول میکشد؟

آیا میدانید کمای دیابتی چقدر طول میکشد

کمای دیابتی چقدر طول میکشد؛ یکی از مهم ترین سوالاتی است که افراد درگیر با آن بیماری دیابت باید نگران جواب آن باشند. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید و اطلاعات دقیقی در مورد کمای دیابتی ندارید، در ادامه با ما همراه باشید. ما قصد داریم در خصوص بیماری کمای دیابتی چیست، عوارض آن و مدت زمان طول کشیدن آن نکاتی را بیان کنیم.

علاوه بر مقاله حاضر، توصیه می کنیم، مقاله عوارض دیابت بی مزه چیست را نیز مطالعه کنید؛ این دو مقاله در کنار هم می توانند در افزایش اطلاعات شما راجع به بیماری دیابت، کمک کننده باشند.

دریافت مشاوره رایگان برای اطلاع بیشتر از قیمت انواع پروتز با ما تماس بگیرید.

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

همکاران ما بی صبرانه منتظر خدمت به شما هستند 😊

کمای دیابتی چیست؟

بیماری دیابت عوارض زیادی دارد که یکی از آنها کمای دیابتی است. این وضعیت، یک وضعیت کاملا اورژانسی است و در اثر افزایش شدید قند خون، و یا کاهش شدید آن اتفاق می افتد. معمولا در مواقعی که بیمار، هیچ توجهی به میزان قند خون خود ندارد و  بیماری قند را به خوبی کنترل نمی کند، این عارضه ی خطرناک و تهدید کننده اتفاق می افتد. نکته نگران کننده ای که در مورد کمای دیابتی وجود دارد، آسیب دائمی به مغز و یا حتی مرگ است و معمولا، شرایطی وخیم تر از اقدام برای ساخت پروتز مچ پا به وجود می آید.

وقتی فرد وارد فاز کمای دیابتی می شود، فرد، بیهوش شده و هوشیاری خود را از دست می دهد. کسانی که به بیماری قند مبتلا هستند، می بایست در مورد این عارضه خطرناک اطلاعات کاملی داشته باشند و از بروز آن و اقدام برای پرداخت قیمت پروتز مچ پا پیشگیری به عمل آورند.

نمی توان در مورد این که کمای دیابتی چقدر طول میکشد، اظهار نظر دقیقی داشت، اما باید بدانید، فردی که به کمای دیابتی می رود، زنده بوده و مغز او هنوز فعال است، ولی امکان پاسخگویی نداشته و نمی تواند عکس العملی از خود نشان دهد. وقتی این عارضه برای یک فرد ایجاد می شود، باید هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام کرد و با انجام اعمال پیشگیرانه از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

علائم کمای دیابتی چیست؟

قبل از آنکه فرد دیابتی وارد کمای دیابتی شود، علائم و نشانه هایی ظاهر می شود. اگر به این علائم توجه شود، می توان در پاسخ سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، جوابی امیدوار کننده داد. اگر دیابتی هستید و یکی از این علائم را مشاهده کردید، حتما برای کاهش و یا افزایش میزان قند در خون فکری کنید و اجازه ندهید که شرایط وخیم شود.

وقتی قند خون بالا می رود و شرایط برای ورود فرد به کمای دیابتی آماده می شود، علائم زیر بروز پیدا می کند:

  • استشمام بوی بد از دهان
  • احساس تشنگی
  • تکرر ادرار
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • خشک شدن دهان
  • احساس خستگی زیاد
کمای دیابتی چقدر طول میکشد

علائمی که کمبود قند در خون، هشدار بروز کمای دیابتی را به فرد می دهند، به شرح زیر است:

  • بروز اختلال در حرف زدن
  • گرسنه شدن
  • عرق کردن زیاد
  • نامرتب شدن ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • احساس بی حالی و خستگی
  • سردگرمی

به یاد داشته باشید، افراد، بدون نشان دادن این علائم وارد کمای دیابتی نمی شوند. معمولا، فرد دیابتی ابتدا این علائم را مشاهده می کند، اگر در ادامه به آنها بی توجه باشد و اجازه دهد که میزان قند در خون او، به نوسان خود ادامه دهد، فرد به کما می رود. این مهم ترین موضوعی است که در خصوص سوال کمای دیابتی چیست، باید بدانید.

کمای دیابتی چقدر طول میکشد؟ آیا کمای دیابتی باعث مرگ می شود؟

کمای دیابتی چقدر طول میکشد؛ پاسخ واضح و روشنی ندارد. اگر فرد به علائمی که در بالا ذکر کردیم، توجه داشته باشد و به محض شناسایی آنها متوجه شود که میزان قند خون اون در حال افزایش یا کاهش است، باید هر چه سریع تر فکری کرده و آن را درمان کند. هر قدر درمان و تنظیم کردن میزان قند در خون، با سرعت بیشتری همراه باشد، احتمال آنکه مدت زمان کمای دیابتی کاهش پیدا کند، وجود دارد.

البته بیماران دیابتی، نباید اجازه دهند که وارد فاز کما شوند؛ زیرا مشخص نیست که در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، به هیچ یک از علائمی که در بالا اشاره کردیم، بی توجه نباشید؛ زیرا اگر کسی وارد فاز کمای دیابتی شده باشد، تا زمانی که دیر نشده می توان او را نجات داد، اما زمانی که کار از کار بگذرد، ممکن است مغز به صورت دائمی و جدی آسیب ببیند و یا حتی فرد، دچار مرگ شود. با انجام کارهای پیشگیرانه، می توان از بروز این نوع کما پیشگیری کرد. اگر این سوال برایتان پیش آمده که بدترین عارضه کمای دیابتی چیست، باید بگوییم که مرگ بدترین اتفاق، در صورت رفتن فرد به کما است.

عوارض کمای دیابتی چیست

برای پیشگیری از عوارض کمای دیابتی چه راه هایی وجود دارد؟

در مورد کمای دیابتی چقدر طول میکشد، نکاتی را بیان کردیم. مساله ای که لازم می دانیم در مورد آن نیز صحبت کنیم، راه هایی است که می توان به کمک آنها از بروز عوارض کمای دیابتی پیشگیری کرد. برخی از کارهایی که افراد دیابتی برای جلوگیری از ورود به کما و ابتلا به عوارض آن می توانند انجام دهند، به شرح زیر است:

  • اولین و بهترین کار، حفظ کردن میزان قند خون در حد نرمال است. کسانی که دیابت دارند باید بتوانند قند خون خود را در محدوده نرمال حفظ کنند.
  • دیگر کاری که این گروه می بایست انجام دهند، مطلع کردن اطرافیان است. کسانی که دیابت دارند می توانند به بقیه آموزش دهند که در زمان افزایش و یا کاهش شدید قند خون، چه کارهایی انجام دهند. به این شکل نیز می توان نگرانی ناشی از کمای دیابتی و سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، را به شدت کاهش داد.
  • رعایت یک رژیم درست و اصولی نیز به افراد کمک می کند تا از کمای دیابتی پیشگیری کنند.
  • دیابتی ها نباید هیچ یک از وعده های غذایی شان را حذف کنند.
  • آنها بهتر است غذاهایی که تاثیر بهتری روی قند خونشان دارد میل کنند.
  • در ادامه پاسخ به سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، باید خاطر نشان کنیم افرادی که دیابت دارند نباید به هیچ عنوان در مصرف الکل زیاده روی کنند. بهتر است تا جایی که می توان این نوشیدنی را کنار گذاشت و از نوشیدن آن به صورت کلی صرف نظر کرد.
  • بهتر است کسانی که دیابت دارند وقتی که قند خون خود را اندازه می گیرند، آن را ثبت کنند. وقتی نتایج به پزشک ارائه می شود او بهتر می تواند به بیمار کمک کند تا بیماری اش درمان شود.
  • دیابتی هایی که انسولین مصرف می کنند باید در زمان استفاده از این دارو مطابق با نظر و تجویز پزشک عمل کنند. زیاد مصرف کردن و یا کم مصرف کردن این دارو، نتایج خوبی با خود به همراه ندارد.
  • از دیگر مواردی که باعث می شود نگرانی دیابتی ها از بابت سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، کاهش پیدا کند، ورزش کردن است. بهتر است کسانی که دیابت دارند ورزش هایی که باعث کاهش قند خونشان می شود، انجام دهند و آن را به یک عادت روزانه در زندگی خود تبدیل کنند.
  • بهتر است زمان هایی که قند خون افزایش پیدا می کند، میزان کتون خون نیز اندازه گیری و چک شود.
برای پیشگیری از عوارض کمای دیابتی چه راه هایی وجود دارد؟

برای جلوگیری از افت قند خون و کما چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بیماران دیابتی نمی خواهند نگران پاسخ سوال “کمای دیابتی چقدر طول میکشد” باشند، باید بدانند که چه موقع می بایست به پزشکان مراجعه کنند. ما در اینجا بهترین زمان جهت مراجعه به پزشک و جلوگیری از افت قند خون و کما را بیان کرده ایم:

  • بیماران دیابتی باید یک دستگاه اندازه گیری میزان قند خون در خانه داشته باشند و به صورت مرتب و منظم، میزان قند خون شان را اندازه گیری کنند. اگر دو بار متوالی و به دلایلی نامعلوم، میزان قند خون به بالای 300 رسید فرد بدون فوت وقت می بایست به پزشک مراجعه کند.
  • در مواقع یکه میزان قند خون به زیر 70 رسیده و بعد از سه بار اقدام کردن برای افزایش قند خون، به حالت نرمال و طبیعی برنگشته، می بایست هر چه سریع تر به مطب پزشک رفت.
  • دیابتی هایی که به نظر می رسد حالات گیجی دارند نیز این احتمال در مورد آنها می رود که دچار کاهش قند خون شده اند. بی توجهی به این کاهش قند می تواند فرد را به سمت کمای دیابتی پیش ببرد. اگر فرد، بیهوش شده است اطرافیان او می بایست چیزی را به او بخورانند و یا نوشیدنی به او بدهند که قندش زیاد شود. امیدواریم با نکاتی که بیان کردیم، نگرانی تان از بابت سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد کاهش پیدا کرده باشد.
بهترین روش برای درمان کمای دیابتی چیست؟

عوارض کمای دیابتی چیست؟

علاوه بر نگرانی، در خصوص سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، باید در مورد عوارض کمای دیابتی نیز نگران بود و تا جایی که امکان دارد، نباید اجازه داد که فرد دیابتی وارد این مرحله از بیماری شود. یکی از مهم ترین و بدترین عوارضی که این کما به دنبال دارد، بی هوشی است. از آنجایی که در زمان بروز کما، مشخص نیست فرد در چه شرایطی قرار دارد، ممکن است بیهوشی او باعث افتادن، سقوط و وارد آمدن صدمات جسمانی، مانند شکستن دست، پا و دیگر اندام های بدن شود. به همین سبب است که بیماران دیابتی باید مرتبا قند خون خود را چک کرده و اجازه ندهند که این بیماری از کنترلشان خارج شود.

دیگر عارضه ای که آن هم، نگرانی های جدی با خود به همراه دارد، آسیب هایی است که بروز کما ممکن است در مغز ایجاد کند. اگر مدت زمان طولانی از به کما رفتن فرد گذشته باشد، و اقدامی برای نجات او صورت نگیرد، ممکن است به دلیل فعل و انفعالاتی که در بدن روی می دهد، مغز ،دچار آسیب های دائمی و جدی شود و فرد هیچگاه به شرایط قبلی خود باز نگردد. متاسفانه، این کما ممکن است باعث مرگ فرد دیابتی نیز شود. پس علاوه بر اهمیت به سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، خوب است به عوارض آن نیز توجه و دقت کرد.

آیا در جریان هستید که کمای دیابتی چقدر طول میکشد

بهترین روش برای درمان کمای دیابتی چیست؟

به سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، پاسخ دادیم و گفتیم، مشخص نیست افراد بعد از به کما رفتن چقدر طول می کشد تا از این حالت خارج شوند. موضوعی که می تواند به بیمار کمک کند تا هر چه زودتر از کما خارج شود، واکنشی است که اطرافیان نشان می دهند.

تحقیقات نشان می دهد، افرادی که در کما به سر می برند می توانند صداهای را که در محیط اطراف وجود دارد بشنوند. یکی از بهترین کارهایی که می توان انجام داد تا بیمار از کما خارج شود، صحبت کردن با او است. اگر فردی که به کما رفته است، صدای عزیزان خود را بشنود احتمال آنکه بتواند زودتر از این حال خارج شود، وجود دارد.

پس کسانی که بیمار کمایی دارند می بایست به این نکته توجه کرده و سعی کنند در طی روزهایی که بیمارشان در کما است، با او صحبت کنند تا فرد هر چه سریع تر به هوش آید. متاسفانه کما ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد و این که مشخص نیست کمای دیابتی چقدر طول میکشد، برای خانواده بیمار، بسیار آزار دهنده است.

بهترین روش درمان کمای دیابتی

موضوع دیگری که در مورد کمای دیابتی چقدر طول میکشد، باید مطرح کنیم، روش درمان است. روشی که برای درمان کما گفتیم، ممکن است روی بیماران دیابتی هم جواب بدهد، اما معمولا برای درمان کمای دیابتی کارهای زیر انجام می شود. چناچه وارد شدن شدن به فاز کما به دلیل کاهش زیاد از حد قند خون باشد، باید کارهای زیر انجام شود:

  • ترزیق کردن محلول دکستروز 50 درصد به بیمار؛
  • افزایش دادن میزان قند خون به کمک هورمون گلوکاگون؛
  • تزریق کردن مایعات به صورت وریدی؛

کسانی که به دلیل افزایش بیش از حد قند خون وارد کمای دیابتی شده اند، می بایست برای خارج شدن از حالت کما، یکی از روش های درمانی زیر روی آنها اعمال شود:

  • دریافت کردن مایعات به صورت وریدی؛
  • تزریق کردن انسولین و کاهش میزان قند خون؛
  • دریافت مکمل های سدیم، فسفات و پتاسیم؛

هر قدر مدت زمانی که فرد در حالت کما باقی می ماند بیشتر باشد، پاسخ به سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، سخت تر و غیر ممکن تر خواهد بود. یکی از مهم ترین کارهایی که بیماران دیابتی به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی توجهی کنند، کنترل روزانه ی قند خون و جلوگیری از کاهش و یا افزایش آن است. به یاد داشته باشید، کمای دیابتی و عوارض آن به مراتب بدتر از قطع عضو و اقدام برای ساخت پروتز بالای زانو و زیر زانو است.

کمای دیابتی چقدر طول میکشد و برای پیشگیری از عوارض کمای دیابتی چه راه هایی وجود دارد؟

آیا کمای دیابتی، یکی از عوارض قند خون بالای 300 در کودکان است؟

در ادامه پاسخ به سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، شاید لازم باشد که در مورد عوارض دیابت در کودکان نیز نکاتی را به شما بگوییم. کودکان نیز از ابتلا به بیماری دیابت در امان نبوده و هر قدر که زودتر این بیماری در آنها تشخیص داده شود، عوارض کمتری آنها را به خود درگیر می کند. دیابت نوع یک، شایع ترین نوع دیابت در کودکان است و هم در کودکان 5 تا 7 سال و هم در افراد بین 7 تا 15 سال به چشم می خورد.

برخی متخصصان می گویند، در صورتی که دیابت در کودکان تشخیص داده نشود آنها دچار عوارضی همچون کاهش سطح هوشیاری و کما می شوند. با توجه به این توضیح می توان که گفت یکی از عوارض قند خون بالای 300 در کودکان، کمای دیابتی است.

والدینی که نمی خواهند نگران پاسخ سوال کمای دیابتی چقدر طول میکشد، باشند بهتر است دستورات تغذیه ای و درمانی مناسب کودکان دیابتی را بدانند و به کودک خود کمک کنند تا زندگی نرمال عادی و بدون خطری را ادامه دهد. ترفندهای کاهش قند خون در کودکان، از کمای دیابتی در کودکان پیشگیری به عمل می آورد.

در کودکان، کمای دیابتی چقدر طول میکشد

کلام آخر

ما در این مقاله در مورد کمای دیابتی چیست و کمای دیابتی چقدر طول میکشد، صحبت کردیم و گفتیم، هر قدر برای درمان این عارضه سرعت بیشتری به خرج داده شود، مدت زمان کما کاهش پیدا می کند. این مقاله به همت و تلاش کارشناسان ما در کلینیک ارتوپدی فنی پایار تهیه شده است؛ این کلینیک در حوزه ساخت انواع پروتز، ارتز و ساخت کفش و کفی طبی فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *