ارتز و بریس گردن (ارتز گردن) چیست؟

ساختار گردن بسیار ظریف می باشد. گردن متشکل از اجزائی همچون مهره، عضله، تاندون و رباط می باشد. به طور معمول حدود 50 الی 70 درصد مردم حداقل یکبار به گردن درد مبتلا می شوند. درد گردن ممکن است علل مختلفی داشته باشد. تصادفات رانندگی، کشش مزمن و آسیب های مکرر وارد شده بر گردن برخی از دلایل درد گردن هستند. به همین جهت پزشکان برای بهبود درد بیماران گردن بند های طبی یا ارتز گردن را طراحی کرده اند. از بریس و ارتز گردن به منظور محدود کردن حرکات گردن استفاده می شود. بریس و ارتز گردن مختص افرادی است که به تازگی عمل جراحی داشته اند. بریس و ارتز گردن باعث تثبیت گردن در یک حالت خاص می شود و پروسه ی بهبودی را تسریع می کند. اگر در خصوص نحوه ی عملکرد بریس و ارتز گردن کنجکاو هستید لطفا تا انتهای مطلب را با ما همراه باشید.

ارتز یا بریس گردن چیست؟

ارتز گردن که تحت عنوان گردنبند طبی هم شناخته می شود مختص افرادی است که تحت عمل جراحی ستون فقرات گردن قرار گرفته اند. ارتز یقه گردن باعث می شود گردن در یک حالت ثابت قرار بگیرد. علاوه بر این از بریس و ارتز گردن جهت درمان و کاهش درد گردن ایجاد شده در اثر صدمات شدید استفاده می شود. پزشکان از ارتز یقه گردن به منظور پیشگیری و به حداقل رساندن حرکات گردن استفاده می کنند. ارتز یقه گردن همچنین باعث می شود سر در حالت هماهنگ و تراز قرار گرفته و ستون فقرات گردن حالت طبیعی خود را حفظ کند.

توجه داشته باشید ارتز گردن مانند : ارتز ستون فقرات ، ارتز شانه ، ارتز آرنج ، ارتز دست جزو ارتز اندام های فوقانی محسوب می شود.

بریس و ارتز گردن

انواع بریس گردن و انواع ارتز گردن کدامند؟

پس از آنکه فرد دچار آسیب دیدگی در ناحیه ی گردن شد بایستی بداند که پروسه ی بهبودی زمانبر است. اگر فرد به گردن درد شدید و صدمات مزمن گردن مبتلا شده باشد باید ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کند. پزشک به احتمال زیاد استفاده از ارتز یقه گردن و یا گردنبند طبی را برای او تجویز می کند. ارتزهای گردن بسیار متنوع هستند. پزشکان هر نوع از ارتز یقه گردن را با اهداف ویژه ای تهیه می کنند. برخی از ارتز های گردن عبارتند از:

  • گردنبند طبی نرم و سخت:

متخصصان از مواد مختلفی برای ساخت بریس و ارتز گردن استفاده می کنند. برخی از مواد نرم هستند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و برخی دیگر سخت هستند و توانایی انعطاف پذیری آنان کم است. پزشکان برای طراحی و تهیه ی ارتز های نرم از ماده ای به اسم لاستیک اسفنجی پلی یورتان استفاده می کنند. ارتز یقه گردن نرم دور گردن و فک فرد قرار می گیرد. پزشکان معمولا استفاده از ارتز های نرم را پس از آن که فرد از ارتز های سخت استفاده کرد توصیه می کنند. بریس های گردن نرم به نحوی طراحی شده اند که کاملا گردن را بی حرکت نمی کنند اما باعث محدود شدن حرکات می شوند. ارتز های سخت از انعطاف کمتری برخوردارند. بریس های گردن سخت کاملا حرکات گردن را محدود می کنند و سعی می کنند سر را در یک حالت ثابت قرار دهند.

  • بریس های گردن فیلادلفیا:

بریس گردن فیلادلفیا از جنس فوم سخت می باشد. این ارتز از دو قطعه تشکیل می شود که قطعات آن توسط یک بست قلاب دار به هم متصل می شوند. بخش فوقانی بریس فیلادلفیا وظیفه ی پشتیبانی از فک پایینی را بر عهده دارد. بریس فیلادلفیا در قسمت پایینی دارای یک بخش اضافی است که بخش فوقانی ستون فقرات توراسیک را حمایت می کند. پزشکان برای محدود کردن حرکات گردن از این نوع بریس استفاده می کنند و آن را بسیار موثر می دانند.

  • ارتز تثبیت کننده فک و آرواره :

این بریس را به اختصار SOMI هم می نامند. این ارتز جزو ارتز های سخت به شمار می آید و سعی در قرار دادن گردن بیمار همراستا با ستون فقرات وی دارد. ارتز تثبیت کننده فک و آرواره باعث می شود از حرکت های سر و گردن پیشگیری شود. این بریس به بهبود ساختار های آسیب دیده گردن کمک می کند. ارتز SOMI دارای یک صفحه در قسمت جلو قفسه سینه می باشد. متخصصان در ساختار این ارتز بند هایی را تعبیه کرده اند که روی شانه فرد قرار گرفته می شوند. متخصصان این ارتز را برای بیمارانی مناسب می دانند که به علت ابتلا به برخی عوارض مانند آرتریت روماتوئید تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.

  • ارتز گردن هالو:

ارتز هالو به نحوی طراحی شده است که ستون فقرات را به دو قسمت مختلف می کشد. این کشیدگی باعث می شود تا خم شدگی های غیر طبیعی که در اثر ابتلا به بیماری هایی همچون اسکولیوز ایجاد شده اند کاهش یابند. ارتز هالو یک ارتز سخت استو در طراحی این بریس یک حلقه فلزی وجود دارد که توسط پین های فلزی به سر بیمار وصل می شود. ارتز هالو محکم ترین نوع ارتز گردن به شمار می آید.

استفاده از خدمات ارتز گردن (بریس گردن) کلینیک پایار

با عرض سلام و احترام !

کلینیک پایار، در راستای توانبخشی به عزیزانی که نقص عضو دارند خدماتی با کیفیت و با قیمت منصفانه ای ارائه می دهد که در صورت تمایل میتوانید از دو راه زیر ، وقت ملاقات خود را با جناب آقای  محمد کفیلی تنظیم کنید. 

پذیرش تماس تلفنی

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

همکاران ما بی صبرانه منتظر خدمت به شما هستند 😊

پذیرش آنلاین

برای پذیرش آنلاین رو عکس کلیک کنید 

و در ادامه اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید😊

ارتز یقه گردن چه ویژگی هایی دارد؟

ارتز های یقه گردن بایستی دارای ویژگی مختلفی باشند همچون:

  • استفاده از مواد سبک جهت ساخت ارتز یقه گردن:

متخصصان برای ساخت ارتز های یقه گردن از فوم نرم استفاده می کنند تا استفاده از آن برای بیمار آسان باشد. بیمارانی که از این نوع ارتز ها استفاده می کنند مجبورند به مدت طولانی آن را بپوشند به همین دلیل پزشکان برای ساخت این ارتز ها از موادی استفاده می کنند که هنگام برخورد با پوست سایش ایجاد نکند. فومی که برای ساخت این بریس مورد استفاده قرار می گیرد باعث می شود که فرد هنگام خواب به آسانی بتواند از ارتز خود استفاده کند. افرادی که به تازگی عمل جراحی گردن را پشت سر گذاشته اند مجبورند که 24 ساعته و مرتب از این ارتز ها استفاده کنند اما برای اینکه از بریس گردن هنگام خواب هم استفاده کنند باید اجازه ی پزشک را دریافت کرده باشند.

  • ارتز یقه گردن باید دارای سوراخ در بخش جلو باشد:

این ارتز ها بایستی در قسمت جلو دارای سوراخ باشند که عمل تهویه ی هوا را بر عهده بگیرند.  علاوه براین، این سوراخ دسترسی به نای، ضربان قلب و پانسمان را در هنگام بروز فوریت های پزشکی ممکن می سازد.

ارتز یقه گردن
  • قابل استفاده بودن هنگام عکسبرداری با اشعه ایکس، سیتی اسکن و ام آر آی:

 ارتز های یقه گردن برای انواع عکسبرداری با اشعه ایکس و ام آر آی مناسب می باشند.

  • ارتز های یقه گردن بایستی ضد آب باشند:

ارتز های یقه ی گردن به گونه ای طراحی شده اند که ضد آب و رطوبت باشند. برای تهیه ی این ارتز ها از فوم که خاصیت ضد آب دارد استفاده می کنند. فرد می تواند هنگامی که ارتز را پوشیده است به حمام برود. علاوه براین  بیمار می تواند طبق توصیه های پزشک معالج از این ارتز هنگام آب درمانی هم استفاده کند.

  • ارتز های گردن دارای بست های قلاب دار می باشند:

ارتز های گردن بست های قلاب دار دارند که از آن ها برای محکم کردن ارتز دور گردن استفاده می شود. این بست ها کاربرد ارتز را برای فرد آسان می کنند. بعلاوه می توان به کمک این بست ها مقدار فشار، شل و سفت بودن ارتز را تنظیم کرد.

نکات مهم در هنگام انتخاب و نگهداری بریس گردن چیست؟

پاسخ به سوال نکات مهم در زمان انتخاب و همین طور نگهداری ارتز گردن چیست، افراد را به منظور خرید بهترین نوع بریس گردن راهنمایی می کند. این نکات مهم به این شرح هستند:

  • یک بریس مناسب برای گردن نباید خیلی سفت باشد. از خرید ارتزهایی که بیش از اندازه فیت گردنتان هستند و به شما اجازه چرخش و گردش گردنتان را نمی دهند، خودداری کنید.
  • وقتی ارتز گردن را جدا می کند، پوست خود را از نظر عدم ایجاد التهاب کنترل کنید.
  • ارتزهای مخصوص گردن باید خیلی راحت روی بدن قرار گیرند و هیچ فشاری به آن وارد نکنند. ناحیه بالشتک دار گردن باید تنها قسمتی باشد که گردن را لمس می کند.
  • اگر موها و یا ریش هایتان بلند است، آنها را به خارج از ارتز هدایت کند.
  • وقتی ارتز را به جای خود قرار می دهید، سعی کنید از لوسیون و یا پودر استفاده نکنید؛ این کار شما به بالشتک های ارتز صدمه می زند.

 نکات مهم در نحوه استفاده ارتز گردن چیست؟

ما در این متن در مورد ارتز گردن چیست، صحبت کرده و انواع آن را به شما معرفی کردیم. معمولا با توجه به اینکه عارضه به وجود آمده در گردن چیست، یکی از انواع بریس گردن به فرد توصیه می شود. کسی که می خواهد از ارتزها استفاده کند باید به نکات مهم در حین استفاده از این ابزار نیز توجه و دقت داشته باشد. برخی نکات مهم در نحوه استفاده از بریس های گردن به شرح زیر است:

  • ارتزهای گردن دامنه حرکتتان را محدود می کند. این کاهش پیدا کردن دامنه حرکت باعث می شود که شما در هنگام راه رفتن نتوانید پاهای خود را مشاهده کنید. پس، زمانی که در حال قدم زدن هستید، مواظب باشید به روی زمین نیفتید.
  • موضوع دیگری که در هنگام استفاده از ارتز سر و گردن باید مورد توجه قرار دهید، پرهیز از کشش های شدید و یا پیچ خوردگی های ستون فقرات است.
  • زمانی که می خواهید از حالت خوابیده به حالت ایستاده قرار گیرید، از عضلات دست و پای خود کمک بگیرید و کاری کنید که تعادل و تراز در ستون فقرات نیز حفظ شود.
  • اگر عاشق ورزش کردن هستید، حتما به توصیه هایی که پزشکتان می دهد توجه کرده و آنها را رعایت کنید.

قیمت ارتز گردن چقدر است؟

با توجه به اینکه ماده اولیه در تولید بریس گردن چیست، قیمت این ابزار نیز می تواند متفاوت باشد. مواد اولیه ای که در تولید ارتز به کار برده می شود، باعث ساخت انواع ارتز گردن شده و معمولا پزشکان و متخصصان با ارزیابی و بررسی کردن گردن فرد، بهترین و کاربردی ترین نوع ارتز را انتخاب می کنند.

خوب است بدانید، برندهای مختلفی در حوزه تولید ارتزهای گردن فعالیت می کنند و همین موضوع باعث تفاوت در قیمت آن شده است. برای آگاهی از قیمت بریس گردن، موسسه هایی را انتخاب کنید که محصولی با کیفیت در اختیارتان قرار می دهند. نگران قیمت ارتز نیز نباشید؛ در برخی موارد، شرکت های بیمه مقداری از هزینه ها را متقبل می شوند.

ارتز گردن نرم

افراد به چه دلیل از ارتز گردن استفاده می کنند؟

در پروسه ی محافظت از سر گروهی از عضله ها، تاندون ها و استخوان های گردن دخیل هستند. سر انسان وزنی حدود 10 پوند دارد. به همین جهت گردن به صدمات بسیار زیادی مبتلا می شود. گردنبند های طبی و ارتز های گردن وسیله های مناسبی برای ثابت نگه داشتن سر و کم کردن درد های گردن به حساب می روند. این ارتز ها به کاهش احتمال صدمات مجدد و تکسین کشیدگی ها کمک می کنند.

چگونه از ارتز نرم استفاده کنیم؟

مدت زمان و نحوه ی استفاده از ارتز نرم گردن همیشه برای افراد سوال بوده است. در پاسخ به سوالات فوق پزشکان اینگونه جواب می دهند که هرچقدر درد گردن بیمار کاهش یابد مدت زمان استفاده از ارتز گردن هم کاهش می یابد. فرد هنگام استفاده از ارتز گردن بایستی موارد زیادی را در نظر داشته باشد از جمله:

  • فرد باید به جلو نگاه کند و چانه ی خود را به صورت موازی با زمین نگه دارد
  • بیمار باید ارتز خود را در حالتی راحت دور گردن خود وصل کند
  • فرد باید اتصالات پشت گردن را به خوبی وصل کند
  • بیمار باید از راحتی پروسه ی تنفس خود اطمینان حاصل کند
  • اگر فرد احساس کرد که ارتز تنگ است باید آن را درآورد و مجددا وصل کند
  • اگر ارتز پوست گردن فرد را اذیت کرد باید یک پد پنبه ای را میان ارتز و پوست گردن خود قرار دهد
استفاده از گردنبند طبی در هنگام خواب

نحوه ی خواب با بریس گردن به چه صورت می باشد؟

استفاده از بریس گردن در هنگام خواب بسیار حائز اهمیت است. هنگام خواب ممکن است گردن در شرایط و وضعیت بد قرار بگیرد و باعث شود فرآیند بهبودی طولانی تر شود. ارتز های نرم حرکات گردن را محدود کرده و به عضله های گردن اجازه ی استراحت می دهند. ارتز های نرم باعث ارتقا یافتن پروسه ی بهبودی می شوند. اگر فرد مدت زمان طولانی ای از ارتز گردن استفاده کند ستون فقرات و گردنش سفت می شود و در نتیجه اگر این عدم تحرک مدت زمان زیادی طول بکشد فرد را به استفاده از ارتز وابسته می کند. هنگامی که فرد با بریس گردن می خوابد بایستی نکات زیر را به خاطر بسپارد:

  • فرد بایستی به پهلو و روی شکم نخوابد. ایده آل ترین وضعیت برای او این است که به پشت بخوابد و یک بالش را زیر شانه هایش قرار دهد. این بالش باعث می شود که گردن و بخش بالای کمر در همراستای هم قرار گیرند.
  • اگر فرد پس از آنکه یک صدمه جدی را تجربه کرده است از ارتز استفاده می کند و زمین گیر شده است باید به نحوی بخوابند که شانه هم سطح با گردن قرا گیرد.
  • تنها زمانی فرد می تواند با بریس گردن بخوابد که پزشک اجازه داده باشد. بدون اجازه ی پزشک هرگز نباید با بریس بخوابد.
  • اگر فرد می خواهد ارتز را در آورد بایستی از اطرافیان خود و یا پرستار درخواست کمک کند.
  • اگر هنگامی که فرد با ارتز می خوابد احساس ناراحتی می کند باید از صندلی تاشو استفاده کند. استفاده از صندلی تاشو باعث می شود که گردن وزن کمتری را تحمل کند.
  • فرد باید در خصوص بهترین نوع ارتز و بریس گردن برای خود با پزشک مشورت کند.
گردنبند طبی (ارتز گردن)

ارتز های یقه گردن به درمان چه بیماری هایی کمک می کنند؟

ارتز یقه ی گردن به معالجه بیماری های زیادی کمک می کند ازجمله:

  • معالجه شکستگی گردن: اگر شکستگی گردن در بیمار تشخیص داده شود پزشکان احتمالا استفاده از ارتز را به مدت 6 تا 8 هفته تجویز می کنند. ارتز های گردن باعث می شوند شکستگی استخوان ترمیم شوند و از پیشرفت آسیب های وارد شده جلوگیری می کنند.
  • بهتر شدن آسیب های شلاقی گردن: به آسیب های شلاقی گردن، کشیدگی گردن هم گفته می شود. برخی از مردم در اثر تصادف خودرو، فعالیت های ورزشی مانند بوکس، کاراته و اسب سواری دچار آسیب در ناحیه گردن خود می شوند. پزشکان برای درمان آسیب های شلاقی از بریس گردن استفاده می کنند. ارتز های گردن باعث بهبود عضلات و رباط ها می شوند.
  • تسریع بهبودی صدمات وارد شده بر گردن: افراد پس از آن که به آسیب دیدگی های ناحیه ی گردن دچار شدند مجبور می شوند که از ارتز یقه گردن استفاده کنند. البته باید عنوان کرد که فرد می تواند از جراحی گردن هم برای درمان آسیب های گردن استفاده کند اما جراحی خطرات زیادی را به دنبال دارد.

در چه مواردی ثابت نگه داشتن گردن ضروری می باشد؟

  • فیوژن دیسککتومی جلویی گردن: از این روش به منظور درمان فتق و بیرون زدگی دیسک استفاده می شود. علاوه بر این فیوژن دیسککتومی جلویی گردن به درمان درد اعصابی که تحت فشار قرار گرفته اند کمک می کند.
  • لامینکتومی: متخصصان از این روش برای رفع کردن فشار ریشه عصبی ستون فقرات و لیز خوردن مهره ها استفاده می کنند.
  • لامینوپلاستی: متخصصان از این روش جهت رفع کردن تنگی کانال های نخاعی گردن استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *