درمان دیسک گردن بدون جراحی⚡(درمان دیسک گردن شدید و خفیف)

درمان دیسک گردن

دیسک گردن زمانی اتفاق می ‌افتد که دیسک های میان مهره های گردن حالت طبیعی خود را از دست بدهند و باعث شوند بر روی اعصاب گردن فشار و التهاب ایجاد شود. زمانی که اعصاب گردن تحت فشار قرار گیرند فرد ممکن است در بخش گردن خود درد، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن را احساس کند. درمان دیسک گردن شدید و خفیف شامل موارد مختلفی همچون استراحت، استفاده از مواد مسکن، عمل جراحی، و فیزیوتراپی می باشد.

 اکثر افراد طی 6 هفته بهبود می یابند و  فعالیت عادی روزمره خود را از سر می گیرند. اگر این علائم همچنان ادامه  داشته باشند، ممکن است جراحی توصیه شود.

آناتومی دیسک های گردن به چه صورت می باشد؟

ستون فقرات شما از 24 استخوان متحرک به نام مهره تشکیل شده است. بخش گردنی ستون فقرات وزن سر را تحمل می کند و به فرد امکان می دهد سر خود را به جلو و عقب، از یک طرف به سمت دیگر خم کند و یا به صورت 180 درجه بچرخاند. 7 مهره گردنی وجود دارد. مهره ها توسط دیسک هایی از هم جدا می شوند که به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و از ساییدگی مهره ها به یکدیگر جلوگیری می کنند. حلقه بیرونی دیسک حلقوی نامیده می شود. این حلقه ها  دارای نوارهای فیبری می باشند که بین بدنه های هر مهره متصل می شود. هر دیسک دارای یک مرکز پر از ژل به نام هسته است.

دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن زمانی اتفاق می افتد که مرکز ژل مانند دیسک به دلیل پارگی در دیواره سخت دیسک پاره شود. مواد ژل مانند اعصاب نخاعی شما را تحریک می کنند و چیزی شبیه تحریک شیمیایی ایجاد می کنند. درد ناشی از التهاب و تورم عصب نخاعی ناشی از ایجاد فشار بر دیسک است.

علائم دیسک گردن چیست؟

علائم دیسک گردن بسته به محل ایجاد درد بسیار متفاوت است. اگر دیسک گردن دارید، ممکن است دردی را احساس کنید که به بازو و احتمالاً به دست شما می رسد. همچنین ممکن است در ناحیه تیغه شانه یا در نزدیکی آن احساس درد کنید و هنگام چرخاندن سر یا خم کردن گردن، درد گردن را احساس کنید. گاهی اوقات ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوید یعنی عضلات به طور غیرقابل کنترلی سفت می شوند. گاهی اوقات درد با بی حسی و گزگز در بازوی شما همراه است. همچنین ممکن است ضعف عضلانی در عضله دوسر، سه سر و دست تجربه کنید.

علت دیسک گردن

علل ایجاد دیسک گردن چیست؟

دیسک ها ممکن است به دلیل آسیب و بلند کردن نامناسب وسایل ایجاد شوند یا می توانند خود به خود ایجاد شوند. پیری نقش مهمی در ابتلا به دیسک گردن دارد. با افزایش سن، دیسک های گردن شما خشک تر و سخت تر  شده و دیواره بیرونی فیبری سخت دیسک ممکن است ضعیف شوند. هسته ژل مانند ممکن است از طریق یک پارگی در دیواره دیسک خارج شود و هنگام لمس یک عصب باعث ایجاد درد شود. ژنتیک، سیگار کشیدن و تعدادی از فعالیت های شغلی و تفریحی منجر به انحطاط زودرس دیسک گردن می شوند.

چه کسانی در معرض ابتلا به دیسک گردن قرار دارند؟ آشنایی با درمان دیسک گردن بدون جراحی

چه کسانی در معرض ابتلا به دیسک گردن قرار دارند؟

دیسک گردن در افراد 30 تا 40 ساله شایع ‌تر است، اگرچه افراد میانسال و مسن‌ تر اگر درگیر فعالیت‌های بدنی شدید باشند کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیسک گردن قرار دارند. تنها حدود 8 درصد از دیسک ها در ناحیه گردن رخ می دهند.

نحوه ی تشخیص دیسک گردن به چه صورت می باشد؟

هنگامی که برای اولین بار درد را تجربه کردید، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک از شما یک تاریخچه پزشکی کامل می گیرد تا علائم شما، هرگونه آسیب یا بیماری های زمینه ای قبلی را بررسی کند و تعیین کند که آیا عادت های سبک زندگی باعث ایجاد درد شده اند یا خیر. سپس یک معاینه فیزیکی برای تعیین منبع درد انجام می شود و از نظر ضعف یا بی حسی عضلانی مورد آزمایش قرار می گیرید. پس از آن پزشک نسبت به درمان دیسک گردن شدید و خفیف بیمار اقدام می کند.

پزشک شما ممکن است به منظور درمان بیرون زدگی دسیک گردن یک یا چند مورد از تصویر برداری های زیر را تجویز کند:

  • اسکن تصویربرداری مغناطیسی (MRI): یک  شیوه ی آزمایشی است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می ‌کند تا نمای دقیقی از بافت ‌های نرم ستون فقرات شما ارائه دهد. برخلاف اشعه ایکس، در این نوع تصویر برداری اعصاب و دیسک ها به وضوح قابل مشاهده هستند. MRI می تواند تشخیص دهد که کدام دیسک آسیب دیده است و آیا فشار عصبی وجود دارد یا خیر. همچنین می تواند رشد بیش از حد استخوان، تومورهای نخاعی را تشخیص دهد.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): یک روش آزمایشی می باشد که از پرتو اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دو بعدی از ستون فقرات شما استفاده می کند. ممکن است با رنگ یا ماده کنتراست تزریق شده به جریان خون شما انجام شود یا نشود. این تست به ویژه برای تایید اینکه کدام دیسک آسیب دیده است مفید است.
  • الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی (NCS): تست‌ های EMG و NCS فعالیت الکتریکی اعصاب و عضلات شما را اندازه‌ گیری می ‌کنند. سوزن‌ های کوچک یا الکترودها در ماهیچه‌های شما قرار می ‌گیرند و نتایج روی یک دستگاه مخصوص ثبت می‌ شوند. از آن جایی که دیسک گردن باعث فشار روی ریشه عصبی می شود، عصب نمی تواند احساس و حرکت را به طور طبیعی به عضله برساند. این تست ها می توانند آسیب عصبی و ضعف عضلانی را تشخیص دهند.
  • اشعه ایکس: این تست مهره‌ های استخوانی را در ستون فقرات شما مشاهده می‌ کند و می ‌تواند به پزشکتان نشان دهد که آیا مهره ها خیلی به هم نزدیک هستند یا نه و اینکه آیا تغییراتی ناشی از ابتلا به آرتروز، خار استخوان یا شکستگی دارید یا خیر. تشخیص دیسک گردن تنها با این آزمایش امکان پذیر نیست.
دیسک گردن

درمان دیسک گردن بدون جراحی

درمان دیسک گردن بدون جراحی یک شیوه ی محافظه کارانه بوده و به عنوان اولین قدم برای بهبودی قابل استفاده می باشد. درمان دیسک گردن بدون جراحی ممکن است شامل استفاده از دارو، استراحت، ماساژ، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، آب درمانی، مراقبت های فیزیوتراپی و کاهش و کنترل درد باشد. بیش از 95 درصد از افرادی که به دلیل ابتلا به دیسک گردن دچار درد بازو می شوند، در حدود شش هفته بهبود می یابند و به فعالیت عادی باز می گردند. اگر بدن شما به درمان دیسک گردن بدون جراحی پاسخ ندهد یا علائم شما بدتر شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

برخی از شیوه های درمان دیسک گردن بدون جراحی عبارتند از:

  • خود مراقبتی: در بیشتر موارد، درد ناشی از دیسک گردن ظرف چند روز بهبود می ‌یابد و در عرض 4 تا 6 هفته کاملا برطرف می ‌شود. محدود کردن فعالیت، استفاده از یخ درمانی، گرما درمانی و مصرف داروهای بدون نسخه به بهبودی و درمان بیرون زدگی دیسک گردن شما کمک می کند
  • دارو: ممکن است پزشک استفاده از مسکن ‌ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و استروئیدها را به منظور درمان دیسک گردن شدید و خفیف تجویز کند. گاهی اوقات شل کننده های عضلانی برای اسپاسم عضلانی تجویز می شود. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین، ناپروکسن ، ایبوپروفن نمونه ‌هایی از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی هستند که برای کاهش التهاب، تسکین درد و درمان دیسک گردن شدید و خفیف استفاده می ‌شوند. مسکن ها مانند استامینوفن می توانند درد را تسکین دهند، اما از اثرات ضد التهابی برخوردار نیستند. استفاده طولانی مدت از مسکن ها و ضد التهاب ها ممکن است باعث زخم معده و همچنین مشکلات کلیوی و کبدی شود. شل کننده های عضلانی، مانند متوکاربامول و فلکسیریل، ممکن است برای کنترل اسپاسم عضلانی و درمان بیرون زدگی دیسک گردن تجویز شوند. همچنین ممکن است پزشک شما استروئیدهایی را برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تجویز کند. این دارو ها به صورت خوراکی در دوز کاهش یافته در یک دوره درمانی مصرف می شوند. این داروها مزیت تسکین تقریباً فوری درد در یک دوره 24 ساعته را دارند.
  • استفاده از گردنبند طبی: یکی  از راه های درمان دیسک گردن، استفاده از گردنبند طبی است. این وسیله، حرکت گردن را محدود می کند و به عضلات آن اجازه می دهد استراحت کنند. با این عمل، از ایجاد فشار مضاعف به گردن جلوگیری می شود و ریشه های عصبی، فشاری را تحمل نخواهند کرد. هشداری که در مورد استفاده از این وسیله باید تذکر داده شود، ضعیف شدن عضلات گردن فرد در اثر استفاده طولانی مدت از گردنبند است. این وسیله ممکن است عضلات گردن را ضعیف کرده و شرایط بیمار را در طولانی مدت وخیم کند.
  • تزریق استروئید: این روش تحت فلوروسکوپی اشعه ایکس انجام می شود و شامل تزریق استروئیدها و یک عامل بی حس کننده به فضای اپیدورال ستون فقرات است. این دارو در کنار ناحیه دردناک برای کاهش تورم و التهاب اعصاب و در نتیجه درمان دیسک گردن شدید و خفیف تزریق می شود. حدود 50 درصد از بیماران پس از تزریق اپیدورال دردشان تسکین می یابد، اگرچه نتایج معمولاً موقتی هستند. ممکن است برای رسیدن به اثر کامل، تزریق ‌های مکرر انجام شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت است. تزریقات همراه با فیزیوتراپی و یا برنامه ورزشی خانگی انجام می شود.
  • فیزیوتراپی: هدف فیزیوتراپی این است که به شما کمک کند هر چه زودتر به فعالیت کامل بازگردید و از ایجاد آسیب مجدد جلوگیری شود. فیزیوتراپیست‌ها می‌ توانند به شما تکنیک ‌های بدنی مناسب، تکنیک های بلند کردن وسایل کردن و راه رفتن را آموزش دهند و با شما برای تقویت و کشش عضلات گردن، شانه و بازو یاری خواهند کرد. آن ها همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف ستون فقرات و بازوها تشویق می کنند. ورزش و تمرینات تقویتی عناصر کلیدی درمان بیرون زدگی دیسک گردن هستند و باید بخشی از تناسب اندام مادام العمر شما شوند.
موثرترین روش درمان دیسک گردن

آیا بی توجهی به درمان دیسک گردن مشکل زا است؟ بدترین عوارض این بیماری

اینکه برای درمان دیسک گردن بدون جراحی یا با جراحی اقدام کنید، به تشخیص پزشک شما بستگی دارد و اوست که تصمیم می گیرد چه روشی برای درمان شما از همه بهتر است. موضوع مهم در این میان، درمان است؛ اگر دیسک گردن دارید، نباید نسبت به درمان آن بی توجه باشید. اگر نخاع شما به دلیل فتق دیسک گردن فشرده شود، عوارضی مانند اختلال در نحوه راه رفتن، عدم کنترل مثانه، اختلال در قسمت روده، عدم هماهنگی عضلات، از بین رفتن تعادل و فلج عضلانی از جمله مشکلاتی است که برای شما پیش خواهد آمد. برای جلوگیری از بروز این عوارض، بهتر است به فکر درمان دیسک در ناحیه گردنتان باشید.

حرکت ورزشی درمان دیسک گردن بدون جراحی

با چند حرکت ورزشی برای درمان دیسک گردن بدون جراحی آشنا شوید؟

اگر می خواهید برای درمان دیسک گردن بدون جراحی در خانه اقدام کنید، می توانید برخی از حرکت های ورزشی زیر را انجام دهید:

  • یکی از بهترین حرکت ها، چرخاندن گردن به سمت راست و چپ است. بهتر است روی صندلی قرار گرفته و طوری بنشینید که کمر، شانه ها و گردن شما در یک راستا قرار بگیرد. بعد از آن، می توانید گردن خود را خیلی آرام و آهسته به سمت چپ و راست چرخش دهید. بهتر است این حرکت را روزانه 10 بار انجام دهید.
  • دیگر حرکتی که می توانید در خانه انجام دهید، منقبض کردن گردن است. روی زمین بخوابید؛ دست ها را کنار بدن خود قرار داده و آنها را صاف کنید و سپس چانه را به سمت قفسه سینه ببرید. مدت زمان انجام این حرکت، 5 تا 10 ثانیه برای هر ست است.
  • به یک دیوار تکیه دهید؛ آرنج های خود را خم کرده و در زاویه 90 درجه قرار دهید. در همین حالت، شانه ها را به سمت پایین و عقب آورده و سعی کنید با بازوهایتان به دیوار فشار آورید. این تمرین نیز تمرین خوبی برای کاهش درد ناشی از دیسک گردن و تقویت عضلات گردن به شمار می رود.
  • یکی دیگر از بهترین ورزش هایی که می تواند عنوان به یک روش مناسب برای درمان دیسک گردن بدون جراحی مطرح باشد، کشیدن چانه به سمت عقب است. برای انجام این حرکت، 2 انگشت را روی چانه قرار دهید و با کمک آنها چانه را به سمت بدن خود هل کنید و سر را به عقب ببرید. بهتر است 3 تا 5 ثانیه در این حالت باقی بمانید. سپس، برای چند ثانیه انگشتان را برداشته و مجددا تمرین را انجام دهید. 2 یا 3 ست 10 تایی این حرکت، خوب است.
  • کشیدن گردن با حوله نیز از دیگر روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی است. برای انجام این تمرین، یک عدد حوله را برداشته، آن را دور گردن بیندازید و روی صندلی بنشینید. برای انجام درست این حرکت می بایست ستون فقرات شما کاملا صاف باشد. سپس، گردن را به سمت عقب برده و در حالی که حوله را با دست نگه داشته اید مراقب باشید که گردن شما خیلی به عقب نرود. چند ثانیه در همین حالت باقی مانده و به حالت اولیه خود باز گردید. سعی کنید این حرکت را 5 تا 10 بار انجام دهید تا بتوانید اثرات مفید و موثر آن را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *