ارتز دست (بریس دست) چیست؟ معرفی انواع ارتز دست

ارتز یا بریس به وسیله ای گفته می شود که از آن برای ثابت و محکم نگه داشتن بخش های مختلف بدن استفاده می کنند. از دیگر کاربرد های ارتز محافظت و اصلاح جراحات و ناهنجاری ها می باشد. ارتز همچنین باعث می شود انجام برخی از حرکات و وظایف بدن تسهیل شود. ارتز دست مثل ارتز سر و گردن ، ارتز ستون فقرات ، ارتز شانه ، ارتز آرنج یکی از زیر مجموعه های ارتز اندام های فوقانی به شمار می آید و ارتز مچ پا ، ارتز لگن ، ارتز زانو ، کفش و کفی طبی جزو ارتز اندام های تحتانی محسوب می شوند. افرادی که در ناحیه ی دست خود دچار آسیب دیدگی شده اند یا گروهی از افرادی که دچار سکته شده اند و یا کودکان فلج مغزی و کلیه افرادی که دست اسپاستیک دارند و همچنین بیماران دچار عارضه ی تنیس البو خواهان استفاده از ارتز دست می باشند. این مقاله برای افرادی تهیه شده است که می خواهند اطلاعاتی مهمی را در مورد ارتز دست کسب کنند.

ارتز دست چیست؟

افراد به دلایل مختلفی ممکن است از ناحیه دست دچار مشکل شوند. ابتلا به برخی از بیماری ها، تصادف، و حوادث غیر مترقبه از دلایل مهم آسیب دیدگی دست به شمار می روند. گاها ممکن است فرد به صورت مادرزادی دچار نقص عضو در ناحیه ی دست خود شده باشد. قطع دست باعث می شود فرد نتواند به خوبی به زندگی روزمره اش بپردازد و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. به همین جهت پزشکان به کمک این افراد آمده و ارتز های دست را طراحی کرده اند. ارتز را با نام هایی همچون اسپیلینت ، ارتوز و بریس  هم نام می برند. پزشکان ارتزهای متنوعی را با اهداف خاص طراحی و تهیه می کنند. بیمار با بهره گیری از ارتز دست می تواند زندگی عادی خود را دوباره از سر بگیرد. همچنین استفاده از بریس دست موجب می شود که فرد بیمار اعتماد به نفس و انگیزه ی خود را بازیابد.

ارتز دست

جنس ارتزهای دست از چه چیزی می باشد؟

برای ساخت بریس یا ارتز دست از مواد مختلفی استفاده می شود. هر ماده کاربرد خاص خود را دارد و برای نوع خاصی از بریس ها مناسب واقع می شود. برخی از مواد در ساخت بریس دست به کار برده می شوند عبارتند از:

  • گچ
  • چوب
  • فلز
  • پارچه
  • پلاستیک
  • ترموپلاستیک (گرما نرم)

ترموپلاستیک نوعی ماده ی نرم و سبک وزن است که اخیرا توجه پزشکان را برای ساخت انواع ارتز دست به خود جلب کرده است.  نام دیگر این ماده گرما نرم می باشد زیرا هنگامی که در معرض گرما قرار می گیرد نرم می شود. ترموپلاستیک در واقع نوعی پلاستیک قابل انعطاف است.  پزشکان پس از آن که ترموپلاستیک را در معرض گرما قرار دادند آن را به شکل مورد نظر خود در می آورند و صبر می کنند تا خنک شود. پس از آن که خنک شد ماده شکل خود را حفظ کرده و در همان حالت باقی می ماند. پزشکان می توانند ترموپلاستیک را به صورت ورقه هایی با ضخامت های مختلف تهیه کنند. برای تهیه هر ترموپلاستیک ممکن است از ترکیبات پلیمری متفاوتی استفاده شده باشد.  این ورقه ها را دقیقا مانند اعضای بدن فرم داد و برخی از آن ها را می توان با توجه به تغییر شکل فرم بدن چندین بار تغییر شکل داد. بریس دستی که از این طریق تهیه می شود از وزن بسیار کمی برخوردار می باشد. همچنین از دیگر ویژگی های مطلوب این نوع ارتز این است که بیمار می تواند به آسانی و با سهولت از آن استفاده کند. شایان ذکر است که نگهداری و مراقبت از ارتز دست ساخته شده با مواد ترموپلاستیک نسبتا آسان می باشد.

استفاده از خدمات ارتز دست (بریس دست) کلینیک پایار

با عرض سلام و احترام !

کلینیک ارتوپدی فنی پایار ، در راستای توانبخشی به عزیزانی که نقص عضو دارند خدماتی با کیفیت و با قیمت منصفانه ای ارائه می دهد که در صورت تمایل میتوانید از دو راه زیر ، وقت ملاقات خود را با جناب آقای محمد کفیلی تنظیم کنید. 

پذیرش تماس تلفنی

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

همکاران ما بی صبرانه منتظر خدمت به شما هستند 😊

پذیرش آنلاین

برای پذیرش آنلاین رو عکس کلیک کنید 

و در ادامه اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید😊

انواع ارتز دست

بریس های مچ دست انواع مختلفی دارند. پزشکان پس از آن که بیمار خود را معاینه کردند به طور مخصوص یک بریس را با اهداف مختص بیمار می سازند. هر نوع از ارتز های مچ دست کاربرد ویژه ای داشته و هدف مخصوصی را دنبال می کند. لازم به ذکر است که بریس های پیش آماده ی دست هم در بازار موجود می باشند اما اکثرا متخصصان ترجیح می دهند به صورت سفارشی ارتز مخصوص بیمار خود را طراحی کنند. برخی از مهم ترین ارتز های ناحیه ی دست عبارتند از:

بریس دست:

اگر فرد بیمار به سندرم کانال کارپال (تونل کارپال) و یا تاندونیتیس مبتلا شده باشد بایستی از بریس دست استفاده کند. از این ارتز برای کنترل حرکات دست پس از شکستگی و کشش عضلات مچ دست استفاده می شود. از دیگر کاربرد های این بریس مدیریت کنتراکچر می باشد. مدیریت کنتراکچر به حالتی گفته می شود که طی آن عضله یا زرد پی به صورت غیر طبیعی کوتاه می شود. بیمار می تواند از این نوع ارتز در هنگام استراحت و یا هنگام انجام کارهای روزمره اش استفاده کند. البته این به نوع آسیب و صدمه ای که شخص با آن دست و پنجه نرم می کند هم بستگی دارد. متخصص به بیمار در انتخاب بهترین نوع ارتز کمک می کند. این راهنمایی باعث می شود فرد در زودترین زمان ممکن بهبود یافته و هر چه زودتر روال عادی زندگی اش از سر بگیرد.

مواقعی که پزشک استفاده از بریس های مچ دست و یا دست را برای  فرد بیمار تجویز می کند :

  • سندرم تونل کارپال
  • حادثه مغزی عروقی که به آن حمله ی مغزی هم گفته می شود
  • کنتراکچر مچ دست
  • کنتراکچر دست
  • هرگاه فرد به آتل بندی در موقعیت کاربردی احتیاج پیدا کند. موقعیت آتل بندی به موقعیتی گفته می شود که در آن مچ دست و انگشتان را آتل می بنند و یا اسپلینت می کنند. بدین منظور پزشکان مچ دست را در زاویه ی میان 20 تا 35 درجه قرار می دهند به نحوی که مچ دست به سمت بالا یا به سمت عقب خم شده باشد. آن ها سپس دست را به نحوی تنظیم می کنند که مفاصل انترفالانژیال در زاویه ای بین 45 تا 60 درجه قرار بگیرند. پزشکان متخصص انگشت شست را از دست دور نگه می دارند و در سمت مخالف اما هم جهت با پشت انگشتان دست قرار می دهند.

ارتز ثابت مچ دست یا اسپیلینت

پزشکان از این نوع بریس به منظور معالجه ی موارد زیر استفاده می کنند:

  • فلج
  • رعشه
  • کنترل کردن گرفتگی
  • کنتراکتور
  • انقباض عضلانی (قولنج)
  • فلج اسپاسمی
  • سندرم تونل کارپال
  • تاندونیت
  • در رفتگی مچ دست
  • کشیدگی مچ دست
  • شکستگی
  • قرار گرفتن فرد تحت عمل جراحی

پزشکی که ساخت بریس را بر عهده دارد متناسب با اهداف و احتیاجات بیمار ممکن است یک اسپلینت مچ دست، یا یک بریس تامب اسپایکی و یا یک بریس  کوکاپ مچ دست را برای بیمار تجویز کند. پزشک معالج پس از آنکه وضعیت بیمار را ارزیابی کرد به او کمک می کند تا هرچه زودتر بهبودی خود را بازیافته و به انجام اعمال روزمره اش بپردازد.

خرید ارتز اسپیلینت ثابت مچ دست

بریس انگشت

پزشکان از این نوع بریس ها برای حمایت، محافظت  و پیشگیری از تغییر شکل انگشتان استفاده می کنند. بریس انگشت کاربرد های بیشماری دارد برخی از کاربرد های این بریس عبارتند از:

  • درمان دفورمیتی بوتونیر که تحت عنوان بدشکلی انگشت جا دکمه ای هم شناخته می شود. در این حالت نزدیک ترین مفصل کف دست به طرف کف دست بیمار خم شده و فرم دست را بهم می ریزد.
  • درمان انگشت چکشی در این حالت تاندون باز کننده ی انگشت صدمه می بیند
  • معالجه ی در رفتگی
  • معالجه دفورمیتی گردن قو: در این حالت نزدیک ترین مفصلی که کنار سر انگشت قرار دارد به سمت کف دست خم شده و همچنین نزدیکترین مفصلی که کنار کف دست قرار دارد به سمت خارج کف دست خم می شود.
  • درمان انگشت ماشه ای
  • درمان تنوسینوویت دکورون: در این چنین حالتی تاندون های انگشت شست بیمار دچار التهاب می شوند.
  • درمان آرتریت روماتوئید
  • معالجه ی شکستگی

بریس استاتیک مچ دست:

پزشکان از این ارتز به منظور حمایت از مفصل مچ دست استفاده می کنند. ارتز استاتیک مچ دست باعث می شود که ساختار عملکردی دست حفظ شود. این ارتز همچنین  موجب می شود که از ایجاد بدشکلی در دست و مچ دست پیشگیری شود. پزشکان گاها از ارتز استاتیک مچ دست برای وصل کردن اتصالات درمانی دیگر استفاده می کنند.

ارتز استاتیک مچ دست مختص افرادی است که به فلج عضلانی و یا ضعف شدید دست و مچ دست مبتلا شده اند. این گونه بیماران اگر از ارتز استفاده نکنند در معرض ابتلا به ناهنجاری دست چنگالی و یا کشش بیش از حد عضلات ضعیف قرار می گیرند. به عنوان مثال فلج چهار اندام که تحت عنوان کوادری پلژی شناخته می شود چنین ضعفی را به همراه دارد. این افراد اگر از بریس استاتیک مچ دست کمک بگیرند باعث حفظ عملکرد دست خود می شوند. به همین جهت بایستی از بدشکلی و انقباضات جلوگیری کرد. فرد اگر پیشگیری نکند در آینده مجبور خواهد بود که از بریس عملکردی مچ دست استفاده کند.

بریس استاتیک دست:

پزشکان از بریس استاتیک دست به منظور حفظ وضعیت عملکرد دست و جلوگیری از بروز هرگونه بدشکلی استفاده می کنند. آنان همچنین گاهی اوقات از بریس استاتیک دست به عنوان یک پایه جهت وصل کردن سایر اتصالات درمانی استفاده می کنند. بریس استاتیک مچ دست مختص افرادی است که به ضعف و فلج ساختار های عضلانی درونی دست مبتلا شده اند اما از عضلات اکستنسور قوی مچ دست برخوردار هستند. این قبیل افراد اگر از بریس دست استفاده نکنند ممکن است در خطر ابتلا به بد شکلی دست صاف و کشیده شدن غیر طبیعی مفصل کارپومتاکارپال انگشت شست قرار بگیرند. پزشکان توصیه می کنند افرادی که به چنین ضعفی مبتلا شده اند حتما از ارتز استاتیک  دست استفاده کنند.

آیا ارتز دست نیاز به مراقبت و نگهداری دارد

استفاده از ارتز دست در موارد و شرایط خاص

با اینکه بسیاری از اختلالات و صدمات وارد شده به دست و مچ دست را می توان به کمک ارتز دست درمان و مداوا کرد اما موارد ویژه ای وجود دارند که درمان با بریس در آن ها از پیشرفت کمی برخوردار می باشد. در حالت کلی اینگونه به نظر می رسد که مدیریت کردن و کنترل بریس دست در آن ها ضعیف است. برخی از این مواد ویژه و خاص عبارتند از:

  • فلج شده یک نیمه بدن:

بیمارانی که به فلج نیمه ی بدن ابتلا دارند تنها می توانند از ارتز دست-مچ ثابت به منظور پیشگیری از خم شدن عضلات کنتراکتور یا منقبض استفاده کنند. ناگفته نماند این بیماران می توانند از یک اسلینگ شانه ای هم به منظور پیشگیری از در رفتگی و کاهش درد استفاده کنند. در این بین ارتز های گرفتن منفعل برای درمان برخی از بیماران با موفقیت همراه بوده اند.

  • آرتریت روماتوئید:

پزشکان تعدادی ارتز را تنها و به صورت ویژه برای بیمارانی طراحی کرده اند که به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا هستند. با این وجود، به منظور مدیریت کردن شرایط متفاوت پاتومکانیکی که از بیماری آرتریت روماتوئید نشات می گیرد هنوز یک رویکرد اصولی با استفاده از بریس به وجود نیامده است.

  • سوختگی:

با اینکه برخی از مراکز سوختگی برای درمان بیماران خود از انواع مختلفی از ارتز ها و اسپلینت ها استفاده می کنند اما هنوز نتیجه ی درمانی مطلوب و مورد نظر پزشکان حاصل نشده است.   

دیگر موارد کاربرد ارتز دست

توجه داشته باشید، از ارتز دست، تنها در مواقعی که در فوق اشاره کردیم، استفاده نمی شود. انواع ارتز دست می تواند در شرایط زیر نیز استفاده شود:

  • یکی از جاهایی که استفاده از ارتزهای مخصوص دست می تواند مفید و کارگشا ظاهر شود، شکستگی های مچ دست است. وقتی دست، دچار شکستگی می شود، حضور بریس برای کاهش تحرکات دست لازم و ضروری است.
  • اگر فردی دچار دررفتگی مچ دست شده باشد، مجبور است از ارتز مخصوص مچ دست استفاده کند.
  • سندرم تونال کارپال از دیگر بیماری هایی است که فرد را ملزم می کند از از بریس دست استفاده کند.
  • اگر فردی سکته مغزی کرده و آسیب عروق مغزی به او وارد شده باشد، ناچار به استفاده از ارتزهای مخصوص دست خواهد بود.
  • در تاندونیت مچ دست نیز فرد باید بریس های مخصوص دست را خریداری کرده و استفاده نماید.

طراحی ارتز دست به چه شکل انجام می شود؟

طراحی ارتز دست توسط متخصصان ارتوتیس صورت می گیرد. این متخصصان، مچ دست و دست فردی که دچار صدمه شده را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار می دهند. گاهی اوقات، برای ساخت یک ارتز دست، نیاز به قالب های گچی خواهد بود. برای ساخت ارتزی که بیشترین عملکرد و کارایی را داشته باشد، دست فرد می بایست در شرایط اصلاح شده قرار گیرد.

انواع مختلفی از مچ بند و یا ارتزهای دست در بازار وجود دارد، اما همه آنها نمی توانند نیازها و احتیاجات فرد را به خوبی تامین کنند؛ به همین سبب، متخصصان با توجه به نیازها و اهدافی که فرد دارد، یکی از انواع پروتز را انتخاب کرده و آن را توصیه می کنند. کسانی که بعد از قرارگیری ارتز در جای خود احساس درد می کنند، باید هر چه سریع تر به متخصصان مراجعه کنند. متخصصان با توجه به شرایط یا در ارتز، تغییر ایجاد کرده و یا یک درمان جایگزین را توصیه می کنند. به خاطر داشته باشید قیمت بریس دست را با توجه به عملکرد و طرح آن تعیین می کنند.

انواع اسپلینت دست یا آتل دست چیست؟

انواع اسپلینت دست از جمله زیر شاخه های ارتز دست به شمار می روند. به اسپلینت ها آتل نیز گفته می شود و بنا به شرایط متفاوت و با توجه به توصیه و تجویز متخصص، در  دست به کار برده می شوند. انواع آتل به شرح زیر است:

  • آتل بلند مخصوص اندام فوقانی، یکی از انواع اسپلینت ها می باشد. این آتل به صورت قائم بوده و دست را در زاویه 90 درجه به صورت ثابت نگه می دارد.
  • آتل کوتاه مخصوص اندام فوقانی یکی دیگر از انواع ارتزهای ثابت می باشد. این آتل از آرنج شروع شده و به نوک انگشتان ختم می شود. آتل کوتاه مخصوص اندام فوقانی کف دست را نیز می پوشاند.
  • از دیگر انواع آتل های ثابت مخصوص دست می توانیم به آلنار گاتر اشاره کنیم. این اتل از آرنج تا نوک انگشتان فرد را تحت پوشش قرار می دهد.
  • آتل انگشت نیز یکی از دیگر از انواع آتل می باشد و از آلومینیوم ساخته شده است؛ این آتل در طول یک انگشت قرار داده می شود.

با توجه به اطلاعاتی که در فوق اشاره کردیم، باید متوجه شده باشید که قیمت ارتز دست، ثابت نبوده و به عوامل مختلف وابسته است. برای خرید انواع متفاوت ارتزهای دست، باید هزینه متفاوتی پرداخت شود.

 

ارتز دست (مچ بند طبی)

مزایا استفاده از ارتزهای دست

ارتز های دست از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند. برخی از مزایای بریس دست عبارتند از:

  • به فرد بیمار کمک می کند تا بتواند مانند قبل فعالیت های روزمره اش را از سر بگیرد.
  • کمک به بهبود عملکرد دست
  • کاهش دادن درد
  • افزایش دادن دامنه حرکتی
  • پیشگیری از انجام هرنوع حرکت ناخواسته
  • محافظت کردن از یک منطقه خاص در مقابل صدمات مجدد
  • اصلاح ناهنجاری و بدفرمی دست
  • افزایش دادن و کمک به بهبود قدرت

آیا ارتز دست نیاز به مراقبت و نگهداری دارد؟

ارتز دست هم مانند هر نوع ارتز دیگری به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. مراقبت صحیح از بریس دست موجب می شود که طول عمر آن افزایش یابد. همچنین مراقبت صحیح از ارتز دست باعث می شود که فرد به بیماری های پوستی ناشی از عدم مراقبت از ارتز مبتلا نشود.  اگر فرد بیمار به خوبی از ارتز دست نگهداری کند علاوه بر افزایش طول عمر مفید به کاهش هزینه ها هم کمک می کند. به همین جهت بسیار مهم است که با دقت تمام از ارتز نگهداری شود. بیمار همچنین بایستی ارتز دست خود را به خوبی تمیز کند تا از بروز هرگونه بیماری ای پیشگیری کند. برای تمیز کردن بریس دست بیمار تنها به یک پارچه ی مرطوب و یک صابون با PH خنثی نیاز دارد. برای تمیز کردن ارتز نیاز نیست که حتما آن را در آب غوطه ور کنید چراکه که غوطه ور کردن ارتز در آب طول عمر آن  را کاهش می دهد. شایان ذکر است پزشک متخصص توصیه های مهمی را در خصوص نگهداری از ارتز دست عنوان می کند که عمل کردن به آن ها بسیار ضروری و حائز اهمیت می باشد.

(03) دیدگاه

  1. آرش
    28 اردیبهشت 1401

    سلام
    برای خرید ارتز دست چگونه می توانم اقدام کنم؟

    پاسخ
    • aref
      28 اردیبهشت 1401

      سلام برای خرید و یا ساخت ارتز دست اختصاصی ، لطفا با شماره های کلینیک که در سایت می باشد ، تماس بگیرید.

      پاسخ
  2. محمود
    10 خرداد 1401

    سلام شما ارتز مچ دست هم اختصاصی میسازید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *