پروتز پنجه کربنی چیست؟⭐و پروتز پنجه کربنی چه فوایدی دارد؟

فواید پروتز پنجه کربنی

پروتز پنجه کربنی چیست؟

پزشکان برای ساخت انواع پروتز و ارتز از 2 ماده ی مختلف استفاده می کنند. این مواد ترموپلاستیک و فیبر کربن هستند. هر کدام از این نوع مواد کاربردهای متفاوتی دارند و بر اساس نیاز هر بیمار و نوع دستگاه دریافتی مورد استفاده قرار می گیرند.

کربن یکی از با ارزش ترین مواد مورد استفاده در کاربردهای ارتوپدی و ساخت انواع پروتز پنجه کربنی است. کربن بسیار سبک، سفت و سخت است و می تواند شکل خود را تحت فشار حفظ کند. این به دلیل استحکام کششی بالای آن در هر دو حالت کشش و فشار است. کربن دارای یک الگوی بافته شده دو جهته است که امکان افزایش مقاومت در برابر شکستگی را فراهم می کند و امکان استحکام یکنواخت را در سراسر دستگاه فراهم می کند به همین جهت برای ساخت پروتز پنجه کربنی بسیار مناسب می باشد. همچنین این بدان معنی است که سوکت کربن  یا پروتز، بریس یا ارتز بسیار بادوام هستند و می توانند فشار زیادی که در هنگام استفاده بیمار بر آن اعمال می شود را تحمل کنند.

فیبر کربن در پروتز برای ساخت سوکت قطعی مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از ساخت سوکت اصلی یا سوکت قطعی پزشکان یک سوکت آزمایشی را برای بیمار تهیه می کنند. پس از آنکه سوکت آزمایشی مورد تائید قرار گرفت سوکت اصلی برا اساس سوکت سفارشی ساخته می شود. طراحی سوکت با توجه به نوع پروتزی که بیمار دریافت می کند و شرایط بیمار تعیین می شود. پزشکان طراحی بیرونی سوکت را به دلخواه شخص می سازند. در ارتز از فیبر کربن بر اساس نوع بریس و سطح فعالیت بیمار استفاده می شود. فیبر کربن باعث افزایش استحکام در بریس می شود که برای بریس هایی که امکان مفصل بندی مچ پا را فراهم می کنند یا برای بریس هایی که نیاز به ثبات بیشتری دارند، مورد نیاز می باشد.

برای آنکه بهتر متوجه شوید پروتز پنجه کربنی چیست، باید بگوییم، استفاده از ترموپلاستیک ها به دلیل گزینه های طراحی که امکان افزایش تماس و پشتیبانی روی اندام را فراهم می کند، فرآیند ساخت ساده، و کاهش وزن با حفظ استحکام پیشرفت های زیادی در طراحی نسبت به کربن و سایر سیستم های سنتی ایجاد می کند. اگرچه ترموپلاستیک ها به اندازه فیبر کربن سفت و سخت نیستند، اما همچنان مزایایی را برای بیمار به ارمغان می آورند و گزینه ای عالی برای استفاده بیمار هستند.

فناوری اندام مصنوعی با پیشرفتی که کرده است و به افراد قطع عضو طیف وسیعی از گزینه ‌های بیومکانیک را ارائه می ‌دهد، از جمله زانوهای مصنوعی با ریزتراشه‌ها، پاهای پر از حسگر که توسط هوش مصنوعی هدایت می ‌شوند و دست‌های روباتیک که کاربر می ‌تواند با ذهن خود آن ها را کنترل کند. اما چنین طرح ‌هایی با فناوری پیشرفته می‌ توانند هزینه زیادی را به دنبال داشته باشند و برای بسیاری از افراد که اندام خود را از دست داده اند به ‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، دست نیافتنی شوند.

اکنون پزشکان یک پای مصنوعی ساده، کم‌ هزینه و غیرفعال ساخته ‌اند که می ‌توانند آن را برای هر فرد به صورت ویژه طراحی کنند. با توجه به وزن و اندازه بدن کاربر، محققان می توانند شکل و سفتی پای مصنوعی را تنظیم کنند. پزشکان همچنین به ساخت انواع پروتز پنجه کربنی می پردازند. پروتز پنجه ی کربنی با توجه به اینکه از ماده ی فیبرکربن ساخته شده است بسیار بادوام بوده و از استحکام بالایی برخوردار است.

 فرد می تواند ضمن تهیه ی یک پروتز پنجه کربنی برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کند. پروتزهای طراحی شده سفارشی بر اساس چارچوب طراحی توسعه یافته توسط محققان ایجاد می شوند. این چارچوب روشی است کمی برای پیش بینی عملکرد بیومکانیکی یا رفتار راه رفتن فرد بر اساس طراحی مکانیکی پای مصنوعی. امیدواریم با توضیحاتی که ارائه کردیم، متوجه شده باشید که پروتز پنجه کربنی چیست.

پروتز پنجه کربنی چیست چه فوایدی دارد

مزیت و فواید پروتز پنجه کربنی چیست؟

پروتز پنجه کربنی مزایای زیادی را برای فرد به دنبال دارد. برای ساخت این پروتز مواد مورد استفاده باید برای فناوری ساخت قالب مناسب باشند. به عنوان مثال، با استفاده از قالب های اسپلیت در ترکیب با روش های قالب گیری انتقال رزین و پیش آغشته سازی، می توان هر نوع ساختار پیچیده ای تولید کرد. برخی از مزیت و فواید پروتز پنجه کربنی عبارتند از:

  • خواص مکانیکی متفاوت در امتداد قطعه:

انتظار می رود که یک پروتز به طور کامل عملکرد اندام طبیعی را که جایگزین می کند، تکرار کند. وقتی استخوان را بررسی می کنیم، می بینیم که نواحی مختلف یکسان نیستند، اما نسبت کلاژن، هیدروکسی آپاتیت و منافذ متفاوتی وجود دارد. این پدیده که در پزشکی قانون ولف نامیده می‌شود، تصریح می ‌کند که استخوان‌ها در نواحی پر فشار مثل پنجه ها، تراکم و استحکام بالاتری دارند در حالی که نواحی کم فشار از تراکم و استحکام کمتری برخوردارند.

  • استحکام بسیار بالا:

پروتزهایی که در حال حاضر توسط پزشکان تایید شده و به طور معمول در عمل استفاده می شوند، عملکرد استخوان ها را بر عهده می گیرند، پروتزهای فعال با منابع انرژی داخلی هنوز در حال پیشرفت هستند. پروتزی که جایگزین استخوان می شود باید از استحکام مکانیکی مشابه استخوان فرد برخوردار باشد. پروتز پنجه کربنی به دلیل فیبرکربن موجود در آن از استحکام کششی بسیار بالایی را برخوردار است. با توجه به چگالی متناسب به کار رفته، استحکام بسیار بالای این ماده آشکارتر می شود. علاوه براین، قابلیت های استحکام کششی و مقاومت فشاری به کیفیت برتر این ماده کمک می کنند. همچنین نامزدهای دیگری برای تولید پروتز وجود دارد. چوب معمولی، کامپوزیت‌ های فایبرگلاس، پلی ‌استر، کامپوزیت‌های شیشه ، فلزات و آلیاژهای آن‌ها یا سرامیک ‌ها نیز ممکن است در فرآیند ساخت پروتز استفاده مورد استفاده قرار گیرند. فیبرکربن از نظر استحکام مطلق بسیار شبیه استخوان اصلی فرد می باشد.

  • کاهش احتمال افتادن روی زمین

پاسخ قانع کننده دیگری که می توانیم در خصوص سوال مزیت و فواید پروتز پنجه کربنی چیست، اشاره کنیم کاهش احتمال افتادن فرد روی زمین است. این پروتز یکی از قدرتمندترین انواع پروتز بوده و به خوبی قادر است وزن و انرژی فرد را هدایت و کنترل کند. فردی که این نوع پروتز را نصب می کند، هیچ نگرانی از بابت گیر کردن پایش به زمین نخواهد داشت. ایجاد تعادل در هنگام راه رفتن و عدم لغزیدن پروتز به فرد کمک می کند تا با اطمینان بیشتری قدم بردارد. فرم خاص این نوع پروتز، باعث افزایش قدرت پروتز در جذب ضربه شده است. این یکی از مهم ترین و حیاتی ترین پاسخ به سوال فواید پروتز پنجه کربنی چیست، است.

عملکرد و نحوه ساخت پروتز پنجه-کربنی چیست
  • توزیع وزن ایده آل:

استحکام ویژه فیبرکربن به قدری زیاد است که می توان پروتزی تولید کرد که استحکامی برابر با یک پای طبیعی داشته باشد اما در عین حال 60 درصد سبک تر باشد. اولین پروتز پنجه کربنی تولید شده در واقع بسیار سبک بود. به لطف این ماده جدید، یک پروتز کل پا می تواند بین 2 تا 3 کیلوگرم وزن داشته باشد. وزن پای یک مرد 80 کیلویی، حدود 13 تا 14 کیلو وزن دارد. آزمایشات اولیه نشان داد که این پروتزهای فوق سبک چندان کاربردی نیستند. تداخل در توزیع وزن بهینه بدن انسان نتایج ضعیفی را به همراه داشت. تغییر توزیع وزن بدن انسان فعالیت هایی مانند نشستن، خم شدن یا بلند شدن را دشوارتر می کند. این نشان می دهد که به جای وزن کل پروتز، توزیع وزن و تکانه زاویه ای حاصل از آن مهم است. به خصوص برای پروتز اندام تحتانی، افزودن وزنه های سربی به یک جزء سبک در نزدیکی ناحیه زانو، حرکات مفصل را تسهیل می کند. همچنین مشخص شد که وزن پروتزها باید تقریباً همان وزنی باشد که ماهیچه‌ها در طول عمر خود به حرکت عادت دارند. به همین جهت از فیبرکربن برای ساخت پروتز ها به صورت آلیاژ استفاده می کردند و یا اینکه وزنه ای کوچک را در ساختار پروتز تعبیه می کردند.

  • کمتر شدن مصرف انرژی:

از دیگر مزیت هایی که می توان در خصوص پروتز پنجه کربنی بیان کرد، کاهش پیدا کردن مصرف انرژی است. کسانی که این نوع پروتز را نصب می کنند در زمان استفاده از آن، خستگی کمتری داشته انرژی کمتری مصرف می کنند و در ضمن، فشاری که به اعضای متفاوت بدن آنها وارد می شود نیز کاهش پیدا می کند. این مورد برای کسانی که عضلات آنها ضعیف است اهمیت بالایی دارد.

  • کاهش فشار:

از دیگر نقاط قوت پنجه های کربنی می توان به کاهش فشار اشاره کرد. این نوع پروتز هیچ فشاری به اندام باقی مانده وارد نمی کند، از قسمت سالم پا نیز در برابر درگیری با مشکلات پوستی محافظت کرده و اجازه نمی دهد که مشکلاتِ فرد درگیر با قطع عضو، بیشتر شود.

  • رضایت فرد:

کسانی که پروتز پنجه کربنی نصب می کنند به خاطر همه دلایلی که در اینجا اشاره کردیم رضایت زیادی از نصب این نوع پروتز اعلام می کنند؛ زیرا با آن کاملا راحت هستند و می توانند فعالیت های روزانه خود را مستقلا انجام دهند.

  • بهتر شدن وضعیت راه رفتن فرد:

بهبود شکل راه رفتن فرد، بهبود وضعیت بدنی او و افزایش سرعت او در زمان راه رفتن را نیز نباید فراموش کرد. کسانی که پنجه های کربنی نصب می کنند می توانند روی زمین های ناهموار و زمین هایی که سراشیبی دارند به راحتی راه بروند.

قیمت پنجه کربنی چقدر است؟

ما در این متن در خصوص پروتز پنجه کربنی چیست، صحبت کردیم و الان به خوبی می دانید که این پروتز چه فوایدی دارد و چرا باید برای ساخت آن هزینه بالایی بپردازید. اگر مطالب ذکر شده در فوق را به دقت مطالعه کرده باشید، متوجه تفاوت های مشهود و واضح این نوع پروتز با سایر انواع پروتز شده اید. پروتز پنجه کربنی گران قیمت ترین پنجه پا مصنوعی در کشور است و کسانی که می خواهند برای ساخت این نوع اقدام کنند، باید حواسشان به قیمت بالای آن باشد.

پروتز پنجه کربنی چیست

بهترین راه برای دریافت لیست قیمت پای مصنوعی یا پروتز پنجه کربنی چیست؟

داشتن لیست قیمت پای مصنوعی به افراد درگیر با قطع عضو کمک می کند تا بدانند کدام یک از انواع پروتزها به آنها و برطرف کردن نیازهایشان بیشترین کمک را می کند. همان طوری که در این مقاله نیز اشاره کردیم، یکی از محبوب ترین و گران ترین پروتزهایی که در حال حاضر در کشور یافت می شود، پروتز پنجه کربنی است. در فوق به بیان مزیت های آن پرداختیم و در مورد علت های محبوبیت آن نکاتی را بیان کرده ایم.

نه تنها برای دریافت قیمت و هزینه ساخت پروتز پنجه کربنی، بلکه برای ساخت سایر انواع پروتز نیز می بایست به مراکز ساخت اندام های مصنوعی در کشور مراجعه کنید. این مراکز که به آنها کلینیک های ارتوپدی فنی گفته می شود، تجهیزات، تخصص و مهارت لازم برای ساخت پروتز را دارند و به همین دلیل، بهترین و مناسب ترین گزینه برای ساخت پروتز ها یا اندام های مصنوعی در کشور به شمار می روند. اگر خدای نکرده پایتان قطع شده است، بعد از آنکه همه زخم های ناشی از عمل جراحی قطع عضوتان بهبود پیدا کرد، حتما به این کلینیک ها مراجعه کنید و از کارشناسان ماهرشان بخواهید تا یک پروتز کاربردی برای شما بسازند و قیمت را نیز به شما اعلام کنند.

انواع پروتز پنجه کربنی چیست؟ خوب است بدانید

انواع پروتز پنجه کربنی چیست، یکی از سوالات مهمی است که برای افراد درگیر با قطع عضو از ناحیه پنجه پا پیش می آید. آشنایی با انواع پروتز پنجه که کمک خوبی برای انتخاب بهترین نوع پروتز به شمار می رود، به این شرح است:

انواع پروتز پنجه کربنی چیست

1-پنجه کربنی از نوع سلسوس

پنجه کربنی از نوع سلسوس، یکی از شناخته شده ترین انواع پنجه های کربنی موجود است. این نوع، مقاومت بالایی داشته و عملکرد خوبی را می توان از آن انتظار داشت. پنجه کربنی سلسوس یک پاشنه فعال دارد و به فرد کمک می کند، پای خود را به راحتی روی زمین قرار دهد. وزن مناسب و راحتی فرد در زمان راه رفتن، از مهم ترین مزیت های این نوع پروتز است.

2- پروتز پنجه ی کربنی داینامیک

پروتز پنجه ی کربنی داینامیک، محبوبیت زیادی پیدا کرده و علت را نیز می توان در مزیت ها و ویژگی های این نوع پروتز جستجو کرد. کسانی که برای ساخت و دریافت این نوع پروتز اقدام می کنند، تقارن خوبی را در زمان راه رفتن تجربه خواهند کرد.

3- پروتز پنجه ی کربنی Terion

پروتز پنجه کربنی Terion، ظاهری بسیار طبیعی دارد و به دلیل وزن کم، برای کسانی مناسب است که در طی روز، فعالیت های زیادی ندارند. کسانی که این پروتز را نصب می کنند، متعادل تر راه می روند.

آیا پروتز پنجه کربنی جدیدترین پای مصنوعی در ایران است؟

آیا پروتز پنجه کربنی جدیدترین پای مصنوعی در ایران است؟

برخی افرادی که پای آنها از ناحیه پنجه قطع شده است، به دنبال این هستند که جدیدترین پروتز را نصب کنند. موضوعی که برای این افراد ممکن است به عنوان یک سوال مطرح باشد، این است که آیا پروتز پنجه کربنی را می توان جدیدترین پای مصنوعی در ایران دانست و آیا این نوع پروتز، قادر است در انجام کارهای شخصی مان به ما کمک کند و باعث شود استقلال از دست رفته مان به ما بازگردد؟

اگر مطلبی که در مورد مزیت ها و فواید پنجه پای مصنوعی بیان کردیم به دقت مطالعه کرده باشید، متوجه مزیت های که این نوع پروتز دارد، شده اید. به دلیل امتیازاتی که این پنجه کربنی در اختیار افراد قرار می دهد، می توان آن را یکی از پیشرفته ترین انواع پروتز در دنیا نامید.

بسیاری از ورزشکارانی که پا نقش پر رنگی در انجام فعالیت های ورزشی شان دارد، از پنجه های کربنی استفاده می کنند. نیازهایی که ورزشکاران حرفه ای دارند به کمک این نوع پروتز به خوبی برطرف شده است. توصیه می کنیم، اگر می بینید این پروتز، یاریگر خوبی برای شما است، حتما در جهت ساخت و تهیه آن به کلینیک های ارتوپد فنی معتبر در کشور مراجعه کنید.

پروتز پنجه کربنی چه کاربردی دارد

علت بالا بودن ماندگاری پروتز پنجه کربنی چیست؟

در ساخت پروتزها، فقط از کربن استفاده نمی کنند. از دیگر متریال های اولیه که برای ساخت پروتزها به کار می برند، پلی استر، فایبر گلاس و کامپوزیت شیشه است. الیاف کربن یکی از مقام ترین متریال برای ساخت پروتز به شمار می رود. مقاومت آنها به حدی بالاست که آن را با استخوان های بدن انسان مقایسه می کنند.

به غیر از ماده به کار برده شده در ساخت پروتز پنجه کربنی که باعث افزایش ماندگاری آن شده است، عملکرد این پروتز نیز دیگر عاملی است که باعث می شود پروتزهای کربنی مقاومت خوبی از خود نشان دهند. وقتی پای پروتزی به زمین برخورد می کند، همه انرژی که در آن وجود دارد به انرژی جنشی تبدیل می شود و در دفعه بعد، به انرژی کمتری برای پرش نیاز است؛ به همین دلیل اصطکاک کمتری نیز تولید می شود. این حرکت که به آن حرکت فنری نیز گفته می شود، باعث افزایش ماندگاری پروتزهای کربنی شده است.

خاطر نشان می کنیم، برای آنکه میزان ماندگاری پروتزها به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند، آن را با دیگر مواد ترکیب می کنند. از جمله این مواد می توانیم به اپوکسی اشاره کنیم. توصیه می کنیم برای ساخت پروتز پا بالای زانو کربنی با ماندگاری بالا به کلینیک های معتبر و مطرح در کشور، همچون پایار مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *