ارتز زانو چیست؟ (انواع ارتز های زیر زانو و بالای زانو)

افرادی که دچار آسیب دیدگی در ناحیه ی زانوی خود می شوند متحمل درد بسیار زیادی می شوند. آسیب دیدن زانو باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد  شده و باعث می شود فرد اعمال عادی روزانه خود را نتواند انجام دهد. همچنین صدماتی که به ناحیه ی زانو وارد می شوند موجب می شوند فرد نتواند به انجام فعالیت های ورزشی، تفریحی، و کاری خود بپردازد. اگر شما هم در ناحیه ی زانو دچار آسیب دیدگی شده اید نیاز نیست هراس به دل خود راه دهید چرا که پیشرفت علم و تکنولوژی برای این مشکل هم راه حل پیدا کرده است. استفاده از ارتز زانو به شما کمک می کند تا بتواند فعالیت های روزانه ی خود را مثل قبلا از سر بگیرید بدون آنکه متحمل هرگونه درد ناخوشایندی شوید. اگر می خواهید در این خصوص بیشتر اطلاعات کسب کنید لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ارتز زانو

ارتز زانو که تحت عنوان بریس زانو هم شناخته می شود به نوعی از ارتز ها گفته می شود که به منظور اصلاح و بهبود عملکرد زانو مورد استفاده قرار گرفته می شوند. پزشکان ارتز را به منظور درمان اختلالات بدن بیمار طراحی می کنند. ارتز زانو باعث می شود که التهاب، تورم و تکان های ناگهانی کاهش یابد و فرد احساس راحتی داشته باشد. از ارتز زانو جهت کنترل ضعف و همچنین بهبود نواحی تغییر شکل یافته بدن استفاده می شود. این ارتز مختص افرادی است که از مشکلات فیزیکی رنج می برند. ارتز زانو یک ارتز اندام های تحتانی به شمار می رود که خود به طور کلی به دو دسته ی ارتز بالای زانو و ارتز زیر زانو تقسیم می شود.

ارتز اندام های تحتانی جز ارتز زانو شامل : ارتز لگن ، ارتز مچ پا ، کفش و کفی طبی می باشد. 

ارتز اندام های فوقانی هم نیز شامل : ارتز دست ، ارتز آرنج ، ارتز شانه ، ارتز ستون فقرات ، ارتز سر و گردن  می باشد.

ارتز زانو (ارتز بالای زانو ، زیر زانو ، روی زانو)

انواع ارتز زانو کدامند؟

ارتز های زانو بسیار کاربردی می باشند و باعث می شوند در مفصل زانو ثبات ایجاد شود. از این ارتز ها برای درمان انواع پارگی و کشیدگی رباط استفاده می شود. همچنین ترمیم و بازسازی اندام از دیگر کاربرد های ارتز به شمار می آید. اگر رباط ها دچار آسیب و صدمه شوند در زانو حرکات غیر طبیعی و غیر ارادی رخ می دهد. به همین جهت پزشکان از ارتز ها یا بریس ها به منظور تثبیت این حرکات غیر ارادی استفاده می کنند. ارتزهای بالای زانو و زیر زانو انواع بسیار مختلفی دارند از جمله:

  • بریس های کاهنده فشار: این بریس ها همانند بریس های کاربردی عمل می کنند. تفاوتی که بریس های کاهنده فشار با بیس های کاربردی دارند این است که بریس های کاهنده ی فشار می توانند فشار روی زانو را کاهش دهند. اگر این فشار کاهش نیابد استخوان های بیمار ساییده شده و درد و تورم زیادی به همراه خواهد داشت. به همین جهت این بریس ها انجام فعالیت های روزانه را تسهیل می کنند.
  • بریس کنترل دامنه حرکت: برای ساخت این بریس ها که تحت عنوان بریس های لولا دار هم شناخته می شوند از مواد نئوپرن غیر لاتکسی استفاده می شود. لولا هایی که در این نوع بریس قرار داده شده اند باعث تثبیت زانو شده و خطر ابتلا به آرتروز شدید را کاهش می دهند. همچنین پزشکان از این ارتز ها به منظور ثابت نگه داشتن بخش جلو و طرفین زانو حین انجام فعالیت های روزانه استفاده می کنند.
  • بریس نگه دارنده کشکک زانو: این نوع ارتز ها دارای لولاهایی هستند که دارای پد های اضافی برای کشکک زانو می باشند. بریس نگه دارنده کشکک زانو از انحراف کشکک زانو جلوگیری می کند.
  • زانو بند کشی: متخصصان زانو بند کشی را از مواد نئوپرن و یا مواد کشسان تهیه می کنند. بعضی از این زانو بند ها دارای حالت کشسانی هستند تا از ایجاد صدمات بیشتر جلوگیری کنند.

استفاده از خدمات ارتز زانو کلینیک پایار

با عرض سلام و احترام !

کلینیک تخصصی ارتوپدی پایار ، در راستای توانبخشی به عزیزانی که نقص عضو دارند خدماتی با کیفیت و با قیمت منصفانه ای ارائه می دهد که در صورت تمایل میتوانید از دو راه زیر ، وقت ملاقات خود را با جناب آقای محمد کفیلی تنظیم کنید. 

پذیرش تماس تلفنی

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

همکاران ما بی صبرانه منتظر خدمت به شما هستند 😊

پذیرش آنلاین

برای پذیرش آنلاین رو عکس کلیک کنید 

و در ادامه اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید😊

فرآیند ساخت و طراحی ارتز زانو چگونه می باشد؟

برای ساخت ارتز ابتدا بایستی به یک متخصص کاربلد مراجعه کنید. متخصص پس از آن که ارزیابی های مورد نیاز را انجام داد نسبت به ساخت قالب سه بعدی زانو اقدام می کند. تهیه ی قالب را می توان هنگامی که بیمار روی شکم خود خوابیده است، یا در حالت نشسته و ایستاده قرار دارد انجام داد. متخصص ابتدا اطمینان حاصل می کند که زانو بیمار در حالت درستی قرار گرفته است.

پزشکان ارتز زانو را به شیوه های مختلفی طراحی می کنند. پزشکان بر اساس نیاز ها و اهداف مورد نظر بیمار به طراحی بهترین گزینه ی ارتز می پردازند. ارتز زانو دارای مفاصل زانو بوده و یک قاب رزین فلزی با ترموست را به همراه دارد. تمامی زانو بند ها دارای بند هایی می باشند که کار با ارتز را برای بیمار تسهیل می کنند.

ارتزهای زانو چه کاربردی دارند؟

هنگامی که پزشکان ارتزهای زانو را روی پوست قرار می دهند به گونه ی بهتری عمل می کنند. بیمار هنگام استفاده از بریس های زانو  بایستی از دستورالعمل های خاصی پیروی کند. لازم به ذکر است که متخصص شما این دستورالعمل ها را برایتان شرح خواهد داد.

ارتوز زانو (ارتز زانو-بریس زانو)

نحوه ی پوشیدن و نصب ارتز زانو

نحوه ی نصب بریس زانو بسیار ساده بوده و فرد به آسانی می تواند آن را انجام دهد بدون آن که نیاز باشد از فرد دیگری کمک بگیرد. هنگامی فرد می خواهد برای اولین بار ارتز خود را بپوشد بایستی در مطب پزشک این کار را انجام دهد. پزشک به او یاد می دهد که چگونه بریس زانو را نصب کند و چگونه ارتز زانو را در مواقع لزوم در آورد. پس از آنکه پزشک آموزش های مورد نیاز را ارائه داد و بیمار یاد گرفت آن وقت فرد بیمار می تواند خودش به تنهایی نسبت به پوشیدن ارتز اقدام کند. پس از پزشک معالج نکاتی را به بیمار متذکر می شود. شایان ذکر است که عمل کردن به این نکات بسیار حائز اهمیت می باشد. برخی از نکاتی که پزشک معالج به بیمار ارائه می دهد عبارتند از:

  • هنگامی که بیمار به مکان های عمومی مانند مدارس و همچنین به محل کارش مراجعه می کند باید حتما بریس زانو خود را بپوشد
  • به منظور احساس راحتی بیشتر فرد بایستی از لباس های آزاد تر مثل شلوار های گرم کن استفاده کند. این کار باعث می شود که ارتز به خوی سر جای خود قرار بگیرد.
  • همیشه ارتز را به خوبی سر جای خود و محکم قرار دهید. هر اندازه که ارتز به مفصل نزدیک تر باشد به گونه ی بهتری عمل می کند. همچنین این کار باعث می شود که از لغزش و پایین آمدن ارتز جلوگیری شود.
  • از آن جا که لباس های ورزشی باز تر و آزاد تر هستند و از حالت کشسانی بیشتری برخوردار هستند پوشیدن آن ها راحت تر است توصیه می شود که هنگام استفاده از بریس پا از این لباس ها استفاده شود.

آیا می توان زانو بند ها را روی شلوار پوشید؟

به طور کلی توصیه ی متخصصان این است که ارتز ها را مستقیم روی پوست نصب کرد. اگر ارتز مستقیما روی پوست نصب شود ارتز به خوبی کار کرده و میزان اثر گذاری آن بیشتر است. همچنین قرار دادن ارتز روی پوست باعث می شود به خوبی سرجای خود قرار گرفته و از لغزش آن جلوگیری شود.

ارتز زیر زانو (ساخت ارتز زیر زانو با قیمت مناسب در پایار)

ساخت ارتز بالا زانو برای ورزشکار تیم ملی قایقرانی فلج اطفال در کلینیک پایار

ارتز زانو حرفه ای

مراحل انتخاب ارتز زانو

فرد بیمار می تواند بدون آن که به پزشک مراجعه کند به آسانی نسبت به تهیه ی ارتز اقدام کند. اما توصیه می شود که بدون مراجعه و مشورت با پزشک متخصص نباید نسبت به خریداری ارتز ها اقدام شود. از آنجا که از بریس زانو پس از وارد شدن صدمات و جراحات مختلف استفاده می شود بایستی پزشک متخصص حتما فرد را معاینه کند و ارتز مختص فرد را طراحی کند.

ابتدا باید فرد تصمیم خود را در مورد چگونگی نوع ارتز بگیرد و آن را با پزشک خود در میان بگذارد.  فرد باید بداند که چه نوع ارتزی را می خواهد و می خواهد ارتز از چه ویژگی هایی برخوردار باشد. همچنین پزشک پس از آنکه فرد را معاینه کرد تشخیص می دهد که چه نوع ارتزی برای بیمار باید مورد استفاده قرار بگیرد.

پس از آن پزشک میزان درد و آسیب را معین می کند. به طور کلی آسیب را وارد شده بر زانو را به 2 دسته ی حاد و مزمن تقسیم می کنند. شکستگی ناحیه استخوان و پارگی جزو صدمات حاد به شمار می آید. اما آسیب های مزمن بسیار دردناک می باشند حتی اگر آسیب وارد شده بهبود یافته باشد فرد بازهم درد را احساس می کند. اگر درد صدمات حاد تداوم داشته باشد امکان دارد به درد مزمن منجر شود. پزشک متخصص میزان درد وارد شده بر بیمار را اندازه گیری می کند. پس از آن پزشک متخصص میزان بی ثباتی وضعیت بیمار را تشخیص داده و نسبت به تجویز بریس ویژه ی مختص بیمار اقدام می کند.

ناپایداری ها به طور کلی به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • بی ثباتی درجه یک: در این نوع بی ثباتی ها از بریس های زانویی استفاده می شود که از بخش های سفت و محکم تشکیل نشده باشد. ارتزهایی که برای درمان این نوع بی ثباتی مورد استفاده قرار می گیرند کمترین میزان پشتیبانی و فشرده سازی را ایجاد می کند و موجب گرم شدن ناحیه ی آسیب دیده می شود.
  • بی ثباتی درجه دو: پزشکان برای بیمارانی که دچار بی ثباتی درجه 2 شده اند بریس هایی را تجویز می کنند که دارای قطعه های پلاستیکی سبک و یا فلزی می باشند. در برخی مواقع متخصصان تسمه های اضافه ای را برای ثابت نگه داشتن زانو تعبیه می کنند. این کار باعث می شود از پیچ خوردگی جلو گیری شود.
  • بی ثباتی درجه سه: متخصصان به منظور درمان بی ثباتی درجه 3 از بریس های لولادار استفاده می کنند. آن ها همچنین ممکن است از لولاهای فلزی، پلاستیکی به منظور فشرده سازی و حمایت از زانو بهره گیرند. بی ثباتی درجه 3 معمولا در افرادی مشاهده می شود که دچار آسیب های مزمن شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته باشند.

مهم ترین دلیل استفاده از ارتز زانو چیست؟

یکی از بیماری هایی که فرد را مجبور می کند از ارتز زانو استفاده کند، بیماری آرتروز است. اگر به این بیماری مبتلا هستید و می خواهید آن را بدون اعمال جراحی درمان کنید، پیدا کردن پاسخ برای سوال ارتز زانو چیست و نحوه استفاده از آن قسمت عمده ای از مشکلات شما را حل می کند. بیماری آرتروز یکی از بیماری های شایع در سال های گذشته است و در صورت بروز، کیفیت زندگی افراد را با چالش هایی رو به رو می کند.

وقتی غضروف ناحیه زانو دچار تحلیل و فرسایش شده و از بین برود، استخوان ها در تماس با هم قرار گرفته و بیماری آرتروز بروز پیدا می کند. این بیماری باعث درد در ناحیه زانو، التهاب و خشکی زانو می شود. معمولا کسانی که به این بیماری دچار می شوند، باید برای درمان به پزشک خود مراجعه کنند؛ پزشک با توجه به شرایطی که بیمار در آن قرار دارد، یک روش درمانی را توصیه می کند. اگر طبق توصیه پزشک مجبور هستید، بریس یا ارتز زانو خریداری کنید، قیمت ارتز زانو را از جاهای متفاوت جویا شوید و سپس موردی را تهیه کنید که بیشترین کارایی و مناسب ترین قیمت را دارد.

عوامل زمینه ساز استفاده از ارتز زانو چیست؟

همان طوری که در فوق نیز اشاره کردیم، بیماری آرتروز یکی از بیماری هایی است که افراد برای درمان آن مجبورند از بریس های مخصوص زانو استفاده کنند. عوامل زمینه ساز استفاده از ارتز زانو چیست، به شرح زیر می باشد:

  • کسانی که فعالیت های جسمانی شان را در شرایط نادرستی انجام می دهند و از زانوی خود زیاد کار می کشند، شرایط را برای استفاده از بریس زانو آماده می کنند.
  • اگر فردی در اثر یک تصادف و یا زمین خوردن، دچار شکستگی زانو شود، بیش از بقیه نیاز دارد از بریس مخصوص زانو استفاده کند.
  • داشتن سبک زندگی غلط و افزایش میزان اسید اوریک در خون، باعث ایجاد بیماری نقرس می شود؛ در مواردی که این بیماری زانو را در معرض خطر قرار می دهد، فرد باید از بریس زانو استفاده کند.

در هنگام خرید، به قیمت بریس زانو توجه نکرده و موردی را تهیه کنید که پزشک شما آن را تایید کرده است.

در صورت داشتن یکی از علائم زیر برای نصب بریس زانو اقدام کنید

ارتز زانو چیست، موضوعی بود که ما در این متن در مورد آن صحبت کردیم. افرادی که یکی از علائم زیر را دارند، برای کاهش نشانه ها و علامت ها به یکی از انواع ارتز زانو نیاز پیدا خواهند کرد:

  • کسانی که در ناحیه زانو درد زیادی را حس می کنند؛ اگر این احساس درد بین 3 تا 6 هفته به طول بینجامد، حتما باید به پزشکان متخصص مراجعه کرد.
  • کسانی که نمی توانند زانوهای خود را باز کنند، احتمال آنکه به ارتز زانو نیاز پیدا کنند، وجود دارد.
  • سخت راه رفتن فرد، از دیگر علائم فرارسیدن زمان استفاده از بریس های زانو است.
  • اگر فردی در ناحیه زانو خود تورم و التهاب مشاهده می کند، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و یکی از انواع بریس زانو را خریداری کند.
ارتز زانو ( بی حرکت کننده)

نحوه ی مراقبت از بریس زانو

بریس های زانومعمولا در هنگام انجام کار های روزمره می شکنند. به همین جهت لازم است که استهلاک زانوبند بررسی شود. به منظور تمیز کردن بریس زانو بند می توان از آب و صابون کمک گرفت. بیمار باید فلزهای خارجی بریس زانو را بپوشاند تا موجب آسیب اطرافیان نشود. فرد باید بریس های زانو را قطع کند. اگر فرد بخواهد بریس زانو هایش از استحکام بیشتری برخوردار باشد می تواند مقدار بیشتری هزینه کند چرا که برای ساخت آن از مواد گرانتری استفاده می شود. به طور کلی می توان انواع بریس زانو را با استفاده آب و صابون تمیز کرد و نیازی نیست برای هرنوع از بریس های زانو مواد تمیز کننده ی مخصوص تهیه کرد. همچنین پزشک توصیه های لازم را در خصوص تمیز کردن و نگهداری بریس زانو به بیمار ارائه می دهد.

آیا می توان هنگام رانندگی کردن از بریس زانو استفاده کرد؟

به طور معمول متخصصان رانندگی با بریس زانو را توصیه نمی کنند چرا که هنگام فشردن پا بر روی پدال فرد اذیت شده و دامنه ی حرکتی اش محدود می شود. متخصصان توصیه های لازم در خصوص اصلاحات مورد نیاز ماشین به بیمار ارائه می دهند. عمل کردن به توصیه های پزشک موجب می شود که فرد بتواند با شرایط ایمن تری رانندگی کند.

قیمت ارتز زانو به چه صورت می باشد؟

بریس های زانو انواع مختلفی دارند. فیزیوتراپیست ها هرنوع ارتز را به منظور و با هدف خاصی طراحی کرده و سپس آن را می سازند. آنان همچنین برای ساخت هر نوع ارتز از مواد مختلفی استفاده می کنند. برخی از بریس ها تنها به منظور زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند اما بعضی دیگر از بریس های زانو علاوه بر داشتن ظاهر زیبا از قابلیت تحرک، ضد آب بودن، استحکام و دوام بیشتری برخوردار هستند. به همین جهت قیمت مشخصی را برای بریس زانو تعیین نمی کنند.

توصیه می شود قبل از آن که ارتز مورد نظر خود را تهیه کنید ابتدا حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا تحت معاینه ی پزشک قرار بگیرید. همچنین مشاوره با پزشک به شما این امکان را می دهد که با انواع ارتز آشنا شده و بتوانید بهترین نوع ارتز را با توجه به شرایط خودتان تهیه کنید. علاوه براین پزشک متخصص بهترین نوع ارتز مختص شما را با بهترین قیمت ممکن به شما پیشنهاد می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *