آیا پروتز سینه عوارضی دارد؟ (عوارض پروتز سينه)

پروتز سینه چه عوارضی دارد

آیا پروتز سینه عوارضی دارد؟ (عوارض پروتز سينه)

امروزه پروتز سینه به یکی از پرطرفدارترین روش های افزایش سینه برای بانوان تبدیل شده است. افرادی که از بافت پستان کمی برخوردار هستند یکی از طرفداران ویژه ی پروتز سینه می باشند. با این وجود سوال مهمی همیشه در این خصوص مطرح می شود و آن هم این است که آیا پروتز سینه خطرات جانبی دارد و عوارض پروتز سینه کدامند؟

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه و یا ایمپلنت سینه نوعی عمل جراحی است که در آن پزشکان سایز و اندازه ی سینه ی بیمار را ضمن قرار دادن پروتز در زیر ماهیچه های سینه و بافت سینه افزایش می دهند. پروتز سینه یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس برای کسانی است که از فرم سینه های خود ناراضی هستند. جنس پروتز سینه از ماده ی سیلیکون می باشد و داخل پروتز را با ژل سیلیکونی پر می کنند. اگر شما یکی از کسانی هستید که از عوارض پروتز سینه هراس دارید به شما توصیه می کنیم که در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

پروتز سینه سیلیکونی

پروتزهای سینه ژل سیلیکونی برای اولین بار در سال 1962 معرفی شدند. در طول دهه 1980، محبوبیت پروتز سینه ژل سیلیکونی افزایش یافت، اما خطرات احتمالی آن ها نیز افزایش یافت. بسیاری از مردم ادعا می کردند که  میان پاره شدن ایمپلنت های سیلیکونی و بیماری هایی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید، فیبرومیالژیا و سایر عوارض ایمنی ارتباط مستقیم وجود دارد. برخی از زنان گزارش دادند که علائم آن ها پس از برداشتن ایمپلنت ها  از بین رفت. همچنین افراد زیادی از تولیدکنندگان ایمپلنت شکایت کردند.

با وجود اینکه هیچ تحقیقی ادعای فوق را اثبات نکرد اما پس از گذشت مدتی سازمان غذا و دارو این موضوع را بررسی کرد و در سال 1992، استفاده از پروتز سینه سیلیکونی را برای زنانی که به علت ابتلا به سرطان تحت عمل جراحی سینه خود را از دست داده بودند محدود کرد. این روند 14 سال ادامه داشت تا اینکه در سال 2006، پس از بررسی تحقیقات و یافتن هیچ ارتباطی بین ایمپلنت سیلیکونی و بیماری های ذکر شده، سازمان غذا و دارو فروش برخی از پروتزهای سینه سیلیکونی را تایید کرد.

پروتز سینه چیست و پروتز سینه چه عوارضی دارد

برخی از عوارض پروتز سینه عبارتند از:

  • پارگی:

پارگی یکی از عوارض جدی در ایمپلنت سینه به شمار می آید. پارگی ممکن است به دلیل خطای جراحی، افتادن  و یا حتی به علت فشار وارد شده به سینه در طول ماموگرافی ایجاد شود. اما پیامدهای پارگی برای هر نوع پروتز متفاوت می باشد.  به عنوان مثال تشخیص پارگی ایمپلنت سیلیکونی دشوارتر است. هنگامی که ایمپلنت پاره می شود، سیلیکون نشت کرده و تحت تماس مستقیم با بدن قرار می گیرد. همچنین ممکن است گاهی اوقات  نشتی به خارج از سینه و به غدد لنفاوی سرایت کند. هر چند این خطر جانبی ناراحت کننده به نظر می رسد، اما مطالعات شواهدی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به بیماری را نشان نداده اند. با این وجود، اگر یک ایمپلنت سیلیکونی پاره شود، پزشک احتمالاً آن را برداشته و نسبت به نصب یک پروتز جدید اقدام می نماید. پارگی پروتز سینه سیلیکونی اغلب بی صدا است، به این معنی که بیماران و پزشکان ممکن است متوجه آن نشوند. آن ها را فقط می توان با کمک MRI تشخیص داد.

به همین دلیل، توصیه می شود که زنانی که عمل پروتز سینه سیلیکونی دارند، سه سال پس از کاشت و هر دو سال یک بار پس از کاشت MRI انجام دهند. ام آر آی ممکن است تحت پوشش بیمه شما قرار نگیرد. اما برخی از بیمه ها جدیدا MRI را تحت پوشش قرار می دهند به همین جهت توصیه می شود که بیمه ای را انتخاب کنید که MRI را تحت پوشش قرار دارد. در طول زندگی یک زن MRI ممکن است بیشتر از جراحی ایمپلنت مورد نیاز واقع شود.

طبق نتایج زیبایی شناختی، بسیاری از زنان و جراحان پلاستیک پروتز سینه سیلیکونی را ترجیح می دهند. پروتز سینه سیلیکونی به طور کلی بیشتر شبیه بافت سینه واقعی است.

پروتز سینه سیلیکونی
  • عفونت:

یک از مهم ترین عوارض پروتز سینه عفونت است. اما باید این را در نظر داشت که خطر ابتلا به عفونت کمتر از 1 درصد می باشد. به طور معمول اگر فرد به عفونت مبتلا شده باشد پس از گذشت 2 تا 3 هفته متوجه علائم آن می شود. از علائم عفونت پروتز سینه می توان به قرمز شدن پوست، حساسیت، و ورم کردن آن بخش اشاره کرد. پزشکان عفونت های خفیف را با استفاده از آنتی بیوتیک درمان می کنند اما اگر  عفونت ایجاد شده شدید باشد پروتز سینه را خارج می کنند. پس از آن فرد باید 3 تا 6 ماه صبر کند تا اثرات ناشی از عفونت کاملا از ناپدید شوند.

  • انقباض کپسولی:

از دیگر عوارض پروتز سینه می توان به انقباض کپسولی اشاره کرد. پزشکان بعد از آنکه پروتز را نصب کردند تحت عنوان قسمتی از پروسه ی بهبودی یک کپسول را در اطراف پروتز ایجاد می کنند. این کپسول از جنس بافت فیبروز می باشد. انقباض کپسولی یکی از رایج ترین عوارض پروتز سینه به شمار می آید و تقریبا تمامی افرادی که پروتز سینه انجام می دهند آن را تجربه می کنند. پزشکان برای کاهش سفتی انقباض کپسولی دور روش درمانی مختلف را امتحان می کنند.

  • کپسولوتومی باز: در این جراحی فضای بیشتری جهت حرکت پروتز سینه ایجاد می کنند.
  • کپسولکتومی باز: یکی از موفقیت آمیز ترین روش های درمان انقباض کپسولی می باشد. در این روش کل کپسول فیبروز را تحت عمل جراحی بر می دارند.

به خاطر داشته باشید که پزشک شما ممکن است یک توصیه قوی برای یک نوع ایمپلنت سینه نسبت به نوع دیگر داشته باشد. در برخی موارد، ممکن است پزشک شما براساس نوع بدن یا اندازه فعلی سینه شما، یک نوع ایمپلنت را برای شما بهتر بداند.

عوارض پروتز سینه و علائم
  • خونریزی:
    یکی از عوارض پروتز سینه خونریزی است. این عارضه در اعمال جراحی که در آنها یک قسمت از بدن برش می خورد طبیعی است و دلایل مختلفی دارد. اگر در روزهای بعد قرار دادن پروتز، اموری مانند ورزش سنگین، اِعمال فشار زیاد و فعالیت های سنگین از فرد سر بزند و یا فرد به بخیه هایش آسیب وارد کند، خونریزی اتفاق خواهد افتاد. در این شرایط بهترین کاری که باید انجام داد مراجعه به پزشک و کنترل خونریزی است.
    معمولا تا 2 هفته بعد از جراحی پروتز سینه، احتمال آنکه خونریزی در فرد اتفاق بیفتد، وجود دارد. برای متوقف کردن خونریزی، نیازی به خارج کردن پروتز نیست و معمولا با روش های درمانی که خود پزشک صلاح می داند، خونریزی متوقف می شود.
  • نشت دادن سیلیکون:

    از دیگر عوارض پروتز سینه می توان به نشت دادن سیلیکون اشاره کرد. اگر سیلیکون نشت بدهد، موادی که در داخل پروتز قرار گرفته است به بافت بدن نفود کرده و توده هایی به نام گرانولومای سیلیکون ایجاد می شود.

    • سروما:

    نه تنها در جراحی پروتز سینه می توان این عارضه را مشاهده کرد بلکه در دیگر انواع عمل های زیبایی نیز سروما به عنوان یک عارضه بعد از عمل مطرح می شود. وقتی که مایعات در اطراف پروتز سینه تجمع پیدا می کنند، علائمی چون تغییر فرم، تورم، درد و برجستگی سینه مشاهده می شود. برای درمان این مورد از عوارض پروتز سینه، تنها کاری که می بایست انجام شود خارج کردن مایع است. به این منظور، جراحان وارد عمل شده و مایعی را که اطراف پروتز قرار گرفته است با ایجاد یک برش و استفاده از سرنگ های مخصوص تخلیه می کنند.

    • موج دار شدن و چروک شدن پروتز:

    وقتی که از پروتزهای بی کیفیت و نامطلوب استفاده می شود پروتز، چروک و یا موج دار می شود. این موضوع را می توان در پروتزهای سیلیکونی و پروتزهای سالینی مشاهده کرد که آن نیز به دلیل حرکت مایعی است که در داخل پروتز به کار برده شده است.

آیا یکی از عوارض پروتز سینه، سرطان است؟

پروتز با کیفیت سینه که توسط افراد متخصص نصب می شود، باعث بروز بیماری سرطان نخواهد شد. به خاطر داشته باشید، کسانی که برای کاهش هزینه های خود به سراغ افراد غیر متخصص می روند، خود را در معرض لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک قرار می دهند؛ این عارضه ای جدی است و نباید به آن بی توجهی کنید. پروتزهای بی کیفیت ممکن است شما را به سمت بیماری سرطان سوق دهند.

عوارض پروتز سینه در پرواز چیست

عوارض پروتز دائمی سینه چیست؟

اولین موضوعی که در مورد پروتز دائمی سینه باید مورد توجه قرار دهید، این است که این پروتزها به معنای واقعی کلمه، دائمی نیستند و فقط دوام و عمر آنها از سایر پروتزهای سینه بالاتر است. این پروتزها، بافت متراکم تر و سفت تری دارند و در نگاه دیگران طبیعی تر به نظر می رسند. دیگر مزیتی که می توان برای این نوع پروتز عنوان کرد، کم بودن احتمال آسیب و پارگی در آن است. جدای از عوارض پروتز سینه دائمی، این پروتزها معمولا بین 12 تا 25 سال عمر می کنند.

درست است که پروتزهای دائمی سینه، مزیت های زیادی دارند، اما از بیان عوارض نصب آنها در بدن نیز نمی توان چشم پوشی کرد. همه عوارضی که در بالاتر اشاره کردیم، در این نوع پروتز نیز مشاهده می شود؛ اما عوارض پروتز سینه دائمی تنها در این موارد خلاصه نمی شود. از دیگر عوارض و مشکلات این نوع پروتز می توان به اسکار، تغییر حس در نوک پستان ها، ایجاد چروک در بافت های اطراف سینه، حالت تهوع و استفراغ بعد از انجام عمل سینه، ناراضی بودن فرد از اندازه و ظاهر سینه اشاره کرد. بهتر است برای کاهش عوارض این نوع پروتز به کلینیک های معتبر در کشور مراجعه کرد.

عوارض پروتز سینه در پرواز چیست؟

عوارض پروتز سینه در پرواز چیست؟

یکی از مواردی که ممکن است باعث نگرانی برخی از خانم ها شود، عوارض پروتز سینه در پرواز است. برخی افراد تصور می کنند، پروتز سینه در طی پرواز و به دلیل شرایط خاصی که در حین پرواز وجود دارد، دچار ترکیدگی و یا انفجار می شود. این تصور، به هیچ وجه درست نیست و همه کسانی که پروتز سینه دارند، به مانند کسانی که از این پروتزها استفاده نکرده اند، می توانند با هواپیما پرواز کنند و به مقصدی که می خواهند بروند.

البته، نکته ای که باید به آن توجه داشت این است، فردی که تحت عمل جراحی پروتز سینه قرار می گیرد، برای آنکه عوارض پروتز سینه برای او ایجاد نشود، بهتر است تا حداقل 24 ساعت صبر کرده و دوران نقاهت خود را به صورت کامل پشت سر بگذارد. بعد از گذشت این مدت زمان، می توان به کارهای عادی و روزمره رسیدگی کرد.

اگر پروتز سینه دارید، و در طی سفر با هواپیما احساس سفتی در ناحیه سینه به شما دست داد، اصلا نگران نشوید و به سفرتان ادامه دهید؛ این امر، یک دلیل مشخص دارد و آن هم حفره های هوایی است که در داخل ایمپلنت تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *