قوزبند طبی چیست؟ ⚡فواید قوزبند طبی برای قوز کمر

قوزبند طبی چیست

قوز پشت یا گوژپشتی چیست؟

گوژ پشتی زمانی رخ می دهد که در ستون فقرات انحنای بیش از حد به وجود آید و در نهایت ظاهری شبیه قوز در قسمت بالایی پشت ایجاد شود. بین 20 تا 40 درصد از سالمندان گوژ پشتی را تجربه می کنند. بیشترین تغییر در انحنای ستون فقرات در زنان بین 50 تا 70 سال رخ می دهد. اگر نمی دانید قوزبند طبی چیست و چگونه به حل مشکل قوز در افراد کمک می کند، در ادامه با ما همراه باشید.

مقاله “علت و درمان خشکی کمر در صبح” را نیز مطالعه کنید؛ در برطرف کردن این مشکل کمکتان می کند.

علل و درمان قوز کمر (پشت)

ستون فقرات شامل استخوان هایی به نام مهره است که روی هم قرار می گیرند. این ساختار در بدن هر فرد منحصر به فرد است و به ستون فقرات اجازه می دهد تا حمایت کننده و همچنین انعطاف پذیر باشد. همچنین به این معنی است که ستون فقرات به ویژه در برابر صدمات آسیب پذیر است. گوژ پشتی زمانی اتفاق می افتد که مهره های قسمت بالایی پشت گوه ای شکل شوند. این حالت باعث می شود ستون فقرات بیش از حد معمول به سمت جلو خم شود.

برخی از علل گوژ پشتی عبارتند از:

  • تغییرات ناشی از افزایش سن
  • شکستگی هایی که در اثر فشار ایجاد شده اند
  • ضعف عضلانی
  • قرار گرفتن در وضعیت بد
  • بیماری های زمینه ای
  • اختلالات مادرزادی

پزشکان گوژ پشتی را با وضعیت بدنی نامناسب و الگوهای حرکتی بد مرتبط می‌ دانند. آنان همچنین عنوان می دارند که فقط 20 دقیقه قرار گرفتن در یک وضعیت بد می تواند تغییرات منفی در ستون فقرات فرد ایجاد کند.

وقتی زمانی را در حالت خمیده یا قوز کرده می گذرانید، سر شما شروع به حفظ موقعیت رو به جلو می کند. این کار باعث افزایش فشار و وزن بر روی ستون فقرات و گردن شما می شود. سر باید مستقیماً روی بدن باشد و یک خط مستقیم از شانه ها تا گوش ها ایجاد کند؛ قوزبند طبی دقیقا چنین حالتی را در بدن ایجاد می کند.

قوزبند طبی چه فوایدی دارد

گوژ پشتی چه علائمی دارد؟

قبل از پاسخ به سوال قوزبند طبی چیست، خوب است اول در مورد علائم گوژپشتی صحبت کنیم. علامت اولیه قوز پشت انحنای غیرطبیعی رو به جلو در قسمت بالایی ستون فقرات است. باعث می شود قسمت بالایی کمر خمیده به نظر برسد و شانه ها به سمت جلو گرد باشند. در موارد خفیف، انحنای ستون فقرات همیشه قابل توجه نیست. در موارد وخیم تر، فرد ممکن است طوری به نظر برسد که گویی به جلو خم شده است.

قوز پشت اغلب بدون هیچ علامت دیگری رخ می دهد. با این حال، ممکن است برخی علائم دیگر رخ دهند که شامل موارد زیرمی باشند:

  • کمر درد
  • احساس سفتی در قسمت بالایی پشت
  • ایجاد یک پشت گرد

انواع قوز پشت چه نام دارند؟

انواع مختلفی از قوز پشت وجود دارد، از جمله:

  • قوز پشتی وضعیتی: این شایع ترین شکل گوژ پشت است. اغلب در نوجوانان رخ می دهد. در این نوع گوژ پشت ستون فقرات و عضلات اطراف آن به طور غیر طبیعی رشد می کنند. این حالت می تواند در نتیجه وضعیت نامناسب بدن ایجاد شود.
  • گوژ پشت شوئرمن: این نوع گوژ پشت نیز تمایل دارد در دوران نوجوانی ایجاد شود، اما می تواند شدید تر از قوز پشت وضعیتی باشد. پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث این شکل از گوژ پشت می شود.
  • قوز پشت مادرزادی این قوز پشت زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات به درستی در رحم رشد نمی کند و باعث ایجاد قوز پشت در بدو تولد می شود. با افزایش سن می تواند وخیم تر هم شود.

برای هر یک از قوزهای بالا، می توان از یک قوزبند طبی خاص آن استفاده کرد.

عوارض گوژ پشت چیست؟

عوارض قوز پشت می تواند در موارد شدید تر رخ دهد. این عوارض شامل:

  • ایجاد یک قوز برگشت ناپذیر در پشت
  • کمر درد مداوم
  • ضعف یا بی حسی در بازوها و پاها
  • مشکلات تنفسی
  • از دست دادن کنترل مثانه
درمان قوز پشت (کمر) با قوز بند طبی

درمان قوز پوشت

پاسخ به سوال قوزبند طبی چیست، به شما کمک می کند تا بدانید که برای درمان این بیماری چه باید کنید. درمان این عارضه بر جلوگیری از بدتر شدن انحنا ستون فقرات و بازیابی وضعیت طبیعی در صورت امکان متمرکز خواهد بود. درمان این بیماری به نوع و شدت انحنا بستگی دارد. پزشک معاینات فیزیکی انجام می دهد و اسکن ها را بررسی می کند تا نوع و شدت قوز پشت فرد را تعیین کند تا بهترین درمان را ارائه دهد. شیوه های درمانی متفاوتی برای درمان قوز پشت وجود دارد. استفاده از قوزبند طبی، قرار گرفتن در معرض عمل جراحی و تمرینات ویژه ی درمانی برخی از روش های درمانی قوز پشت به شمار می روند.

درمان غیر جراحی

  • درمان غیر جراحی اغلب شامل فیزیوتراپی به منظور تقویت عضلات پشت و شکم است. این کار فشار روی ستون فقرات را کاهش می دهد، به بهبود وضعیت بدن و کاهش ناراحتی کمک می کند.
  • علاوه بر این فرد می تواند از قوزبند طبی به منظور اصلاح و درمان بد فرمی ستون فقرات استفاده کند. پزشکان قوز بند طبی را مانند یک لباس طراحی کرده اند که فرد بتواند به راحتی آن را بپوشد. قوز بند طبی انواع مختلفی دارد و پزشک با توجه به شرایط بیمار قوزبندهای طبی مناسب را طراحی و تهیه می کند. کسانی که می دانند قوزبند طبی چیست، یکی از بی دردسرترین راه ها را برای درمان این عارضه انتخاب می کنند.
  • پزشکان معمولاً توصیه می کنند که افراد مبتلا به گوژ پشت فرم های درمان غیرجراحی را دریافت کنند.
  • در برخی موارد، پزشک ممکن است قوزبند یا بریس طبی نخاعی را توصیه کند. قوزبند طبی از ستون فقرات حمایت می کند تا در وضعیت صحیح رشد کند. بریس ها فقط در صورتی مفید هستند که ستون فقرات هنوز در حال رشد باشد.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز می توانند به کاهش هر گونه ناراحتی کمک کنند.

درمان جراحی

افراد مبتلا به گوژ پشت مادرزادی یا اشکال شدید گوژ پشت وضعیتی یا شوئرمن که به درمان پاسخ نداده اند ممکن است از جراحی بهره مند شوند. نوع جراحی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک نوع جراحی رایج برای درمان این عارضه، فیوژن ستون فقرات است. فیوژن ستون فقرات شامل جوش دادن چندین مهره به یکدیگر برای تشکیل یک بخش از استخوان است.

سایر روش های جراحی برای درمان قوز پشت شدید شامل قرار دادن میله ها، پیچ های فلزی و صفحات در ستون فقرات است. این کار به تثبیت ستون فقرات و افزایش سرعت همجوشی پیوند استخوان کمک می کند. علاوه براین می تواند انحنای ستون فقرات بالایی را کاهش دهد و وضعیت بدن را درست کند. در جایی که بستن قوزبند طبی عارضه را درمان نمی کند، بهتر است عمل جراحی انجام شود.

تمرینات درمانی قوز پشت

پزشکان برای کسانی که قوز پشت دارند و خصوصا آن هایی که از قوزبند طبی استفاده می کنند تمرینات ویژه ای را توصیه می کنند. این تمرینات ضمن ایجاد وضعیت بدنی مناسب و تقویت کمر و گردن، به درمان این عارضه هم کمک می کنند. این تمرینات به ستون فقرات شما استراحت می دهند.

فیزیوتراپیست می تواند تمرینات و حرکات کششی را برای تقویت عضلات پشت و شکم توصیه کند، مانند:

رول زانو

  • روی زمین دراز بکشید و زانوها را خم کنید و پاها را صاف روی زمین بگذارید.
  • زانوها را به آرامی به یک سمت حرکت دهید تا زمانی که کمر احساس شود.
  • حداقل پنج بار در هر طرف تکرار کنید.

کج شدن لگن

  • روی زمین دراز بکشید و زانوها را خم کنید و پاها را صاف روی زمین بگذارید.
  • به آرامی پشت را قوس دهید، باسن و قسمت بالایی پشت را صاف روی زمین نگه دارید.
  • قبل از اینکه به حالت کاملا صاف برگردید، قوس را برای چند ثانیه نگه دارید.
  • حداقل پنج بار این تمرین را تکرار کنید.

زانو تا سینه

  • در حالت دراز کشیده مانند دو تمرین قبلی، یک زانو را به سمت قفسه سینه بالا بیاورید.
  • دست ها را دور زانو ببندید و به آرامی زانو را به سینه نزدیک کنید.
  • چند ثانیه در این حالت بمانید، سپس رها کنید.
  • حداقل پنج بار این تمرین را بر روی هر پا تکرار کنید.

علاوه بر تمرینات بالا، پوشیدن قوزبند طبی نیز می تواند کمک کننده باشد.

فایده قوزبند طبی چیست

آیا قوزبند طبی باعث ایجاد درد در فرد می شود؟

برخی افراد به تصور اینکه بستن قوزبند باعث ایجاد درد در پشت کتفشان می شود، از بستن این ابزار کمکی ممانعت می کنند. اینها همان کسانی هستند که با تعریف قوزبند طبی چیست، به خوبی آشنایی نداشته و نمی دانند این ابزار چگونه کار خود را انجام می دهد و چگونه باعث درمان قوز کمر آنها می شود.

سازندگان این ابزار کمکی، برای آنکه بتوانند بیشترین کمک را به افراد دارای قوز کنند، آن را به شکلی طراحی کرده اند که فرد هیچ درد و ناراحتی را حس نکند؛ به عبارت دیگر، این ابزار از جمله ابزارهای بدون درد، و غیر تهاجمی است. تنها ناراحتی که ممکن است فرد با آن درگیر باشد، احساس حمل کردن یک جسم اضافه روی کمر و همینطور، صاف نشستن است. برای فردی که تا همین دیروز قوز کرده می نشسته، صاف کردن کمر کار سختی است و نیاز به گذشت زمان دارد.

نکته ای که خوب است در تکمیل مبحث “قوزبند طبی چیست” بگوییم، این است که این ابزار نه تنها باعث درد نمی شود بلکه قادر است درد کمر کسانی را کاهش دهد که قوز کرده می نشینند. پس اگر عادت به قوز کردن دارید، برای تهیه یک قوزبند اقدام کنید.

قوزبند طبی چیست؟ آیا قوزبند تاثیر دارد

قوزبند طبی چیست؟ آیا قوزبند تاثیر دارد؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد عارضه گوژپشتی ارائه کرده ایم، الان به خوبی می دانید که یکی از مهم ترین دلایل استفاده و پوشیدن قوزبند طبی چیست. کسانی که به دلیل بد نشستن به عارضه قوز مبتلا شده اند، برای آنکه در کنار سایر روش های درمانی، زودتر به نتیجه برسند، می بایست هر چه سریع تر برای تهیه و خرید قوزبند طبی اقدام کنند.

قوزبندها، کمربندهای طبی هستند و در واقع، از اسکلت بدن در ناحیه کمر، پشتیبانی و حمایت می کنند. نه تنها کسانی که به عارضه قوز مبتلا هستند، می توانند از این وسیله استفاده کنند، بلکه، افرادی که در ناحیه ستون فقرات خود نیز دچار آسیب و صدمه شده اند، برای آنکه فشار را از روی این قسمت بردارند، می بایست قوزبند را خریداری کرده و آن را بپوشند.

یکی از سوالات مهمی که در مورد قوزبندها مطرح می کنند، این است که آیا قوزبند تاثیر دارد. در جواب این سوال باید بگوییم، قوزبندهای طبی برای کسانی که در حال رشد هستند، مفید است و در درمان عارضه گوژپشتی در بزرگسالان، چندان راه مناسبی به نظر نمی رسد و این گروه باید از روش دیگری برای درمان استفاده کنند. این وسیله را می توان هم در زیر لباس و هم روی لباس پوشید.

قوزبند طبی، انواع و اقسام متفاوت دارد و افراد می توانند با توجه به سایزی که دارند یکی از آنها را خرید کرده و استفاده کنند. به غیر از سایز که باعث تفاوت در قوزبندها شده است، از جنس های متفاوتی همچون کش، ابر، نئوپرن، الاستیک، پلی استر و پارچه در تولید آنها استفاده می شود. نکته ای که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید ویژگی های کیفی آنهاست. یک قوزبند مناسب طبی می بایست سبک باشد، خیلی سریع جمع شده و در ضمن، حمل و نقل آن نیز برای فرد آسان و راحت باشد. بهتر است قوزبند طبی را تهیه کنید که در وسط آن یک ویبره وجود دارد. با این مزیت می توانید به شکل درست و صحیح روی زمین بنشنید و یا بایستید.

برندهای متفاوت ایرانی، قوزبندهای متفاوتی را تولید کرده و در بازار عرضه کرده اند. می توانید با پرس و جو در مورد ویژگی هایی که هر یک دارند بهترین آنها را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. در ضمن، حواستان باشید که قوزبندها باید ضد حساسیت نیز باشند تا نتیجه ای که می خواهید از پوشیدن آن به دست آورید. اصولا قوزبندها وزن اضافی به بدن شما اضافه نمی کنند و به همین دلیل خیلی راحت می توانید از آنها استفاده کنید.

عوارض استفاده از قوزبند طبی چیست؟

عوارض استفاده از قوزبند طبی چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن برای افراد درگیر با گوژپشتی ایجاد شود این است که عوارض استفاده از قوزبند طبی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، کسانی که به شکل اشتباه و غلط روی زمین می نشینند، بهتر است قوزبند استفاده نکنند؛ زیرا این گروه به بد نشستن عادت کرده و قوزبند باعث می شود که عضلات آنها ضعیف باقی بماند و هیچ گاه فرد یاد نگیرد که با ستون فقرات صاف روی زمین بنشیند. گاهی اوقات، در کسانی که به این عارضه مبتلا هستند، در صورتی که از این بریس استفاده کنند، به مرور زمان، مشکل تشدید شده و درمانی صورت نمی گیرد.

فردی که عضله های کمرش ضعیف است، نباید قوزبند طبی استفاده کند؛ زیرا این وسیله کمکی به تقویت عضلات او نخواهد کرد. همان طوری که اشاره کردیم، این قوزبند حتی به افزایش ضعف عضلات کمک کرده و مشکل را حل که نمی کند، هیچ باعث افتاده تر شدن عضلات کمر هم می شود.

پس این گونه می توانیم بگوییم، یکی از عوارض قوزبندهای طبی، ضعیف شدن عضلات است. کسی که گوژ پشتی دارد، اول باید عضلاتش را تقویت کند و سپس برای استفاده و خرید قوزبندهای طبی اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *