ارتز آرنج (بریس آرنج) چیست؟

آرنج از پرکاربردترین اندام های بدن به شمار می آید به همین جهت میزان آسیب و صدمات وارد شده بر آن بسیار زیاد می باشد. اگر فرد در ناحیه ی آرنج خود درد شدید را احساس می کند، هنگام خم کردن و باز کردن آرنج خود با مشکل مواجه می شود، در ناحیه ی آرنج احساس سوزن سوزن شدن دارد نباید به سادگی از آن علائم چشم پوشی کند. بایستی حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد. پزشکان می توانند به روش های مختلفی درد آرنج بیمار را تسکین دهند. برخی از رایج ترین روش های تسکین درد آرنج عبارتند از: به کاربردن کمپرس یخ و یا استفاده از ارتز آرنج. بیمار با بهره گیری از روش های درمانی به بهبود علائم و کاهش فشار ناحیه ی مفصل آرنج کمک می کند و در مجموع باعث می شود درد آرنج کاهش یابد. این مقاله مخصوصا برای افرادی آماده شده است که می خواهند در مورد ارتز آرنج اطلاعات مهم و حیاتی را کسب کنند. لطفا تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

ارتز آرنج چیست؟

ارتز آرنج یک وسیله ی فیزیکی است که به منظور تثبیت آرنج و محافظت از آرنج آسیب دیده به کار گرفته می شود. نام دیگر ارتز آرنج، بریس آرنج می باشد. ارتز آرنج مانند ارتز سر و گردن ، ارتز ستون فقرات ، ارتز شانه ، ارتز دست جزو ارتز های اندام فوقانی و ارتز هایی مانند : ارتز زانو ، ارتز لگن ، ارتز مچ پا ، کفش و کفی طبی نیز جزو ارتز های اندام تحتانی به شمار می روند.

افراد به دلایل مختلفی دچار آسیب درد در ناحیه ی آرنج خود می شوند مانند:

  • تصادف
  • فعالیت های ورزشی
  • استفاده ی طولانی مدت از آرنج

پزشکان بریس آرنج را برای بیماران تجویز می کنند تا از بروز مجدد آسیب جلوگیری کنند. هنگام انتخاب نوع بریس آرنج پزشکان فاکتور های مختلفی را در نظر می گیرند، به عنوان مثال آن ها به نوع آسیب دیدگی، اهداف بیمار از استفاده از ارتز و … توجه می کنند. آرنج یکی از با اهمیت ترین مفاصل بدن به حساب می آید چرا که وظیفه ی وصل کردن ساعد به استخوان بازو را عهده دار می باشد. آرنج به باز و بسته شدن بازو کمک می کند.

هنگامی که فرد ساعد خود را به سمت بدنش به حرکت در می آورد عملا در وضعیتی قرار می گیرد که به آن باز کردن آرنج می گویند. همچنین هنگامی که فرد ساعد خود را به سمت مخالف بدنش حرکت می دهد به آن بستن آرنج گفته می شود. هنگای که شما یک لیوان را بر می دارید در واقع آرنج خود را می بندید و وقتی که لیوان را روی میز قرار می دهید در اصل آرنج خود را باز کرده اید. آرنج جزو اندام های پرکاربرد بدن به شمار می آید به نحوی که طی شبانه روز هزاران بار در حالت باز و بسته قرار می گیرد.  به همین جهت ابتلا به درد های نشات گرفته از استفاده ی بیش از اندازه از آرنج بسیار رایج است. پزشکان ارتز آرنج را در انواع و اشکال مختلفی تهیه می کنند. هدف از ساخت آرنج های متنوع تسریع فرآیند بهبودی و محافظت کردن از آرنج می باشد.

ارتز آرنج (بریس آرنج)

ارتز آرنج چه کاربرد هایی دارد؟

افرادی که فعالیت های ورزشی همچون تنیس، گلف و یا کریکت انجام می دهند احتمال آسیب دیدن ناحیه ی آرنجشان بیشتر است. به طور معمول پزشکان به این قبیل افراد توصیه می کنند که از بریس آرنج به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی مجدد استفاده کنند. به کارگیری ارتز موجب کاهش دادن ریسک آسیب پذیری آرنج و التهاب تاندون ها می شود. بریس آرنجی که تنیس بازان و یا گلف بازان از آن بهره می گیرند ازبروز مشکلاتی همچون سندروم تونل کوبیتال جلوگیری می کند.

انواع ارتز آرنج کدامند؟

طیف تنوع ارتز یا بریس آرنج بسیار بالا می باشد. پزشکان می توانند ضمن بهره گیری از این ارتز های متنوع به معالجه ی بیماران بپردازند. برخی از رایج ترین ارتز های آرنج عبارتند از:

ارتز بندی:

ارتز بندی به وسیله ای گفته می شود که دور بخش فوقانی ساعد و زیر آرنج را بپوشاند. این نوع بریس بسیار ارزان قیمت می باشد و ساختار ساده ای دارد. متخصصان ارتز بندی را به منظور فشار آوردن به تاندون طراحی کرده اند. افرادی که به التهاب تاندون مبتلا شده اند می توانند از ارتز بندی استفاده کنند. تنظیم ارتز بندی بسیار ساده می باشد. متخصصان مربوطه ارتز بندی را از موادی همچون نایلون و نئوپرن تهیه می کنند.

محافظ آرنج:

عملکرد محافظ آرنج بسیار شبیه عملکرد ارتز بندی می باشد. این نوع بریس دارای 2 بند است. یکی از بند ها را زیر آرنج و بند دیگر را روی آرنج قرار می دهند. علاوه براین، این بریس دارای یک بند است که دوبند دیگر را به هم وصل می کند. هدف از تعبیه ی بند سوم  محافظت صحیح از آرنج و بازو می باشد. بند سوم اطراف نئوپرن قرار می گیرد. مواد نئوپرن به گرم شدن عضلات کمک کرده و گردش خون را افزایش می دهند. این کار باعث می شود که احتمال آسیب دیدگی مجدد کاهش یابد. بریس محافظ آرنج حاوی بند های قابل تنظیم می باشد.

استفاده از خدمات ارتز آرنج (بریس آرنج) کلینیک پایار

با عرض سلام و احترام !

کلینیک ارتوپدی فنی پایار ، در راستای توانبخشی به عزیزانی که نقص عضو دارند خدماتی با کیفیت و با قیمت منصفانه ای در زمینه ارتز و پروتز و ساخت کفش طبی و کفی طبی با اسکن کف پایتان، ارائه می دهد. که در صورت تمایل میتوانید از دو راه زیر ، وقت ملاقات خود را با جناب آقای محمد کفیلی تنظیم کنید. 

پذیرش تماس تلفنی

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

همکاران ما بی صبرانه منتظر خدمت به شما هستند 😊

پذیرش آنلاین

برای پذیرش آنلاین رو عکس کلیک کنید 

و در ادامه اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید😊

دستکش فشاری:

دستکش فشاری موجب پوشاندن بخش پایین بازو و قسمت فوقانی بازو می شود. در این نوع بریس به جای آن که فشار موضعی بر بخشی از آرنج وارد شود یک فشار برابر به تمامی نقاط آرنج وارد می شود. این فشار موجب گرم شدن عضلات شده و بهبود گردش خون را تسریع می بخشد.

ارتز با قابلیت تنظیم دامنه حرکتی:

این ارتز همانند ارتز محافظ آرنج عمل می کند. به طور معمولا از این ارتز افرادی استفاده می کنند که به تازگی تحت عمل جراحی آرنج قرار گرفته اند. این بریس حرکات آرنج را محدود نمی کند اما باعث می شود به حرکات چرخشی و باز و بسته شدن آرنج کمک کند. پزشکان از بریس آرنج به منظور پیشگیری از بروز صدمه، پروسه ی توانبخشی و همچنین ترمیم آسیب دیدگی استفاده می کنند. پیش از آنکه نسبت به خرید و استفاده از هر نوع ارتز آرنجی اقدام کنید ابتدا با یک متخصص مشورت نمائید. پزشک متخصص بهترین نوع بریس آرنج را با در نظر گرفتن شرایطتان به شما معرفی خواهد کرد.

اسپلینت پیش از آرنج:

از این اسپلینت ها به منظور بی حرکت کردن آرنج بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرند که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند. از این نوع اسپلینت ها همچنین به منظور درمان التهاب تاندون ها هم استفاده می شود.

گچ سریالی:

پزشکان از گچ سریالی برای پیشگیری و یا اصلاح گرفتگی عضلات آرنج استفاده می کنند. این گچ ضمن ایجاد کشش در بافت نرم موجب غیر فعال شدن دامنه حرکت می شود.

اسپلینت هوا:

از این نوع اسپلینت به منظور حفظ و یا افزایش دامنه ی حرکت بازو استفاده می کنند.

بریس خم کردن دینامیک آرنج:

از این بریس به منظور حفظ آرنج در زاویه ی 90 درجه استفاده می شود. این ارتز مختص افرادی است که به سوختگی شکستگی، و یا گرفتگی آرنج مبتلا شده اند.

ارتز آرنج (ارتوز آرنج)

چه صدماتی باعث ایجاد درد در ناحیه ی آرنج می شوند؟

بیماری ها و صدمات زیادی موجب ایجاد درد در ناحیه ی آرنج شده و فرد را وادار به استفاده از ارتز آرنج می کنند. 2 مورد از شایع ترین علل ایجاد در آرنج عبارتند از:

  • آرنج تنیس:

تحت عنوان اپی کوندیلیت هم شناخته می شود. این عارضه به التهاب تاندون هایی گفته می شود که به لبه استخوانی در خارج از آرنج وصل شده اند. افرادی که ورزش تنیس را دنبال می کنند به این عارضه مبتلا می شوند اما جای نگرانی نیست چراکه تنها 5 درصد از این افراد به این بیماری مبتلا می شوند. پزشکان برای درمان این عارضه از روش های مختلفی همچون استفاده از کمپرس یخ، دارو درمانی، جراحی و یا ارتز آرنج استفاده می کنند. بریس آرنج یکی از شایع ترین روش های درمان آرنج تنیس به شمار می آید.

  • آرنج گلف باز:

نام دیگر این عارضه اپی کندیلیت میانی می باشد. این عارضه بسیار به عارضه ی آرنج تنیس شباهت دارد. تنها فرقی که این عاضه با آرنج تنیس دارد این است که التهاب تاندون در ناحیه ی داخلی آرنج رخ می دهد. افرادی که بازی را گلف را دنبال می کنند بیشتر به آرنج گلف باز مبتلا می شوند. پزشکان از ارتز آرنج به منظور پیشگیری و درمان آرنج گلف باز استفاده می کنند.

مناسب ترین ارتز آرنج چیست؟

با وجود انواع مختلف ارتز آرنج در بازار، انتخاب ارتزی که بتواند برای ما مناسب ترین باشد، چالش بزرگی به شمار می رود. کسانی که در طی روز فعالیت های زیادی دارند، اما درد آرنج باعث آزارشان شده، همواره به دنبال پیدا کردن یک ارتز با کارایی و عملکرد بالا هستند. شکی وجود ندارد، ارتزهایی می توانند برای فرد کاربردی به نظر آیند که قادر به کاهش درد و پشتیبانی کردن از آرنج باشند؛ ارتزهایی که این دو مشخصه را ندارند، نمی توانند گزینه های مناسبی برای خرید کردن به شمار روند.

اگر بنا به تمام دلیلی که در این متن اشاره کردیم، نیاز دارید از ارتزهای آرنج استفاده کنید، سعی کنید قبلا با یک پزشک متخصص صحبت کرده و راهنمایی های لازم را از او دریافت نمایید؛ پزشک به شما می گوید که چه نوعی از ارتز برای شما از همه مناسب تر است. در هنگام خرید به قیمت ارتز آرنج توجه نکرده و سعی کنید طبق دستور پزشک، ارتزی را از همه بهتر است که انتخاب نمایید.

زندگی کردن با ارتز آرنج چگونه است؟

ارتز آرنج چیست، سوال کسانی است که نیازی به استفاده از انواع ارتزها و خصوصا ارتز در ناحیه آرنج نداشته اند. همان طوری که در این متن اشاره کردیم، یکی از روش های کاهش درد در کسانی که در آرنج خود احساس درد می کنند، استفاده از بریس آرنج است. خوب است بدانید، عادت کردن به حضور ارتزهای آرنج حدود 2 هفته طول می کشد. فرد در طی این مدت می تواند به انجام کارها با ارتز عادت کرده و بدون احساس ناراحتی به امور روزانه خود بپردازد.

اگر بیمار در طی دوران استفاده از ارتزهای مخصوص آرنج، احساس اصطکاک و یا تاول را تجربه می کند، باید به یک پزشک ارتوپدی مراجعه کرده و در مورد مشکل ایجاد شده از او راهنمایی بخواهد. اگر در روزهایی که ارتز به دستتان بسته شده است، در شرایط موجود تغییری غیر طبیعی مشاهده کردید، وقت را تلف نکرده و به ارتوپدتان مراجعه کنید. اگر مشکل حاد و حل نشدنی باشد، ممکن است پزشک، درمان دیگری را به عنوان درمان جایگزین به شما پیشنهاد کند.

بدترین ارتز آرنج چیست؟

در مورد ارتز مناسب و روش شناسایی آن صحبت کردیم، حالا خوب در مورد بدترین نوع ارتز آرنج نیز نکاتی را بیان کرده و بگوییم که یک ارتز بد چه مشخصاتی دارد. یکی از بدترین انواع ارتز، ارتزی است که تمام آرنج را تحت پوشش قرار داده و به آن اجازه حرکت نمی دهد. ارتزهایی که به این شکل ساخته می شوند، حجم زیادی داشته و باعث کاهش شدید دامنه حرکتی آن می شوند.

کسانی که به صورت حرفه ای گلف بازی می کنند و در عین حال نیاز دارند از ارتز آرنج نیز استفاده کنند، نباید به سراغ بریس هایی بروند که در فوق اشاره کردیم. اگر نیاز باشد فرد برای یک مدت مشخص، آرنج خود را تکان ندهد، پزشک می بایست دستور آن را صادر کند و فرد نیز مجبور است از دستور پزشک خود تبعیت کند و از ارتزهای محدود کننده حرکات آرنج استفاده نماید.

 

قیمت ارتز آرنج

چه بیماری هایی می تواند موجب ایجاد درد در ناحیه ی آرنج شوند؟

آرتروز آرنج یکی از شایع ترین عللی است که موجب ایجاد درد در آرنج می شود. آرتروز آرنج به اشکال مختلفی رخ می دهد. متخصصان به منظور درمان آرتروز آرنج از بریس آرنج استفاده می کنند. ارتز یا بریس آرنج به بهبود درد و صدمات ناشی از آرتروز کمک می کند. آرتروز آرنج انواع مختلفی دارد، مانند:

  • روماتیسم مفصلی
  • آرتریت پسوریازیس
  • ورم مفصل ها
  • آرتریت واکنشی یا بیماری ریتر

این بیماری ها باعث می شوند که فرد در ناحیه ی مفصل آرنج خود  درد را احساس کند و دامنه ی حرکتی اش کاهش یابد. علاوه بر این این عارضه ها موجب ایجاد التهاب می شوند.

علاوه بر آرتروز بیماری های دیگری هم هستند که بر مفصل آرنج تاثیر می گذارند. عفونت پوستی یکی از این بیماری ها است. عفونت پوستی یا عفونت مفصل آرنج باعث ایجاد درد در ناحیه ی آرنج می شود. فرد ممکن است به علت داشتن ورود باکتری از طریق زخم به بدنش به عفونت پوست و یا سلولیت مبتلا شده باشد. اگر این عفونت به موقع درمان نشود فرد به بورسیت مبتلا می شود.

بیمارانی که از عارضه دیابت و یا سرکوب سیستم ایمنی رنج می برند  در معرض ابتلا به آرتریت سپتیک قرار دارند. آرتریت سپتیک  در اصل همان عفونت مفصل می باشد.

پزشکان برای بیمارانی که به بیماری های فوق مبتلا می شوند استفاده از ارتز آرنج را تجویز می کنند تا درد آرنج آن ها به حداقل برسد. بیماری های دیگری همچون رشد تومور، قرار گرفتن تحت عمل جراحی و … هم بر روی مفصل آرنج تاثیر خواهند گذاشت.

بریس آرنج سفارشی

استفاده از بریس آرنج به منظور درمان بسیاری از بیماری ها مفید خواهد بود. بریس آرنج به موارد زیر کمک می کند:

  • درمان شکستگی هومورال
  • معالجه ی در رفتگی آرنج
  • مداوا کردن شل شدگی رباط
  • درمان مفصل ها و استخوان ها
  • معالجه ی زند زبرین که تحت عنوان شکستگی شعاعی هم شناخته می شود.
  • درمان آماس یا ورم زرد پی
  • درمان آرنج تنیس
  • مداوا آرنج گلف باز
قیمت بریس آرنج

هدف از به کارگیری بریس آرنج چه می باشد؟

پزشکان و متخصصان اهداف مختلفی از استفاده از ارتز آرنج دارند. برخی از این اهداف عبارتند از:

  • ثابت کردن آرنج بیمار در جای خود
  • امکان تحرک مورد نیاز آرنج را برای بیمار فراهم می کنند.
  • به منظور توزیع مناسب فشار بر روی آرنج فرد
  • به منظور محدود کردن حرکات آرنج فرد
  • جهت محافظت از آرنج بیمار
  • امکان جذب شوک را فراهم می آورند
  • به سازگار با سطوح کمک می کنند

قیمت بریس آرنج

ارتز های آرنج انواع مختلفی دارند. هر نوع از بریس های آرنج به دلایل و اهداف ویژه ای مورد استفاده قرار گرفته می شوند. برخی از بریس ها از ویژگی های جانبی و اضافی برخوردار می باشند. به عنوان مثال برخی از ارتز ها ضد آب و ضد حریق هستند. جنس ماده ای که برای ساخت ارتز از آن بهره می برند هم در تعیین قیمت ارتز آرنج نقش ویژه ای دارد. در مجموع نمی توان قیمت مشخصی را برای ارتز آرنج مشخص کرد اما با مراجعه به پزشک متخصص و بهره گیری از دانش او می توان بهترین نوع ارتز آرنج را با بهترین قیمت تهیه کرد.

(01) دیدگاه

  1. بابک
    10 خرداد 1401

    سلام وقت بخیر
    چجوری میتونم ارتز آرنج پایار رو تهیه کنم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *