تخصص ما

ارتز اندام تحتانی

برای دیدن نمونه کارها به صفحه نمونه کارها مراجعه کنید.

برای استفاده از خدمات روی تصویر یا نام ارتز مورد نظر خود کلیک کنید.

ارتز مچ پا

تخصص ما

ارتز اندام فوقانی

برای دیدن نمونه کارها به صفحه نمونه کارها مراجعه کنید.

برای استفاده از خدمات روی تصویر یا نام ارتز مورد نظر خود کلیک کنید.

برای رزرو وقت ملاقات و مشاوره رایگان از طریق واتس اپ ارتباط برقرار کنید

ارتز چیست؟ چند نوع ارتز وجود دارد؟

ارتز وسیله ای است که برای بهبود عملکرد بیومکانیکی، به منظور تراز کردن مفصل  و یا محافظت از اندام موجود طراحی شده است. ارتز به طور کلی به دو دسته ی ارتز اندام های فوقانی و ارتز اندام های تحتانی تقسیم می شود. امروزه به علت ماشینی شدن سطح زندگی افراد نیاز به ارتز به طور چشمگیری فزونی یافته است. به همین جهت ما این مقاله را تهیه کرده ایم تا به سوالات موجود در این زمینه پاسخ دهیم. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ارتز چیست؟

ارتز به وسیله ای گفته می شود که افراد به منظور اصلاح فرم و ناهنجاری های بدن از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال افرادی که از قوز پشت رنج می برند می برند می توانند با بهره گیری از ارتز پشت فرم بهتری به بدن خود بدهند. ارتز برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود از جمله:

  • درمان درد پا
  • معالجه ی بدشکلی ساق یا پا
  • درمان شکستگی
  • معالجه ی اسکولیوز (انحنای ستون فقرات)
  • درمان آسیب نخاعی
  • مدیریت انقباض (کاهش دامنه حرکتی مفصل)
  • درمان فلج اطفال
  • درمان آرتروز
  • معالجه دیابت
  • معالجه ضعف عصبی عضلانی
  • اصلاح آسیب های بازویی
  • درمان آسیب های عصبی
  • بیماری عروق محیطی
  • درمان مدیریت سوختگی
  • دیستروفی عضلانی
ارتز اندام تحتانی

چند نوع ارتز وجود دارد؟

ارتز به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شود که هر کدام از این دسته بندی ها زیر مجموعه هایی دارند. ابتدا به معرفی دسته های اصلی می پردازیم و پس از آن هر کدام را به صورت جداگانه شرح می دهیم.

ارترز به 2 دسته تقسیم می شود:

  • ارتز اندام های فوقانی
  • ارتز اندام های تحتانی

ارتز اندام تحتانی چیست؟

ارتز اندام های تحتانی به وسایلی گفته می شوند با نگهداری و ثابت نگهداشتن اندام های تحتانی بدن مثل ران پا، ساق پا، لگن و … باعث درمان و اصلاح شکل آن نواحی می شوند. از ارتز های اندام های تحتانی به منظور درمان بیماری های التهابی مفاصل استفاده می شود. همچنین ارتز های اندام های تحتانی برای درمان آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی مفید واقع می شود.

ارتز اندام های تحتانی شامل چه ارتز هایی می شود؟

ارتز اندام های تحتانی قسمت پایین تنه بدن را درمان می کند که عبارتند از:

  • ارتز مچ پا
  • ارتز زانو
  • ارتز لگن
  • کفی طبی
  • کفش طبی

ارتز اندام فوقانی چیست؟

این ارتز ها به بریس های گفته می شوند که برای درمان و اصلاح نواحی بالا تنه به کار گرفته می شوند. ارتز شانه، گردن، آرنج و یا حتی ارتز بازو جزو ارتز اندام های فوقانی به شمار می روند.

از دیگر کاربردهای اندام های فوقانی متحرک و یا بی تحرک کردن نواحی خاصی از بدن است.  از ارتز اندام فوقانی برای درمان انحرافات و ناهنجاری های بالاتنه استفاده می شود.

ارتز اندام های فوقانی شامل چه ارتز هایی می شود؟

ارتز اندام های فوقانی وظیفه ی درمان شکستگی ها و ناهنجاری های اندام های قسمت فوقانی بدن رابرعهده دارند. این ارتز ها  شامل موارد زیر می شوند:

  • ارتز دست
  • ارتز سر و گردن
  • ارتز شانه
  • ارتز ستون فقرات
  • اسپلینت یا ارتز انگشت
  • ارتز یا بریس آرنج

اهداف استفاده از ارتز چیست؟

اهداف استفاده از ارتز چیست را می توانیم به شکل زیر بیان کنیم:

  • متخصصان برای محدود کردن حرکت ها در مفصل، ارتز و نصب آن را به بیمارشان توصیه می کنند.
  • برای کاهش بارهای اضافه از روی نواحی دیستال، باید از ارتزها استفاده کرد.
  • برای حمایت از مفصل ها و یا عضوهایی که دچار عارضه شده اند، استفاده از ارتز لازم و واجب به نظر می رسد.
  • ثابت کردن اندام ها و مفصل های ضعیف و یا فلج شده در بدن، از دیگر اهداف استفاده از ارتز می باشد.
  • ارتزها به فرد کمک می کنند حرکت های اسپاستیک و یا غیر نرمال را کنترل کند.
  • درمان برخی مشکلات جسمی از دیگر اهداف استفاده از ارتز می باشد.

تفاوت ارتز و پروتز چیست؟

تفاوت پروتز ارتز چیست، از دیگر سوالاتی است که ممکن است برای برخی افراد پیش آید. برای بیان تفاوت ها باید به صورت جداگانه هر یک از آنها را معرفی کرد. پروتز یک نوع اندام مصنوعی است؛ وقتی فرد به صورت مادرزاد و یا در اثر یک حادثه، عضو خود را از دست می دهد، برای آنکه این فقدان عضو زندگی او را تحت تاثیر قرار ندهد، پروتزها ساخته و به جای عضو قطع شده قرار داده می شوند. این پروتزها به دلیل شبیه بودن به ساختار بدن می توانند نیازهای فرد را به مقدار زیادی برآورده کنند. پروتزها در دو نوع فعال و غیر فعال در دسترس افراد قرار دارند.

ارتزها، وسایل و ابزار کمکی هستند که معمولا برای اصلاح برخی ویژگی ها در بدن به کار برده می شوند. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از ارتزها، کاهش فشارهای وارده به بدن فرد است. ارتز در انواع و اقسام متفاوت وجود دارد، مانند: ارتز اندام تحتانی و ارتز اندام فوقانی. در هر یک از اندام های فوقانی و یا تحتانی با توجه به اینکه چه عضوی درگیر اشکالات جسمانی است، از یکی از انواع ارتز استفاده می شود.

بریس چیست و تفاوت های آن با ارتز چیست؟

بریس چیست و چه تفاوتی با ارتز دارد، موضوع دیگری است که ارائه اطلاعات در مورد آن لازم و ضروری به نظر می رسد. بریس ها که به آنها ارتز نیز گفته می شود، در اطراف یک قسمت از بدن قرار داده می شوند. این وسیله کمکی، حرکت های موجود در اندام را به راحتی کنترل کرده و می تواند باعث تغییر در شکل اندام شود. وقتی در یکی از اندام های بدن، درد وجود دارد، استفاده از بریس می تواند درد موجود را به مقدار زیادی کم کند.

پس تا به اینجا متوجه شدیم، بریس و ارتز تفاوتی با هم ندارند و هر دو برای جامه عمل پوشاندن به یک هدف ساخته شده اند و در اختیار متقاضیان قرار داده می شوند. برای تولید بریس و یا ارتز از مواد مختلفی استفاده می گردد که از آن جمله می توانیم به پلاستیک، فیبر کربن، پارچه، چرم، فلز و یا لاستیک اشاره کنیم. ارتزها هم به صورت آماده در بازار ارائه می شوند و هم با توجه به شکل اندام بیمار قابلیت سفارشی سازی دارند.  

ارتز اندام فوقانی

تاریخچه ارتز

ارتز توسط فرهنگ لغت مختصر پزشکی به عنوان “وسیله جراحی که نیروهای خارجی را بر روی بخشی از بدن برای حمایت از مفاصل یا اصلاح بدشکلی اعمال می کند” تعریف شده است. تعاریف مشابهی توسط سازمان‌های دیگر منتشر شد، مانند سازمان بین‌المللی استاندارد، که ارتز را به عنوان «دستگاهی که برای اصلاح ویژگی‌های ساختاری و عملکردی سیستم‌های عصبی-عضلانی و اسکلتی استفاده می‌ شود» تعریف می‌کند.

نیاز به ارتز تا زمانی وجود داشت که نوع بشر مجبور بود با از دست دادن قابلیت اندام های خود از طریق آسیب دیدگی یا اختلال در عملکرد دست و پنجه نرم کند. عصای راه رفتن ساده قطعاً باید از همان روزهای اولیه بشریت به عنوان عصای اساسی استفاده می شده است و در واقع، همانطور که توسط تخته سنگ های مصری  نشان داده شده است که وسایل کمکی ابتدایی برای راه رفتن در بسیاری از تاریخ ثبت شده بشر مورد استفاده قرار گرفته می شدند.

هنر ارتز را می توان به عنوان مطالعه ساخت آتل و بریس های حرکتی تعریف کرد. ارتزهای اولیه عموماً وسایل ساده ای بودند که با استفاده از مواد موجود و  در دسترس ساخته می شدند. این ارتز ها معمولاً با استفاده از موادی از قبیل استخوان، چوب، چرم و به مرور زمان از فلزات ساخته می شدند..

همچنین دوران جنگ های جهانی و تعداد سربازانی که به شدت مجروح  می شدند، تأثیر کاتالیزوری بر روی ارتز و  توسعه ی آن داشتند. پیشرفت ‌های بی ‌رحمانه جنگ در قرن بیستم مستلزم پیشرفت‌ های مناسب در فن‌آوری ارتز بود تا با نیاز انبوه سربازان مجروح شده همگام شود.

در قرن 18  یک دکتر سوئیسی به نام ژان آندره ونل که در حوزه ی درمان تغییر ناهنجاری های  بدنی کودکان متخصص بود نسبت به ساخت انواع ارتز اقدام کرد. دکتر ژان آندره ونل در موسسه ی خود تولید انواع ارتز را به منظور درمان کودکان راه اندازی کرد. موسسه این پزشک سوئیسی به یک الگو برای سایر بیمارستان های اروپا تبدیل شده بود .علاوه بر این، دکتر ژان آندره ونل برای بیماران خود دستگاه های ارتوپدی طراحی و تولید کرد.

در قرن 19  یک جراح هلندی، برای اولین بار قالب هایی را به منظور درمان بیماران ساخت. این جراح هلندی قالب های گچی را اختراع کرد و به عنوان یک مبتکر، از آن برای بی حرکت کردن استخوان های شکسته استفاده کرد. این جراح هلندی خدمت بزرگی به علم پزشکی کرد.

در قرن نوزدهم، هیو اوون توماس که یک جراح ولزی بود  نوع جدیدی از ارتز را ابداع کرد. دکتر هیو اوون توماس تحت عنوان  پدر ارتوپدی در بریتانیا شناخته شده است.  این جراح ولزی ارتز اندام  های تحتانی و ارتز لگن را برای اولین بار درست  و وارد بازار کرد.

سر رابرت جونز، پس از پایان جنگ جهانی اول، ارتز هایی که دکتر هیو اوون توماس تهیه کرده بود را تبلیغ کرد و بدین منظور دوره هایی را در لیورپول برگزار کرد.  این کار رابرت جونز باعث بهبود عرضه ارتز در بریتانیا شد. پس از این به دوران ثبت اختراع می رسیم. اولین حق ثبت اختراعات پزشکی در آغاز قرن بیستم رخ داد.

در آغاز قرن بیستم اولین ارتزها و اسپلینت های ارتوپدی اختراع شدند و برای اولین بار راه حل های برای حمایت و درمان ناهنجاری های بدن  به وجود آمد.

در اواسط قرن بیستم، زمانی که بیماری فلج اطفال  بسیار رایج بود ارتزهای چرمی و فولادی اندام تحتانی وارد بازار شدند.

حال وقت آن است که به فعالیت های رونالد لاوری هاکسپ بپردازیم. دکتر رونالد لاوری هاکسپ که یک متخصص ارتوپد استرالیایی تبار بود اختراع جدیدی را وارد بازار کرد. این دکتر استرالیایی  انقلاب عظیمی را در عرصه ی ارتوپد ایجاد کرد. دکتر هاکسپ ضمن اختراع آتل خدمت عظیمی به افرادی کرد که دچار شکستگی استخوان می شوند.  او آتل را برای رفع التهاب استخوان اختراع کرد.

پس از این به قرن بیست و یکم می رسیم که دوران فوران تکنولوژی است. در این دوران ارتز هایی سبک که از جنس سیلیکون ساخته شده اند وارد دنیای پزشکی شدند. این ارتز ها ضمن سبک بودن از دوام بالایی هم برخوردار هستند.

تا به امروزه انواع مختلفی از ارتز ساخته شده اند که هرکدام از فواید ویژه ای برخوردار هستند. پیش بینی می شود که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *