جوراب طبی چیست؟ (معرفی انواع جوراب طبی)

جوراب طبی چیست

جوراب طبی چیست؟ (معرفی جوراب های طبی)

در ابتدا، انواع جوراب طبی  برای اهداف دارویی خود شناخته شدند. اما اخیرا به دلایل دیگری همچون ورزش و مسافرت مورد توجه قرار گرفته اند.

انواع جوراب طبی برای همه جنسیت ‌ها، سنین و مشاغل فایده دارند و در کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های وریدی مزمن و مشکل نارسایی در اندام‌ های تحتانی فرد موثر هستند. با این حال، انتخاب بهترین جوراب طبی کلید دستیابی به نتایج موثرتری است.

افراد برای راحتی، عملکرد بهتر در ورزش و کمک به پیشگیری از بیماری های جدی جوراب های طبی می پوشند.

اساسا، جوراب های طبی جریان خون شما را بهبود می بخشند. آن ها می توانند درد و تورم پاهای شما را کاهش دهند. آن ها همچنین می توانند شانس ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT) و سایر مشکلات گردش خون را کاهش دهند. اگر به تازگی با جوراب طبی آشنا شده اید و می خواهید بدانید چگونه یک جوراب طبی را انتخاب کنید، لطفا تا انتهای مطلب را بخوانید.

جوراب طبی چیست؟

جوراب های طبی به طور خاص برای اهداف درمانی طراحی شده اند. جوراب های طبی برای بهبود گردش خون، کاهش درد، مدیریت زخم و تورم در پاها یا ساق پا، ارتوپدی برای جراحات و کاهش احتمال مشکلات گردش خون مانند ترومبوز ورید عمقی طراحی شده اند. افزودن این سطح از فشارها می تواند به عنوان یک داروی عمل کند. افرادی که جوراب های طبی می پوشند، احساس راحتی بیشتری دارند، می توانند عملکرد بهتری در ورزش داشته باشند و در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های مزمن قرار دارند.

جوراب های طبی چگونه کار می کنند؟

جوراب‌های طبی، جوراب ‌های محکم و کششی هستند که به آرامی پاها و ساق‌ها را فشار می ‌دهند. یک نسخه خاص از آن ها بیشترین فشار را در اطراف مچ پا ایجاد می کند و به تدریج فشار کمتری را در حالی که به سمت ساق پا، زانو یا ران بالا می رود، ایجاد می کند. این جوراب ها برای افرادی که از انواع ارتز های پا استفاده می کنند بسیار مناسب هستند. برای اینکه خون به قلب برگردد، باید بر خلاف گرانش عمل کند. اگر چیزی مانع جریان شود، ممکن است در وریدهای پا یا ساق پا جمع شود و باعث درد، خستگی پا و تورم شود و خطر ایجاد لخته وریدی و ابتلا به DVT یا ترومبوز ورید عمقی را افزایش دهد.

به همین دلیل است که پزشکان جوراب طبی را پس از عمل های جراحی تجویز می کنند.آن ها  با فشار دادن به وریدهای بیرونی سطحی در پاها از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. شما می توانید جوراب های طبی را بدون نسخه پزشک خریداری کنید، اما اگر پزشک آن ها را تجویز کند بهتر است.شما می توانید جوراب طبی را در شرکت های تامین وسایل پزشکی، آنلاین شاپ ها و در بسیاری از داروخانه ها خریداری کنید

انواع جوراب طبی

چه کسانی از جوراب های طبی استفاده می کنند؟

  • افراد مبتلا به مشکلات گردش خون یا در معرض خطر ابتلا به مشکلات گردش خون، مانند DVT، وریدهای واریسی یا دیابت
  • زنان حامله
  • افرادی که زمان زیادی را در هواپیما صرف می کنند، مانند خلبانان و مهمانداران هواپیما

جوراب طبی چه عملکردی دارد ؟

فشاری که این جوراب ‌ها به پاهای شما وارد می‌ کنند به رگ ‌های خونی شما کمک می‌ کند تا بهتر کار کنند. شریان هایی که خون غنی از اکسیژن را به ماهیچه های شما می برند، می توانند شل شوند، بنابراین خون آزادانه جریان می یابد.

جوراب های طبی می توانند درد و خستگی پاهای شما را کاهش دهند. آن ها همچنین می توانند تورم پا و مچ پا را کاهش دهند و همچنین به پیشگیری و درمان رگ های  واریسی کمک کنند. حتی ممکن است هنگام ایستادن شما را از احساس سبکی سر یا سرگیجه بازدارند.

از آنجایی که خون به حرکت خود ادامه می دهد، سخت تر است که در رگ های شما جمع شود و لخته ایجاد کند. اگر یک لخته تشکیل شود و آزاد شود، می تواند با خون شما حرکت کند و در جایی خطرناک مانند ریه های شما گیر کند. لخته ‌ها همچنین جریان خون اطراف خود را سخت ‌تر می ‌کنند و این می‌ تواند باعث تورم، تغییر رنگ پوست و مشکلات دیگر شود.

برخی از ورزشکاران، از جمله دوندگان، بسکتبالیست ها و ورزشکاران سه گانه، جوراب های طبی بر روی پاها ی خود می پوشند. مطالعات نشان می دهد که انواع جوراب طبی تاثیر آنچنانی بر عملکرد ورزشی ندارند، اما برخی افراد به عملکرد جوراب طبی ایمان دارند.

جوراب طبی

انواع جوراب طبی

جوراب های طبی در اندازه ها و سایزهای مختلف موجود هستند. جوراب های طبی بسیار متنوع هستند بنابراین شما یا پزشکتان باید تصمیم بگیرید که کدام گزینه بهترین کارایی را برای شما دارد.

دو نوع اصلی جوراب طبی وجود دارد:

جوراب طبی فشرده: جوراب های فشرده بالاترین سطح فشردگی را در مچ پا ایجاد می کنند و بسته به طول جوراب، فشرده سازی به تدریج به سمت بالای ساق پا کاهش می یابد. با این فشرده سازی درجه بندی شده قطر وریدهای منبسط شده کاهش می یابد و جریان خون وریدی افزایش می یابد. این جوراب ها کارایی دریچه های وریدی را تضمین می کنند، فشار وریدی را کاهش می دهند، از استاز وریدی جلوگیری می کنند، از ضعیف شدن دیواره های وریدی جلوگیری می کنند و به تسکین پاها و کاهش درد کمک می کنند.
جوراب های آمبولی یا جوراب های فشاری : جوراب های فشاری یا ضد آمبولی به بهبود گردش خون از پاها به قلب کمک می کنند تا از شرایطی مانند خستگی، درد پا، گرفتگی عضلات ساق پا، و ساق پا جلوگیری شود. جوراب های فشاری را به طور ویژه و براساس سایز پای فرد تهیه می کنند. بسته به ترجیحات شخصی، فرد می تواند ویژگی های مختلفی مانند رنگ، طرح، پنجه باز یا بسته و پارچه شفاف و غیر شفاف را انتخاب کند. با این حال، طول جوراب باید با توجه به دستورات پزشک انتخاب شود.

درست مانند جوراب های فشرده، جوراب های ضد آمبولی نیز فشرده سازی درجه بندی شده را ایجاد می کنند. با این حال، آن ها سطح متفاوتی از فشرده سازی را ارائه می دهند. هدف اصلی استفاده از جوراب های ضد آمبولی کمک به کاهش احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی یا DVT است.

نکات مهم در هنگام خرید جواب طبی

جوراب طبی مردانه چیست؟ آیا در مورد مزیت های آن چیزی شنیده اید؟

پای آقایانی که در بیرون از خانه مشغول به کارند، مدت زمان طولانی در کفش قرار دارد و به همین علت، این گروه باید مواظبت بیشتری از پاهای خود به عمل آورند. یکی از راهکارهایی که آقایان می توانند انجام دهند تا پایشان در سلامت کامل قرار داشته باشد، خرید جوراب طبی است. این جوراب ها مزیت های زیر را برای آقایان فراهم می کنند:

  • یکی مزیت بسیار مهم جوراب مردانه طبی، محکم و ثابت نگه داشتن پا است.
  • کسانی که عمل جراحی انجام داده اند، برای آنکه از ایجاد لخته جلوگیری به عمل آورند، می بایست برای خرید و تهیه انواع جوراب طبی اقدام کنند.
  • کسانی که رگ های پایشان بیرون زده است و یا کسانی که به گشاد شدگی در رگ ها مبتلا هستند، خوب است برای درمان این عارضه، به سراغ جواب طبی بروند.
  • این جوراب ها، از بهترین و با کیفیت ترین نخ، تولید شده و پا در آنها شرایط خوبی را خواهد داشت.
  • برخی جوراب های طبی، برای درمان بیماری هایی، همچون بیماری واریس و دیابت ساخته شده اند. این جوراب می تواند در درمان این بیماری ها موثر واقع شود.
  • برای افراد با مشاغل مختلف، جوراب های طبی مختلف، طراحی شده و در دسترس قرار دارد.
جوراب طبی مردانه چیست

نکات مهم در هنگام خرید جوراب طبی چیست؟

نکات مهم در هنگام خرید جوراب طبی، مواردی است که در زیر آورده ایم:

  • زمانی که می خواهید یک جفت جوراب طبی بخرید، حتما به تناسب سایز آن با پایتان توجه و دقت داشته باشید.
  • برندهای مختلفی از انواع جوراب طبی در بازار موجود است و شما باید جورابی را خریداری کنید که ویژگی های مورد نظر شما را داشته باشد و بتواند در بهتر شدن وضعیت پا به شما کمک بیشتری کند.
  • اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید، جوراب های پنبه ای را خریداری نکنید. درست است که این نوع جوراب ها، نرم بوده و راحتی زیادی را در پا ایجاد می کنند، اما قدرت بالایی در جذب رطوبت نداشته و دوام زیادی را نمی توان از آنها انتظار داشت. دیابتی ها بهتر است جوراب هایی را خریداری کنند که در بافت آنها از نایلون و آکریلیک در کنار پنبه استفاده شده باشد.

عوارض پوشیدن جوراب طبی چیست؟

عوارض پوشیدن جوراب طبی چیست، یکی از مهم ترین سوالاتی است که ممکن است برای برخی افراد به وجود آید. با وجود اینکه این جوراب مزیت های زیادی دارد و مشکلات زیادی را می تواند حل کند، اما ممکن است عوارضی نیز داشته باشد؛ بی توجهی کردن و پشت گوش انداختن این عوارض ممکن است دردسرها و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

نکته بسیار مهمی که در خصوص عوارض این نوع جوراب باید بگوییم، این است که این عوارض زمانی خود را نشان می دهند که نوع جورابی که انتخاب می شود، با شرایطی که پای فرد دارد، تناسب و هماهنگی نداشته باشد؛ کسانی که تصمیم گرفته اند جوراب های طبی به پا کنند باید به این موضوع توجه داشته باشند. اگر نیاز دارید جوراب های طبی بپوشید، بهتر است ابتدا به یک متخصص مراجعه کنید؛ متخصصان با توجه به وضعیتی که پای شما دارد، یکی از انواع جوراب طبی را توصیه می کنند.

قبل از پوشیدن جوراب طبی چه کنیم؟

قبل از پوشیدن جوراب طبی چه کنیم؟

در این متن در مورد جوراب طبی چیست، صحبت کرده و سعی کردیم به صورت کامل و جامع در مورد کاربردها و مزیت های پوشیدن این نوع جوراب اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. در اینجا، می خواهیم چند نکته مهم در خصوص پوشیدن انواع جوراب طبی به شما بگوییم؛ توجه به این نکات می تواند باعث افزایش دوام و ماندگاری جوراب شود:

  • وقتی جوراب طبی می خرید، آنها را قبل از پوشیدن، یک بار با دست بشویید. با این کارِ شما جوراب ها انعطاف پذیری بیشتری پیدا کرده و پا در آنها راحت تر خواهد بود.
  • اگر در ناحیه ای از پایتان که در تماس با جوارب است یک زخم وجود دارد، زخم را پانسمان کنید و سپس جوراب را بپوشید.
  • اگر از نظر مالی مشکلی ندارید، دو جفت جوراب نوع طبی خریداری کنید؛ به این شکل همیشه یک جفت تمیز برای پوشیدن در اختیارتان هست.
  • اگر فراموش می کنید که هر روز جوراب طبی تان را به پا کنید، آنها در جایی مقابل چشمانتان قرار دهید؛ برای این منظور، کنار تخت جای خوب و مناسبی به نظر می رسد.
  • قبل از آنکه برای تهیه و خرید جوراب طبی اقدام کنید حتما با پزشک مشورت کنید. طی این مشورت، پزشک پای شما بررسی کرده و بهترین نوع جوراب را به شما پیشنهاد می دهد. جوراب هایی که با نظر پزشکان تهیه می شوند کمترین مشکلات و عوارض را برای شما به همراه خواهند داشت. جوراب های نامناسب برای پا، مشکلات پای شما را حل نمی کنند.
  • سعی کنید زمانی که می خواهید جوراب بپوشید، بهترین زمان را انتخاب کنید. بهترین زمان برای پوشیدن جوراب های طبی، اول روز و دقیقا بعد از بیدار شدن از خواب است. به صورت معمول، اختلالاتی که ممکن است شما را به خود درگیر کند در وسط روز و زمانی که شما در حال فعالیت هستید پدیدار می شوند و شما با پوشیدن این جوراب ها از بروز عوارض ناخوشایند پیشگیری خواهید کرد.
  • هیچگاه اجازه ندهید که جوراب های شما خیلی کهنه و قدیمی شوند. جوراب هایی که مدت زمان زیادی از پوشیدن آنها می گذرد نمی توانند خاصیت روزهای اول خود را داشته باشد. اگر می توانید هر 3 تا 6 ماه یک بار برای عوض کردن جوراب هایتان اقدام کنید. با گذشت زمان، الیاف انعطاف پذیر جوراب طبی از بین رفته و عملکرد آنها نیز کاهش پیدا می کند.
جوراب طبی واریس چیست؟ چه کسانی از آن استفاده می کنند؟

آیا پوشیدن جوراب طبی به صورت طولانی مدت، ضرر دارد؟

درست است که پوشیدن جوراب طبی فواید زیادی با خود به همراه دارد، اما آیا در جریان ضررهایی که می تواند برای شما داشته باشد نیز هستید؟ برخی از مضرات این نوع جوراب را می توانیم به شکل زیر خلاصه کنیم:

1- ایجاد درد و ناراحتی؛

پوشیدن جوراب های طبی می تواند بسیاری از مشکلات بیمار را حل کند، اما گاهی برخی بیماران هستند که در یک هفته اول بعد از پوشیدن این جوراب احساس درد و ناراحتی می کنند. معمولا، تحمل این درد برای افراد در یک هفته اول طبیعی است و نیازی نیست به خاطر آن به پزشک مراجعه کرد. اگر شدت درد و ناراحتی ادامه پیدا کرد، در آن شرایط است که می بایست نزد پزشک رفت و در این رابطه با او مشورت کرد.

2- ملتهب شدن پوست؛

از دیگر مضراتی که ممکن است با پوشیدن جوراب های طبی به وجود آید، ملتهب شدن پوست است. این اتفاق، در واکنش بدن نسبت به برخی ترکیباتی که در جوراب به کار برده شده است، به وجود می آید. برای آنکه این مورد، مشکلی را برای فرد ایجاد نکند بهتر است قبل از خرید جوراب به برچسب اطلاعاتی که روی آن درج می شود، توجه و در صورت حساسیت به یکی از ترکیبات به کار برده شده، از خرید آن اجتناب کرد.

3- ایجاد میخچه و پینه ی پا؛

از دیگر عوارضی که می توان برای پوشیدن طولانی مدت جوراب طبی عنوان کرد، ایجاد میخچه و پینه پا است. البته این عارضه ممکن است در همه افراد ایجاد نشود و معمولا، کسانی که به تازگی در حال پوشیدن جوراب های واریس هستند از جمله کسانی اند که میخچه و پینه را زیاد مشاهده می کنند. این عارضه، ممکن است در اثر سفت بودن بیش از حد جوراب های طبی اتفاق افتاده باشد. دیگر علتی که می توان برای این اتفاق بیان کرد، تلاش پوست برای محافظت از خود در مقابل هر گونه اصطکاک و فشار است. پوست برای آنکه محافظت خوبی از خود به عمل آورد شروع به سفت کردن لایه های رویی کرده و با این واکنش، میخچه و پینه ی پا ایجاد می شود.

4- احساس سوزن سوزن شدن در پاها؛

برخی کسانی که جوراب های طبی را می پوشند از سوزن سوزن شدن پای خود شکایت می کنند که البته اتفاق عجیبی نیست و به دلیل سفت بودن بیش از حد جوراب های طبی اتفاق می افتد. معمولا با درآوردن جوراب طبی این مشکل، خود به خود حل می شود و اصلا جای نگرانی در مورد آن نیست.

آیا پوشیدن جوراب طبی به صورت طولانی مدت، ضرر دارد؟

جوراب طبی واریس چیست؟ چه کسانی از آن استفاده می کنند؟

جوراب طبی واریس، یکی از انواع جوراب های طبی به شمار می رود. از جمله خصوصیات این جوراب ها می توان به کش دار بودن، داشتن قابلیت ارتجاعی و فشار دادن پا با یک شیب ملایم اشاره کرد. این نوع جوراب ها، فقط ساق پای فرد را تحت پوشش قرار داده و اطراف انگشتان و قوزک پا را نمی پوشانند. برخی کسانی که می بایست این نوع جوراب را به پا کنند، به شرح زیرند:

  • کسانی که خستگی و بی قراری زیادی را در پای خود احساس می کنند.
  • خانم های بارداری که واریس خفیف و یا شدید دارند.
  • افرادی که رگ پاهای آنها ورم کرده است.

این جوراب که یکی از انواع جوراب طبی به شمار می رود، جزءِ کم هزینه ترین و ارزان ترن روش های درمان بیماری واریس است. این نوع جوراب، رگ های سطحی سطح پوست را فشرده کرده و به این شکل، مقدار خون بیشتری به سمت سیستم عروقی که در اعماق قرار گرفته اند، می رسد. جوراب واریس، فشاری که روی رگ های پا وجود دارد، کاهش داده و باعث کم تر شدن میزان ورم در پا می شود. جوراب مخصوص واریس، کمک می کند تا خون از سمت پا به سمت قلب جریان پیدا کند.

آشنایی با جوراب طبی

جوراب ضد واریس نانو چیست؟ آیا می توان را یک نوع جوراب طبی دانست؟

یکی از انواع جوراب طبی موجود در بازار به جوراب ضد واریس نانو مشهور است. در مورد جوراب های واریس صحبت کردیم و حال می خواهیم در مورد جوراب های نانو مخصوص بیماری واریس نیز نکاتی را بیان کنیم. در تهیه و تولید این نوع جوراب از الیاف الاستیکی استفاده شده است. این الیاف از جنس نانو و آنتی باکتریال هستند و تاثیرات خوبی در کاهش عوارض ناشی از بیماری واریس از خود نشان می دهند.

برخی از برندهای تولید کننده این نوع جوراب طبی فاکتورهای مهمی را در تولید محصول خود لحاظ کرده اند. از جمله این فاکتورها و موارد لحاظ شده می توان به کاهش سُرخوردگی جوراب از روی پا اشاره کرد. در این جوراب ها، لبه های بالایی را به شکلی می سازند تا جوراب به سمت پایین حرکت نکرده و فرد مجبور نباشد مرتبا آن را بالا بکشد.

انواع جوراب طبی مخصوص بیماران درگیر با واریس برای پوشیدن به مدت طولانی در روز مناسب هستند و از جمله ابزارهای مناسب برای کاهش خستگی در پا به شمار می روند. کسانی که در اثر واریس پاهایشان متورم شده است، بهتر است حتما این نوع جوراب ها را تهیه کرده و به پا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *