افتادگی پا چیست؟⭐(هر آنچه که از افتادگی پا باید بدانید)

افتادگی پا

افتادگی پا چیست؟

افتادگی پا که گاهی به آن دراپ پا هم می گویند، یک اصطلاح کلی برای مشکل بلند کردن قسمت جلوی پا است. اگر افتادگی پا دارید، ممکن است هنگام راه رفتن قسمت جلوی پای شما روی زمین کشیده شود. این مشکل در اصل بیماری نیست بلکه افتادگی پا نشانه یک مشکل عصبی، عضلانی یا آناتومیکی است. گاهی اوقات افتادگی در پا موقتی است، اما این عارضه می تواند دائمی باشد. اگر دچار دراپ پا هستید، ممکن است لازم باشد از یک بریس روی مچ پا و پای خود استفاده کنید تا پای خود را در وضعیت طبیعی نگه دارید. اگر نمی دانید علائم افتادگی پا چیست، و چگونه درمان می شود، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

علائم افتادگی پا

افرادی که به این مشکل دچار هستند بلند کردن قسمت جلوی پا برایشان دشوار است، بنابراین ممکن است هنگام راه رفتن پای آن ها روی زمین کشیده شود. این می تواند باعث شود که هنگام راه رفتن، ران خود را بالا بیاورید، مثل زمانی که از پله ها بالا می روید . علاوه بر این ابتلا به دراپ پا باعث می شود فرد به صورت غیرمعمول راه برود. همچنین ممکن است باعث شود که فرد با هر قدم، پای خود را روی زمین بکوبید. در برخی موارد، پوست بالای پا و انگشتان بیمار بی حس می شود. بسته به علت، دراپ پا می تواند یک یا هر دو پا را درگیر کند.

آیا کاردرمانی برای افتادگی مچ پا (افتادگی پا) خوب است؟

یکی از روش های بسیار موثر برای درمان افتادگی پا، کاردرمانی است. در کاردرمانی، به کسانی که به مشکل جسمی مبتلا شده اند کمک می شود تا به فعالیت های روزانه خود رسیدگی کنند. از جمله وسایل مورد استفاده در کاردرمانی برای افتادگی مچ پا می توان به این موارد اشاره داشت:

1- کفش های مخصوص

در کاردرمانی برای حل مشکل افتادگی در پا، از کفش های مخصوصی استفاده می شود. این کفش ها حالت فنری دارند و از اینکه پا در حین راه رفتن دچار افتادگی شود، جلوگیری می کنند.

2- اسپلینت آفو

دیگر وسیله مورد استفاده در کار درمانی برای افتادگی مچ پا، اسپلینت آفو است. این وسیله نیز فنریت و انعطاف پذیری بالایی داشته و می تواند حرکت های عضلات مچ پا را به خوبی تقلید کند. این وسیله علاوه بر درمان افتادگی در پا، از کوتاه شدن عضله های قرار گرفته در پشت ساق پا و یا بد شکل شدن آنها نیز جلوگیری می کند.

3-  عصا

عصا نیز وسیله خوبی برای کسانی است که دچار افتادگی در پا شده اند. بهبود تعادل، برداشتن فشار از روی اندام های قرار گرفته در قسمت پایینی بدن و همین طور افزایش سطح اتکا از جمله مزیت های استفاده از عصا به شمار می رود.

افتادگی پا (دراپ پا)

چه زمانی برای افتادگی پا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هنگام راه رفتن انگشتان پایتان روی زمین کشیده می شوند، لازم است که با پزشک خود مشورت کنید.

علل افتادگی پا چیست؟

افتادگی پا به دلیل ضعف یا فلج عضلات درگیر در بلند کردن قسمت جلویی پا ایجاد می شود. علل افتادگی پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آسیب عصبی شایع ترین علت دراپ پا است. فشرده شدن عصب پای بیمار است که ماهیچه های درگیر در بلند کردن پا (عصب پرونئال) را کنترل می کند. این عصب همچنین می تواند در طی جراحی تعویض مفصل ران یا زانو آسیب ببیند که ممکن است باعث دراپ پا شود.
  • آسیب ریشه عصبی: فشرده شدن عصب در ستون فقرات نیز می تواند باعث ابتلا به دراپ پا شود. افرادی که دیابت دارند بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات عصبی هستند که با دراپ پا همراه است.
  • اختلالات عضلانی یا عصبی: اشکال مختلف می تواند موجب ابتلا به دراپ پا شوند. دیستروفی عضلانی، یک بیماری ارثی است که باعث ضعف پیشرونده عضلانی می شود. سایر اختلالات مانند فلج اطفال یا بیماری شارکو ماری توث نیز می تواند موجب دراپ پا شوند.
  • اختلالات مغز و نخاع: اختلالاتی که بر نخاع یا مغز تأثیر می گذارند مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، ام اس یا سکته مغزی ممکن است باعث دراپ پا شوند.

عوامل خطر افتادگی پا چیست؟

عصب پرونئال ماهیچه هایی را که پای شما را بلند می کنند کنترل می کند. این عصب در نزدیکی سطح پوست شما در سمتی از زانوی شما که نزدیک به دست شماست قرار دارد. فعالیت هایی که این عصب را فشرده می کنند می توانند خطر دراپ پا را افزایش دهند از جمله:

  • پاها را برای مدت زمان طولانی روی هم قرار ندهید. افرادی که به طور معمول پاهای خود را روی هم می گذارند، می توانند عصب پرونئال را در بالای ترین پای خود فشرده کنند.
  • زانو زدن طولانی مدت: مشاغلی که شامل چمباتمه زدن یا زانو زدن طولانی مدت هستند – مانند چیدن توت فرنگی یا چیدن کاشی کف – می توانند منجر به دراپ پا شوند.
  • پوشیدن گچ پا: گچ هایی که مچ پا را محصور می کنند و درست زیر زانو ختم می شوند، می توانند روی عصب پرونئال فشار وارد کنند.
دراپ پا (افتادگی پا)

تشخیص دراپ پا (افتادگی پا)

اگر نمی دانید روش تشخیص افتادگی پا چیست، باید بگوییم دراپ پا معمولاً در طول معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. پزشک راه رفتن بیمار را تماشا می کند و عضلات پای او را از نظر ضعف بررسی می کند. او همچنین ممکن است بی حسی ساق پا و بالای پا و انگشتان پا را بررسی کند.

تست های تصویربرداری

دراپ پا گاهی اوقات به دلیل رشد بیش از حد استخوان در کانال نخاعی یا در اثر فشار تومور یا کیست بر روی عصب در زانو یا ستون فقرات ایجاد می شود. تست های تصویربرداری می توانند به شناسایی این نوع مشکلات کمک کنند.

  • اشعه ایکس برای تشخیص افتادگی پا: در تصویر برداری با اشعه ایکس از تشعشع بسیار کمی برای نشان دادن یک توده بافت نرم یا یک ضایعه استخوانی استفاده می کنند.
  • سونوگرافی: در این فناوری که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخلی استفاده می ‌کند، می ‌توان کیست یا تومور روی عصب را بررسی کرد یا تورم روی عصب را در اثر فشار نشان داد.
  • سی تی اسکن برای تشیخص افتادگی پا: این تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف را ترکیب می کند تا نماهای مقطعی از ساختارهای درون بدن ایجاد شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این آزمایش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می کند. MRI به ویژه در نشان دادن ضایعات بافت نرم که ممکن است عصب را فشرده کنند مفید است.

آزمایشات عصبی

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی فعالیت الکتریکی در عضلات و اعصاب را اندازه گیری می کند. این آزمایش‌ها می ‌توانند ناراحت ‌کننده باشند، اما برای تعیین محل آسیب در امتداد عصب آسیب ‌دیده مفید هستند.

درمان دراپ پا (افتادگی پا)

درمان دراپ پا به علت آن بستگی دارد. اگر علت با موفقیت درمان شود، این مشکل ممکن است بهبود یابد یا حتی ناپدید شود. اگر علت قابل درمان نباشد، دراپ پا می تواند دوام داشته باشد.

بهترین روش درمان افتادگی پا چیست: درمان افتادگی پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بریس یا آتل. یک بریس روی مچ پا و پا و همچنین یک آتل که در کفش شما قرار می گیرد می تواند به نگه داشتن پای شما در وضعیت طبیعی کمک کند.
  • فیزیوتراپی ورزش هایی که عضلات پای شما را تقویت می کند و به شما کمک می کند دامنه حرکتی زانو و مچ پا را حفظ کنید. فیزیوتراپی ممکن است مشکلات راه رفتن مرتبط با افتادگی پای شما را بهبود بخشد. تمرینات کششی برای جلوگیری از سفتی پاشنه پا بسیار مهم است.
  • تحریک اعصاب: گاهی اوقات تحریک عصبی که پا را بلند می کند، دراپ پا را بهبود می بخشد.
  • عمل جراحي: با توجه به علت و جدید بودن افتادگی پا، پزشک ممکن است جراحی عصب را مفید بداند. اگر افت پا طولانی مدت باشد، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند که استخوان های مچ پا یا پا را جوش می دهد یا روشی را برای انتقال تاندون در حال کار و عضله متصل به قسمت دیگری از پا پیشنهاد می کند.

درمان افتادگی پا در ام اس چیست؟

یکی از بیماری های قرن جدید، بیماری ام اس است. تا به این لحظه که در حال نوشتن این قسمت هستیم، هنوز هیچ روش درمانی برای درمان این بیماری کشف نشده است. این بیماری که کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد به دلیل آسیب به غلاف محافظ در رشته عصبی اتفاق افتاده است و بین مغز و سایر قسمت های بدن، اختلال ایجاد می کند. یکی دیگر از مشکلاتی که افراد مبتلا به بیماری ام اس با آن درگیر می شوند، افتادگی پا است. افتادگی پا به این افراد اجازه نمی دهد که به درستی راه بروند.

برای آنکه افتادگی پا در بیماران ام اس درمان شود و آنها بتوانند بدون مشکل راه بروند، می توانند از وسایل کمک درمانی، مانند ارتزها کمک بگیرند. ارتزها از جمله وسایل قابل پوشیدن بوده و این افراد به واسطه آنها می توانند راحت تر حرکات پا را کنترل کرده و ضعف اندام فوقانی شان را به حداقل برسانند.

با استفاده از ارتزهای مخصوص افتادگی پا فرد ام اسی به شکل ایمن تری می تواند راه برود و به کارهای شخصی و روزانه خود رسیدگی کند. این ارتزها به شکلی طراحی شده اند که بتوانند اطراف مفاصل را به خوبی در برگیرند. این یکی از بهترین راه ها برای درمان افتادگی پا در ام اس است.

افتادگی پا

ورزش مناسب برای درمان افتادگی پا چیست؟

در ادامه صحبت در مورد افتادگی پا چیست، لازم است در مورد برخی ورزش های مناسب جهت درمان این مشکل نیز صحبت کنیم. اگر به معجزه ورزش برای از بین بردن این مشکل اعتقاد دارید، یک حرکت ورزشی را به شکلی که در ادامه ذکر کرده ایم، انجام دهید:

  • روی زمین قرار گرفته و پاهایتان را دراز کنید.
  • پاشنه پا را روی زمین بگذارید و نوک انگشتان را به سمت سقف بکشید.
  • در قدم بعدی از این ورزشِ مناسب درمان افتادگی در پا، باید خودتان را به سمت جلو بکشید؛ در این حالت احساس کشش در پشت پا را حس خواهید کرد. بهتر است به مدت سی ثانیه در همین وضعیت باقی بمانید.

برای آنکه نتیجه و اثر فوق العاده این تمرین را به چشم خود مشاهده کنید، روزی 3 بار و در هر بار 6 مرتبه این کشش رو به جلو را انجام دهید. اگر در روزهای اول، انجام این تمرین برای شما سخت است، مدت زمانی که باید در کشش باقی بمانید و یا تعداد دفعات آن را کم کنید و سپس در روزهای بعد تعداد دفعات تمرین را بیشتر کنید تا زودتر به نتیجه دلخواه برسید.

یکی دیگر از بهترین ورزش ها برای درمان افتادگی پا، بلند کردن انگشتان پا است. کسانی که افتادگی پا دارند به سختی می توانند انگشت های پای خود را حرکت دهند. اگر در ابتدا نمی توانید این حرکت را انجام دهید اصلا ایرادی ندارد و انجام غیر فعال آن نیز برای تان مفید است. به این منظور، روی صندلی بنشینید و پنجه پایی که دچار افتادگی شده است روی پنجه پای سالم قرار دهید. سپس با کمک پای سالم، انگشتان پای دیگر را به سمت بالا هُل دهید. سعی کنید این تمرین را در نهایت آرامش و 10 بار و یا بیشتر انجام دهید.

دیگر تمرین مناسب برای درمان افتادگی پا، بلند کردن پاشنه ها از روی زمین است. بهتر است برای انجام این حرکت بهتر است روی صندلی قرار بگیرید و سپس، پاشنه های پا را از روی زمین بلند کنید. سعی کنید نوک انگشتان پا را روی زمین قرار داده و چند ثانیه در همین حالت باقی بمانید. این تمرین را نیز اگر 10 بار در روز انجام دهید برای تان مفید و نتیجه بخش خواهد بود. در انجام تمرین هایی که در اینجا نام بردیم، استمرار داشته باشید تا افتادگی در پا هر چه سریع تر درمان شود.

آشنایی با افتادگی پا

بهترین درمان برای افتادگی پا چیست؟

افتادگی پا و یا دراپ پا یک بیماری نیست و به راحتی با انجام برخی تمرینات و استفاده از ابزارهایی مانند بریس درمان می شود. اگر می خواهید روند بهبود افتادگی در پا را سرعت دهید و پای خود را روی زمین نکشید،  تمرین زیر را انجام دهید:

  • 20 تیله شیشه ای آماده کرده و آنها را روی زمین بیندازید.
  • روی زمین بنشینید.
  • سعی کنید با انگشتان پایتان تمامی تیله ها را از روی زمین بردارید.

این تمرین را اگر 3 بار در روز انجام دهید، مشکل افتادگی پا به کلی برطرف خواهد شد. در انجام این تمرینات و سایر تمریناتی که پزشکتان به شما می دهد مداومت داشته و سعی کنید آنها را تا زمانی که بهبودی به صورت کامل حاصل شود، انجام دهید.

دیگر تمرینی که می توان برای درمان افتادگی پا پیشنهاد کرد، کشش دادن عضلاتی است که در پشت ران پا قرار گرفته اند. برای انجام این تمرین به شکل زیر عمل کنید:

  • روی زمین بنشینید و پاهای تان را دراز کنید. بهتر است پاشنه پا روی زمین و انگشت ها به سمت بالا باشد.
  • در همین حالت، بالا تنه را به سمت جلو هل دهید. وقتی به جایی رسیدید که پشت پای خود احساس کشش کردید، در همان حال باقی مانده و 30 ثانیه عضلات پشت ران را تحت کشش قرار دهید.
  • بهتر است این حرکت را سه بار در روز و در هر بار، 6 مرتبه آن را انجام دهید. سعی کنید کشش را تا جایی انجام دهید که به شما آسیب وارد نشود.

کشش دادن به ساق پا نیز می تواند باعث از بین رفتن و درمان افتادگی پا در افراد مختلف شود. بهتر است این تمرین را به شکل زیر انجام دهید:

  • رو به دیوار ایستاده و دست هایتان را روی دیوار قرار دهید. پایی که دچار افتادگی شده را نیز به عقب هل دهید؛ به شکلی که عقب تر قرار گیرد.
  • در مرحله بعدی، بدون آنکه زانوهایتان خم شود می بایست به سمت جلو بروید. این تمرین یا کشش بهتر است 5 دقیقه در روز انجام شود.
بریس برای درمان افتادگی پا

آیا کمر درد تاثیر مستقیم بر افتادگی پا دارد؟

در ادامه صحبت در خصوص افتادگی پا چیست، خوب است در مورد دیگر دلایل ایجاد آن نیز نکاتی را بیان کنیم. یکی از عللی که آن نیز می تواند باعث افتادگی پا در افراد شود، کمر درد است. در برخی کمردردها، فشار وارد شده بر اعصاب نزدیک به عصب نازک نی، افزایش پیدا کرده و پا دچار افتادگی می شود. عصب نازک نی از قسمت پایینی زانو شروع شده و بعد از آن به قسمت های خارجی پا امتداد پیدا می کند. این عصب به مچ پا، انگشت شست و پا از ناحیه مچ به پایین نیز می رود. عصب نازک نی با اتصال به برخی عضلات، شرایط ایده آل برای خم شدن مچ پا را فراهم می کند و علاوه بر آن، مسئول برقراری ارتباط حسی و حرکتی بین اندام هایی که در فوق اشاره کردیم نیز هست.

به دلیل حضور عصب نازک نی در قسمت مچ پا، اگر هر گونه چسبندگی در این عصب ایجاد شود، افتادگی در پا نیز ممکن است به وجود آید. برخی دیگر از بیماری های مرتبط با کمر مانند تنگ شدن کانال نخاع در کمتر، فتق دیسک در کمر، شکستن استخوان ها و غیره نیز ممکن است باعث دراپ پا شوند.

 افتادگی پا چیست؟ قیمت بریس افتادگی مچ پا چقدر است؟

بریس افتادگی مچ پا چیست؟ قیمت بریس افتادگی مچ پا چقدر است؟

یکی از روش هایی که می تواند به افراد درگیر با افتادگی پا کمک کند، بریس است. بریس که به آن ارتز هم گفته می شود، یکی از ابزارهای یاری دهنده در حوزه مشکلات جسمانی است. زمانی که یک عارضه جسمانی، مانند افتادگی مچ پا به وقوع می پیوندد، در صورتی که نیاز به انجام عمل جراحی نباشد، بریس ها می توانند باعث درمان عارضه شوند و از حجم مشکلات فرد کم کنند.

در مورد افتادگی پا نیز وضعیت به همین منوال است. از آنجایی که علل ایجاد کننده این مشکل، خطرناک نبوده و می توان بدون انجام اعمال جراحی، قدمی برای درمان این عارضه برداشت، پزشکان بریس را توصیه می کنند.

برای دریافت قیمت بریس مخصوص افتادگی در پا باید به کلینیک هایی مراجعه کرد که در حوزه ساخت بریس های اختصاصی فعالیت می کنند. از آنجایی که افتادگی در ناحیه ی پا، مشکلاتی را در زمان راه رفتن ایجاد می کند، بهتر است برای درمان آن، قدم موثری برداشت و بی تفاوت نبود. برای آنکه از پیشروی افتادگی پا که به علت ضعف پا ایجاد شده است، جلوگیری کنید، این بریس ها می توانند کمک خوبی باشند.

درمان سریع افتادگی پا چیست

درمان افتادگی مچ پا با طب سوزنی به چه شکل انجام می شود؟

در ادامه صحبت در مورد روش های موثر برای درمان دراپ فوت، خوب است گریزی نیز به طب سوزنی بزنیم و در مورد درمان افتادگی مچ پا با طب سنتی نکاتی را بیان کنیم. نکته ای که خوب است در مورد این روش درمانی برای افتادگی پا بدانید، اثر بخش بودن آن است. اگر برای طب سوزنی به پزشکان مجرب و ماهر مراجعه کنید، بدون آنکه دردی را حس کنید، این عارضه در شما درمان خواهد شد. سعی کنید برای افزایش اثربخشی افتادگی یا دراپ پا، از سایر روش های درمانی که در بالاتر اشاره کردیم، نیز بهره ببرید و آنها را به کار گیرید.

در ادامه صحبت در خصوص افتادگی پا چیست و چگونه می توان آن را با طب سوزنی درمان کرد، باید اشاره کنیم که برای افزایش ماندگاری این روش درمانی باید آن را ادامه داد. در کنار طب سوزنی، استفاده کردن از گیاهان نیز می تواند به اثربخشی این روش کمک فراوانی کند. جالب است که بدانید طب سوزنی نه تنها دراپ پا را درمان می کند، بلکه می تواند باعث هضم بهتر غذا و یا بیشتر شدن انرژی در فرد شود. کاهش استرس و افزایش آرامش از دیگر اثرات و مزیت های جانبی درمان دراپ پا با طب سوزنی است.

درمان سریع افتادگی پا چیست؟

درمان سریع افتادگی پا، به علت آن بستگی دارد. در کنار علت، تشخیص به موقع آن نیز می تواند پروسه درمان را کاهش دهد. حال که می دانید علائم افتادگی پا چیست، هر زمان که آنها را مشاهده کردید، بی تفاوت نباشید و هر چه سریع تر به پزشکان متخصص مراجعه کنید. پزشکان با بررسی و ارزیابی که از شما انجام می دهند، می توانند یکی از روش های درمانی مفید و موثر را تجویز کنند.

تاکید می کنیم، مشکل افتادگی پا را نمی توان به راحتی و به سرعت حل کرد. تصور نکنید، اگر یکی از روش های درمانی توصیه شده توسط پزشک را استفاده کنید، در عرض چند ساعت، درمان خواهید شد. نحوه عملکرد این تمرینات و وسایل کمک درمانی، به مانند قرص های مسکن نیست و در چند ساعت شما را به جواب دلخواهتان نمی رساند. این مشکل، از جمله مشکلاتی که است باید صبر کرد و به همه راهنمایی هایی که پزشک در رابطه با درمان این عارضه پیشنهاد می کند، گوش داد تا بتوان در حداقل ترین زمان ممکن، افتادگی در پا را درمان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *