تخصص ما

پروتز اندام تحتانی

برای دیدن نمونه کارها به صفحه نمونه کارها مراجعه کنید.

برای استفاده از خدمات روی تصویر یا نام پروتز مورد نظر خود کلیک کنید.

پروتز انگشت پا

تخصص ما

پروتز اندام فوقانی

برای دیدن نمونه کارها به صفحه نمونه کارها مراجعه کنید.

برای استفاده از خدمات روی تصویر یا نام پروتز مورد نظر خود کلیک کنید.

تخصص ما

پروتز زیبایی

برای دیدن نمونه کارها به صفحه نمونه کارها مراجعه کنید.

برای استفاده از خدمات روی تصویر یا نام پروتز مورد نظر خود کلیک کنید.

برای رزرو وقت ملاقات و مشاوره رایگان از طریق واتس اپ ارتباط برقرار کنید

پروتز چیست؟ چند نوع پروتز وجود دارد؟

پروتز به قطعات مصنوعی گفته می شود که جایگزین اعضای از دست رفته ی بدن مانند دست، پا، چشم، گوش، و … می شوند. پروتز به چند دسته ی کلی تقسیم بندی می شود که عبارتند از پروتز اندام های تحتانی، پروتز اندام های فوقانی و پروتز زیبایی. به دلیل بالا بودن متقاضیان پروتز ما این مقاله را تدارک دیدیم تا با پروتز و انواع آن آشنا شوید. لطفا در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

پروتز چیست

پروتز چیست؟

امروزه پیشرفت علم باعث شده است که پروتزهایی مصنوعی و یا زیبایی که از ظاهر طبیعی برخوردار هستند را در اختیار بیمارانی که به اندام مصنوعی نیاز دارند قرار دهد. افرادی که قسمتی از اعضای بدن خود را از دست داده اند می توانند گزینه های پروتز مختلفی را بازنگری کرده و از اندام های مصنوعی زیبا بهره مند شوند.

پروتز به عنوان جایگزین قسمتی از اعضای بدن در نظر گرفته می شود که به خاطر وقوع حوادث ناگهانی قطع شده و از بین رفته اند. به عنوان مثال بعضی از افراد به علت صانحه ی تصادف قسمتی از دست خود را از دست داده اند  و یا برخی از افراد به دلیل عارضه ی دیابت مجبور به قطع قسمی از پا های خود می شوند. در این مواقع پروتز به کمک افراد آمده و به آن ها در بازیابی اعضای از دست رفته اشان کمک می کند.

هنگامی که در مورد پروتز و اندام مصنوعی صحبت می کنیم مهم است که از تفاوت بین انواع مختلف پروتز و کاربردهای آن ها اطلاع داشته باشیم. به طور کلی 3 نوع پروتز وجود دارد که عبارتند از:

  • پروتز اندام فوقانی
  • پروتز اندام تحتانی
  • پروتز زیبایی
پروتز اندام تحتانی

پروتز اندام تحتانی چیست؟

امروزه با توجه به عوارض و حوادث ناگواری که برای افراد رخ می دهد تقاضا برای پروتز اندام تحتانی به طور چشمگیری افزایش یافته است. پروتز اندام تحتانی مختص افرادی است که از معلولیت در اندام های تحتانی خود رنج می برند. افرادی که از ناحیه ی پا، لگن، مچ پا دچار معلولیت شده اند می توانند از پروتز اندام تحتانی  استفاده کنند. عوامل مختلفی بر روی پروتز اندام تحتانی تاثیر می گذارد از جمله:

  • سن و سال افراد
  • مقدار فعالیت افراد
  • دلیل نقض عضو

پروتز اندام فوقانی چیست؟

قطع عضو اندام فوقانی معمولا به صورت مادر زادی اتفاق  می افتد. گاهی اوقات بیماران به صورت مادرزادی یک عضو از بدنشان را از دست داده اند. در این هنگام برای بازیابی اندام از دست رفته اشان به پزشک متخصص پروتز مراجعه می کنند. پروتز وسیله ای است که برای جایگزینی قسمتی از بدن که از دست رفته طراحی شده است. پروتز اندام فوقانی با بازوها، دست‌ها، و یا مفاصل از دست رفته ی بیمار در ارتباط است.

پروتز زیبایی چیست؟

پروتز های زیبایی با جنبه های زیبایی و زیبایی شناسی افراد در ارتباط است. افرادی که  می خواهند قسمت از چانه، گونه، و یا فک خود را تغییر دهند می توانند از پروتز زیبایی بهره مند شوند. پروتز های صورت باعث جوان شدن صورت افراد می شوند. پروتزهای صورت در انواع سایز های متفاوت و انواع شکل ساخته می شوند. این پروتز ها کمک می کنند که زیبایی و تناسب صورت  افراد باز گردد.  پزشک متخصص با کارگذاری پروتزها در چانه ، فک و یا صورت به  آن ها کمک می کنند  آن قسمت ها برجسته تر شوند. پروتزهایی که در چانه ها و صورت جایگذاری می شوند با سرم پر شده و نسبت به ژل و یا بوتاکس از عوارض کمتری بر خوردارند.

پروتز اندام فوقانی

پروتز زیبایی شامل چه پروتز هایی می شود؟

پروتز های  زیبایی و مخصوصا پروتز صورت به منظور افزایش، بازسازی و جوانسازی صورت به کار گرفته می شوند. افرادی که خواهان پروتز زیبایی هستند بیشتر به منظور شکل دهی دلخواه صورت و فک خود این کار را انجام می دهند و کمتر پیش می آید که نقص عضو داشته باشند.

پروتز زیبایی از 2 بخش تشکیل می شود:

پروتز زیبایی بانوان که شامل موارد زیر می شود:

  • پروتز سینه
  • پروتز باسن
  • پروتز لب
  • پروتز چانه
  • پروتز بینی

پروتز زیبایی چشم، یا پروتز انگشت پا می شود

پروتز اندام تحتانی شامل چه پروتز هایی می شود؟

افرادی که از نقص عضو در اندان های تحتانی خود رنج می برند و خواهان درست کردن عضو مصنوعی هستند می توانند از این نوع پروتز استفاده کنند. اگر می خواهید از این نوع پروتز بهره مند شوید بایستی ابتدا با انواع پروتز اندام تحتانی آشنا شوید

پروتز اندام تحتانی انواع مختلفی دارد، از جمله:

  • پروتز مچ پا
  • پروتز پا
  • پروتز لگن
  • پروتز شانک یا ساق پا
  • پروتز انگشت پا
  • پروتز زیر زانو
  • پروتز زیر ران
  • پروتز بالای زانو
  • پروتز ران و لگن

پروتز اندام فوقانی شامل چه پروتز هایی می شود؟

استفاده از پروتزهای مختلف، موجب تسهیل  امور روزمره ی افرادی است که با نقض عضو و یا قطع عضو دست و پنجه نرم می کنند. پروتز به این افراد کمک می کند که کار های خود را به درستی و آسانی انجام دهند.

پروتز اندام فوقانی با قسمت های فوقانی بدن در ارتباط است. اگر می خواهید از مزایای این نوع پروتز استفاده کنید لازم است از انواع پروتز اندام فوقانی اطلاع داشته باشد. انواع مختلف پروتز اندام های فوقانی عبارتند از:

  • پروتز شانه
  • پروتز دست
  • پروتز مچ دست
  • پروتز آرنج
  • پروتز انگشت دست
  • پروتز بازو
انواع پروتز زیبایی و مصنوعی در کلینیک پایار

پروتز به چه دورانی باز می گردد؟

پیش از آنکه سراغ تاریخچه ی پروتز برویم باید خاطر نشان کنیم که از دست دادن یک بخش از بدن به این معنی نیست که دنیا به پایان رسیده و بایستی با انرژی در پی راه چاره برای مشکلات خود باشیم.

مصریان باستان پیشتازان و پایه گذاران علم پروتز بوده اند. پیش از این، قبل از اینکه علم به این صورت پیشرفت کند مصریان باستان اولین اندام مصنوعی را ساختند. آنچه که مصریان باستان برای اولین بار ساختن انگشت شصت پا بود. این انگشت به یک بانوی عالی رتبه آن زمان تعلق داشت. 

پس از عبور از دوران مصریان باستان سراغ تحولات جنگ جهانی اول و دوم می رویم. به واسطه ی جنگ های جهانی سربازان و مردم عادی بسیار زیادی اعضای بدن خود را از دست دادند. این قطع عضو باعث نا امید شدن مردم و از دست دادن حس اعتماد به نفس آن ها بود. به همین جهت متخصصان و پزشکان آن دوره تصمیم گرفتند با بهره گیری از تاریخچه ی مصریان باستان و علم پزشکی آن دوران اندام های مصنوعی بسازند.

ابتدا از قلاب ها به عنوان اندام مصنوعی استفاده می کردند. پس از آن پزشکان به مواد فولادی و محکم مانند مس، طلا برای ساخت اندام مصنوعی روی آوردند. این دسته از پروتز ها بسیار سنگین بودند و حمل کردن آن ها برای بیماران بسیار سخت بود. به همین جهت پس از مدتی پزشکان به دنبال راه چاره گشتند تا یک پروتز سبک تر درست کنند.  پس از مدتی پروتزهای چوبی وارد بازار شدند. اما با گذشت زمان و شکننده بودن پروتز های چوبی پزشکان به ساخت پروتز های چرمی روی آوردند. پس از مدتی پروتز های چرمی جای خود را به دسته ای از پروتز های نسبتا خوب یعنی پروتز های چربی دادند. این پروتز ها از جنس  پلی کربنات،  پلاستیک، لمینت و رزین بود.

با این حال علم همواره در حال پیشرفت است و نمونه هایی بهتر از پروتز چربی وارد بازار شدند. یکی از این نمونه ها پروتز پروتئینی بود. این پروتز ها سبک، نرم و بادوام بودند. با این که پروتز های پروتئینی بسیار عالی بودند و هستند اما روز به روز پروتز های بهتری که بیشتر با نیاز بیماران مطابقت دارد ساخته  می شوند و به دست متقاضیان آن می رسند.

پروتز اندام مصنوعی

کاربردهای پروتز چیست؟

پروتز را برای اهداف متفاوت به کار می برند و کسانی که در اثر یک حادثه و یا به صورت مادرزادی یک قسمت و یا تمام اندام خود را از دست داده اند، به عنوان یک روش درمانی از آن استفاده می کنند. برخی افراد نیز برای اهداف زیبایی پروتز را به کار می برند. در مورد پروتزهای زیبایی و کاربردهایی که دارد در همین متن صحبت کردیم و تنها خواستیم بگوییم که پروتز اندام فوقانی، محدود به کاربردهای درمانی نیست و می تواند در جای خود برای منظورهای متفاوتی به کار برده شود و مشکلات زیادی را حل کند.

پروتز برای چه کسانی مناسب است؟

بعد از آنکه در مورد سوال پروتز چیست، صحبت کرده و اطلاعاتی را در این خصوص به شما ارائه کردیم، خوب است در مورد این سوال نیز حرف بزنیم که اساسا، پروتز برای چه کسانی مناسب است؟ آیا هر فردی که اندام خود را از دست داده، می تواند برای سفارش و ساخت پروتز اقدام کند؟ انواع پروتز به دست بشر ساخته می شود تا او بتواند مشکلات ناشی از قطع عضوش را راحت تر تحمل کند. کسانی که به یکی از دلایل زیر، دچار قطع عضو شده اند و قسمتی از اندام خود را از دست داده اند، بهترین گزینه برای نصب پروتز می باشند:

  • کسانی که در اثر بیماری سرطان دچار قطع عضو شده اند، نیاز به پروتز دارند.
  • فردی که در اثر تصلب شرایین و یا دیابت قسمتی از اندام های فوقانی و یا تحتانی خود را از دست داده، گزینه مناسب دیگری برای نصب پروتز در اندام از دست رفته می باشد.
  • افرادی که در هنگام تولد، با نقص های مادرزادی به دنیا می آیند، از دیگر مواردی هستند که برای داشتن یک زندگی نرمال و طبیعی باید پروتز نصب کنند.
  • صدمه هایی که در اثر رانندگی و یا نبردهای نظامی ایجاد شده نیز فرد را مجبور می کند برای نصب پروتز اقدام نماید.
ساخت پروتز اندام مصنوعی

مواد سازنده پروتز چیست؟

مواد سازنده پروتز چیست، موضوع مهم دیگری است که لازم می دانیم در مورد آن صحبت کنیم. پروتزها را از یکی از مواد زیر می سازند:

فلزات

یکی از موادی که برای ساخت پروتز استفاده می کنند، فلزات است. آلومینیوم، مس، فولاد، تیتانیوم و منیزیم از جمله فلزهای رایجی هستند که برای ساخت پروتزها به کار برده می شوند. برخی از فلزات نامبرده شده در فوق، به دلیل داشتن مقاومت بالا، سبکی، کم بودن چگالی و مقاومت در برابر خوردگی گزینه مناسبی برای ساخت پروتزها هستند.

پلیمر

ماده دیگری که برای ساخت پروتز اندام تحتانی به کار برده می شود، پلیمر است. معمولا برای ساخت مفاصل و یا اندام هایی که وسعت زیادی ندارند، از این ماده استفاده می شود. پلیمرهای پی وی سی، دوام بالایی داشته و در برابر لکه ها مقاومت خوبی دارند.

الیاف کربن

از دیگر موادی که برای ساخت پروتز مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به الیاف کربن اشاره داشت. این ماده در برابر دمای بالا مقاوم عمل کرده؛ سبک است؛ مقاومت کششی خوبی دارد؛ مقاومت ویژه بالایی دارد و در ضمن بسیار سبک است.

(01) دیدگاه

  1. صادق
    10 خرداد 1401

    سلام مطلبتون عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *