تمرینات تقویتی و آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی

تمرین تقویتی آمپوته پا

تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی و آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی

قبل از آن که فرد تحت عمل جراحی قرار گیرد، یک جراح، متخصص پروتز و فیزیوتراپیست در مورد برنامه ها و اهداف با فردی که نیاز به قطع عضو دارد صحبت می کند. متخصص پروتز متخصصی است که اندام های مصنوعی (پروتز ها) را متناسب با نیاز بیمار می سازد و تنظیم می کند و در مورد نحوه استفاده از آن ها مشاوره ارائه می دهد. پزشک همچنین به ارائه آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی می پردازد. تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی ممکن است قبل از قطع عضو شروع شود. پروتز اندام های تحتانی از یک سوکت که در یک قاب سفت و سخت به نام رابط قرار دارد و یک پوشش تشکیل شده است. رابط باعث می شود که پروتز به بدن متصل شود. قطعات شامل دستگاه های مورد نیاز مانند پا، انگشتان پا، مچ پا و مفاصل مصنوعی است.

این قطع عضوها گاها به علت آسیب های ناشی از حوادثی همچون تصادف با وسیله نقلیه ، در حین مبارزه و  یا قرار گرفتن تحت یک عمل جراحی به منظور درمان یک عارضه یا یک اختلال می باشد. ابتلا به عوارضی همچون کاهش گردش خون به دلیل تصلب شرایین یا دیابت باعث می شوند فرد برخی از اعضای خود را تحت عمل جراحی از دست بدهد. پا را می توان از زیر زانو، بالای زانو یا از ناحیه ی لگن قطع کرد. حتی ممکن است یک پا، یا یک یا چند انگشت پا قطع شود.

پس از قطع پا، اکثر افراد برای تهیه ی یک پای مصنوعی  یا پروتز اندام تحتانی به پزشک مراجعه می کنند. اجزاء پروتز اندام تحتانی ممکن است شامل انگشتان پا، پا، و زانو باشد. پروتزهای جدیدتر که توسط ریزپردازنده ها کنترل می شوند و با نیروی مایوالکتریک یا پروتزهایی با اجزای بیومکانیک کنترل می شوند، افراد را قادر می سازند تا حرکات را با دقت بیشتری کنترل کنند. فرد هنگام مراجعه به پزشک آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی را فرا می گیرد.

توانبخشی شامل تمرین های تقویتی آمپوته های اندام تحتانی، تمریناتی برای آماده سازی عمومی و تمریناتی برای کشش لگن، زانو و تقویت تمام عضلات بازو و پا است. به فرد توصیه می شود در اسرع وقت تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی تمرینات ایستادن و تعادل را با میله های موازی شروع کند. ممکن است فرد هنگام انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی به تمرینات استقامتی هم نیاز باشد. برنامه خاص تمرین های تقویتی آمپوته های اندام تحتانی به میزان قطع عضو و ناحیه ی قطع عضو بستگی دارد. آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی یکی از مراحل توانبخشی به شمار می رود.

تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی

عضلات نزدیک اندام قطع شده یا در مفصل ران یا زانو تمایل به کوتاه شدن دارند. معمولاً از نشستن طولانی مدت روی صندلی یا ویلچر یا دراز کشیدن روی تخت با بدن خارج از تراز ایجاد می شود. انقباضات دامنه حرکت را محدود می کنند. اگر انقباض شدید باشد، ممکن است پروتز به درستی جا نیفتد، یا ممکن است فرد نتواند از پروتز استفاده کند. درمانگران یا پرستاران راه های پیشگیری از انقباض را به فرد آموزش می دهند.

اگر یک پروتز دائمی قبل از متوقف شدن جمع شدن استامپ ساخته شود، ممکن است تنظیماتی لازم باشد تا راحت باشد و افراد بتوانند به خوبی با کمک آن راه بروند. پروتز دائمی معمولاً چند هفته پس از قطع عضو ساخته می ‌شود تا به استامپ زمان داده شود که کاملاً منقبض شود.

هنگامی که افراد پروتز خود را دریافت می کنند،  پزشکان اصول اولیه استفاده از آن را آموزش می دهند، مانند:

  • نحوه قرار دادن پروتز
  • چگونگی برداشت پروتز
  • چگونگی راه رفتن با استفاده از پروتز
  • نحوه مراقبت از پروتز و پوست عضو قطع شده

معمولاً آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی توسط یک تیم متخصص ادامه می یابد. یک فیزیوتراپ برنامه ی تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی که متشکل از تمریناتی برای بهبود قدرت، تعادل، انعطاف پذیری و آمادگی قلبی عروقی می باشد ایجاد می کند. درمانگر نحوه راه رفتن با پروتز را به افراد آموزش می دهد. راه رفتن با کمک مستقیم شروع می شود و به راه رفتن با واکر و سپس با عصا ادامه می یابد. در عرض چند هفته، بسیاری از افراد می توانند بدون عصا راه  بروند. درمانگر به آن ها می آموزد که چگونه از پله ها استفاده کنند، از تپه ها بالا و پایین بروند و از سایر سطوح ناهموار عبور کنند. به افراد جوان تر ممکن است آموزش دویدن و شرکت در فعالیت های ورزشی ارائه داده شود. مدت زمان تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی برای افرادی که قطع عضو بالای زانو دارند، برای افراد مسن و برای افرادی که دارای انگیزه ی ضعیفی هستند طولانی تر است.

آشنایی با تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی

تمرینات قدرتی برای آمپوته های تحتانی به چه تمریناتی گفته می شود؟

ورزش قدرتی به هر فعالیتی گفته می شود که باعث شود عضلات شما سخت تر از حد معمول کار کنند. این تمرینات باعث افزایش قدرت، اندازه و استقامت عضلات شما می شوند. علاوه براین فعالیت ها شامل استفاده از وزن بدن می باشند. هنگام انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی و تمرینات قدرتی به نکات زیر توجه کنید:

  • باید سعی کنید هفته ای 2 جلسه یا بیشتر تمرینات تقویت عضلات (تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی) انجام دهید.
  • انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی را جدی گرفته و به خوبی دستورالعمل های پزشک در مورد آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی را اجرا کنید

نمونه هایی از فعالیت های تقویت عضلات عبارتند از:

  • بلند کردن وزنه
  • کار با نوارهای مقاومت
  • بالا رفتن از پله ها
  • پیاده روی در تپه
  • دوچرخه سواري
  • پیاده روی در تپه
  • رقصیدن
  • حرکات فشاری، دراز و نشست و اسکات
  • یوگا

چه ورزش هایی برای جلوگیری از زمین خوردن آمپوته های تحتانی خوب هستند؟

ورزش هایی که قدرت، تعادل و هماهنگی پا را بهبود می بخشند می توانند به افراد کمک کنند تا قدرت عضلانی خود را حفظ و بهبود بخشند و با افزایش سن از زمین خوردن جلوگیری کنند. انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی به بهبود شرایط جسمانی افراد کمک می کند.

تمرین تقویتی آموزش راه رفتن آمپوته پا

تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی چه اهدافی را دنبال می کند؟

کسانی که به دلیل بیماری، نقص مادرزادی، تصادف رانندگی و یا حادثه در حین کار، دچار قطع عضو در اندام های تحتانی خود شده اند، نیاز دارند و مجبورند برای ساخت انواع پروتز اندام تحتانی اقدام کنند. کار کردن با پروتزها، نیاز به تمرین هایی دارد که در بالا به آنها اشاره کردیم. پزشکانی که به فرد توصیه می کنند تا این تمرینات را انجام دهد، به دنبال محقق کردن اهداف زیر هستند:

  • فراهم کردن تعادل مورد نیاز در هنگام راه رفتن، هدفی است که تمرینات تقویت قسمت های آمپوته به دنبال محقق کردن آن هستند.
  • یک فرد آمپوته یا کسی که قطع عضو شده است، برای آنکه به شرایط جدید خود عادت کند، نیاز به انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی دارد.
  • پاها، مسئولیت تحمل وزن انسان را به عهده دارند. وقتی پای کسی قطع می شود، برای آنکه تحمل این وزن برای انسان، راحت تر شود، فرد درگیر با قطع عضو چاره ای به جز انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی نخواهد داشت.
  • انجام فعالیت های روزانه، مانند نشستن و یا بالا رفتن از پله ها از دیگر اهداف آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی هستند.
اهداف تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی چیست

تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی کدامند؟

به منظور تقویت اندام های تحتانی فرد می تواند تمرینات مختلفی را انجام دهد، مانند:

  • گلوت

یک تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی گلوت نام دارد. ماهیچه های گلوتئال در باسن شما باید قوی باشند تا شما را به حرکت درآورند، به خصوص هنگام استفاده از پله ها، بنابراین آن ها را در حالت دراز کشیده رو به بالا بیاورید، باسن خود را به زمین فشار دهید، پنج ثانیه در همان حالت بمانید و سپس پاهای خود را پایین بیاورید. این کار باعث تقویت ماهیچه های گلوتئال می شود. همچنین می توانید روی شکم خود دراز بکشید و هر بار یک پا را بالا بیاورید و نگه دارید و آن سمت باسن خود را فشار دهید. در جلسه آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی، این تمرین ارائه می شود.

  • تمرینات استحکامی هسته

دیگر تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی، برای تقویت کل بدن و کمک به تعادل، کار بر روی عضلات مرکزی بدن است. برای انجام این کار، چیزی زیر زانوهای خود قرار دهید تا آن ها را بالا بیاورد و سپس حرکت های کوچکی را انجام دهید. فقط روی استفاده از عضلات شکم برای بلند کردن سر، شانه ها و تنه و مقاومت در برابر فشار دادن گردن تمرکز کنید.

  • تمرین پرانتزی شکم

دیگر تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی، تمرین پرانتزی شکم است. صاف روی یک صندلی بنشینید و یک توپ را بین زانوهای خود نگه دارید. سپس عضلات شکم خود را منقبض کرده و توپ را منقبض کنید.

  • پهلو به پهلو

همان توپ را از بین زانوهای خود بگیرید، آن را در دستان خود نگه دارید. عضلات شکم خود را محکم کنید و توپ را از یک طرف به سمت دیگر بچرخانید و عضلات خود را کشیده و درگیر نگه دارید. این نیز تمرین خوبی است که در جلسه آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی ارائه می شود.

  • تمرین پل

یکی از بهترین راه ها برای تمرین چند گروه عضلانی به طور همزمان، انجام بریج یا پل است. به پشت دراز بکشید و یک بالش را زیر اندام باقیمانده خود قرار دهید. سپس پای سالم خود را خم کنید و پای خود را نزدیک باسن قرار دهید. با ایجاد  فشار روی پای خود، بالاتنه خود را بالا بیاورید، سر و شانه های خود را روی زمین بگذارید و باسن خود را فشار دهید.

  • اسکات

دیگر تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی، اسکات است. در حالی که پروتز در جای خود قرار دارد، یک سری حرکات اسکوات را امتحان کنید، که پا های شما را تقویت می کند و روی تعادل شما کار می کند. می توانید از دیوار یا صندلی برای ثابت نگه داشتن خود استفاده کنید.

علت انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی بعد از عمل چیست

علت انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی بعد از عمل چیست؟

تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی بنا به دلایل متفاوت، باید صورت گیرد. کسی که دچار قطع عضو شده است باید در انجام این تمرینات، استمرار داشته و آنها را به صورت مرتب انجام دهد. برخی از مهم ترین دلایل انجام تمرینات تقویتی و آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی در ادامه آورده شده است:

  • یکی از مهم ترین دلایل انجام تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی، افزایش انعطاف مفاصل است؛ این مورد به فرد کمک می کند تا راحت تر راه برود.
  • بعد از قطع عضو، ممکن است اندام مورد آسیب دیده با تغییر شکل مواجه شود. انجام تمرینات تقویتی از این عارضه ناخواسته جلوگیری می کند.
  • برای کاهش تاثیرات منفی از دست دادن عضو، تقویت عضلات لازم و ضروری به نظر می رسد. انجام تمرین های تقویتی باعث قوی تر شدن اندام های باقی مانده می گردد.
  • قطع عضو ممکن است با آثار و عوارض احتمالی همراه باشد؛ تمرین کردن باعث کاهش میزان این عوارض می گردد.
  • فردی که در انجام تمرین ها، مداومت دارد راحت تر از سایرین می تواند به اندام مصنوعی عادت کند.
علت انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی

تقویت کردن عضله چهار سر ران (تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی)

تقویت کردن عضله چهار سر ران یک نوع تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی است. در این تمرین، فرد روی صندلی نشسته و هر دو پای خود را از ناحیه زانو خم می کند. بعد از خم کردن، عضلات چهار سر ران باید منقبض گردند. بعد از انقباض، زانو را صاف کرده و بعد از چند ثانیه آن را خم می کند. پزشک متخصص با توجه به شرایط جسمی فرد تعداد دفعات انجام این تمرین را مشخص می کند.

بالا آوردن پا

یکی دیگر از تمریناتی که آن نیز در زیر شاخه تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی قرار دارد، بالا آوردن پا است. این تمرین نیز در قوی تر کردن عضلات پا کمک بسیار خوبی است. برای انجام تمرین بالا آوردن پا بیمار به پشت دراز می کشد و زانوی خود را خم می کند. کسانی که از ناحیه کمر و گردن دچار درد و آسیب نیستند، می توانند بلند شده و بر روی آرنج خود قرار گیرند و این تمرین را به این صورت انجام دهند.

بعد از بلند کردن سر، گردن و قفسه سینه از روی زمین، زانوی سالم خم و کف پا روی زمین قرار داده شده و پای دیگر، از روی زمین بلند می شود. فرد باید سعی کند زانوی آمپوته شده را به زانوی پای خم شده برساند و آن را کاملا صاف کند. بهتر است چند ثانیه پا در همین حالت باقی بماند و سپس پا روی زمین قرار داده شود. ممکن است اوایل کار انجام این تمرین سخت به نظر آید، اما در ادامه هر چه عضلات قوی تر شوند انجام این تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی نیز راحت تر خواهد شد.

خم کردن پا از پشت

خم کردن پا از پشت نیز، نوعی دیگر از تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی است. در این تمرین، فرد بیمار به شکم دراز کشیده و دو پای خود را کاملا صاف می کند. بعد از صاف کردن، زانوها باید به سمت پشت بدن خم شوند؛ زانوها چند ثانیه در این حالت نگه داشته شده و مجددا به صورت صاف روی زمین قرار می گیرند. برای دریافت آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی با کارشناسان سازنده پروتز صحبت کنید.

کارهایی که در ادامه ذکر می کنیم نیز بهترین تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی به شمار می رود:

  • به شکم دراز بکشید؛ زانوها را کاملا صاف کرده، روی زمین قرار دهید و ساعد دست هایتان را نیز روی زمین بگذارید. اگر به کمرتان فشار می آید یک عدد حوله زیر شکم قرار دهید و پایی را که قطع عضو شده است با زانوی صاف، بالا و پایین ببرید. سعی کنید این کار را در نهایت آرامش و بدون هیچ عجله ای انجام دهید.
  • در دیگر تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی باید به پهلو دراز بکشید. سعی کنید در این حالت، تمام بدن شما در یک راستا باشد. بعد از آنکه بدن شما در حالت درستی قرار گرفت، پای آمپوته را بالا آورده و پایین ببرید. این تمرین را نیز باید آرام و آهسته انجام دهید.
  • روی شکم قرار بگیرید و یک عدد حوله نیز در قسمت زیرین پای آمپوته قرار دهید. سعی کنید در همین حالتی که هستید عضلات ران را سفت و منقبض کرده و به حوله فشار آورید؛ چند ثانیه در همین حالت باقی بمانید و سپس پا را رها کنید. انجام این تمرین ها به مرور زمان باعث تقویت عضلات آمپوته می شود و مشکلات افراد درگیر با قطع عضو را کاهش می دهد. برای کاهش مشکلات ناشی از نصب اعضای مصنوعی، بهتر است وظیفه ساخت پروتز پا بالای زانو را به کلینیک های معتبر بسپارید.
پل با توپ و تقویت آمپوته

بهترین تمرین تقویت آمپوته اندام تحتانی که باید بشناسید

یکی از بهترین کارهایی که می توان برای تقویت آمپوته انجام داد، تمرین های مربوط به تحمل وزن و تعادل است. در این سری تمرینات، فرد باید حواس خود را به خوبی جمع کرده و برای انجام درست حرکات، تمام تلاش خود را به کار ببرد. برخی از حرکات مربوط به تحمل وزن و حفظ تعادل که می توانند در تقویت آمپوتاسیون اندام تحتانی کمک کننده باشند، به شرح زیر است:

1- تحمل وزن به کمک هر دو دست

یکی از تمریناتی که برای تقویت کردن آمپوتاسیون در ناحیه تحتانی بدن توصیه می شود، تحمل وزن به کمک دو دست است. برای انجام این تمرین، بین میله های پارالل قرار گرفته و با دو دست، آن را محکم بگیرید. وزن بدن خود را از روی پای سالم برداشته و به روی پروتز بیندازید.

2- تحمل وزن با کمک نوک انگشتان دست

از دیگر تمرین های بسیار کاربردی و مفید برای تقویت بدن در کسانی که دچار قطع عضو هستند، تحمل وزن به کمک نوک انگشتان است. در این تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی، بین میله های پارالل قرار بگیرید و تنها از نوک انگشتان دست خود برای حفظ تعادلتان استفاده کنید. وزن خود را از روی پای سالم به روی پروتز انتقال دهید و از انجام این تمرین خسته نشوید. دیگر تمرینات، در جلسه آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی ارائه می شود.

تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی برای حفظ تعادل

تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی که به حفظ تعادل فرد کمک می کند، چیست؟

افرادی که اندام های تحتانی خود را از دست داده اند، یکی از چالش هایشان، از دست رفتن تعادل در آنهاست؛ به همین دلیل تمریناتی که این گروه انجام می دهند می بایست در راستای حفظ تعادل باشد. در جلسه های آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی، برخی تمرینات زیر ارائه می شود.

1- حفظ تعادل در خم شدن به طرفین

در این تمرین، فرد باید دو عدد صندلی آورده و بین آنها قرار گیرد. در این حال، فاصله هر دو پا از هم 10 سانتی متر است و فرد باید وزن پای خود را از روی پای سالم به روی پای پروتزی اش بیندازد. او باید سعی کند تعادل خود را در این حالت حفظ کند و مجددا وزن خود را از روی پای پروتزی به روی پای سالم بیندازد. این بهترین تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی است.

2-تعادل در خم شدن به سمت جلو و عقب

دیگر تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی، تعادل در خم شدن به سمت جلو  و عقب است. فرد در این حالت می ایستد و یک بار وزن خود را به سمت جلو می اندازد و یک بار وزن خود را به عقب.

در زمان تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی به این نکات بسیار مهم، توجه و دقت داشته باشید

 3-تعادل داشتن روی یک پا

از دیگر تمرین های تعادلی که آن نیز نوعی تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی به شمار می رود، تعادل داشتن روی یک پا است. برای انجام این تمرین می بایست دو صندلی و یک چهارپایه آماده شود. فرد، بین دو صندلی قرار گرفته و دست خود را به پشتی صندلی ها می گیرد تا بتواند بایستد. فرد سپس، پای سالمش را بلند می کند و روی چهارپایه قرار می دهد و مجددا آن را سرجای خود باز می گرداند. بهتر است که فرد چندین مرتبه این کار را انجام دهد.

در مراحل پیشرفته تر این تمرین، بهتر است که فرد یک دست خود را از صندلی رها کرده و بدون کمک گرفتن از آنها، حرکتی که در بالا شرح دادیم انجام دهد. در مراحل باز هم پیشرفته تر می توان دو دست را از صندلی رها کرد و بدون کمک گرفتن از آنها این تمرین را انجام داد. این می تواند یکی دیگر از تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی باشد که همزمان با آن فرد یاد می گیرد تعادل خود را با کمک پای مصنوعی اش حفظ کند.

4- قرار دادن پا در پهلو

در این حرکت نیز فرد می بایست بایستد و دو پای خود را صاف در کنار هم قرار دهد. بهتر است برای آنکه تعادل فرد در این حالت بهتر حفظ شود، این حرکت مقابل یک دیوار انجام شود. در قدم بعدی، فرد می بایست یکی از پاهای خود را از زمین بلند کند و آن را به پهلو بگذارد و دوباره آن را سر جای خود بازگرداند. در نوبت بعدی می بایست پای پروتزی را از زمین بلند کرد، در پهلو قرار داد و دوباره آن را در سر جای خود گذاشت.

بهترین تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی چیست؟

در زمان تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی به این نکات بسیار مهم، توجه و دقت داشته باشید!

کسی که یکی از اندام های تحتانی خود را از دست داده است، مجبورند برای انجام تمرین تقویتی آمپوته های اندام تحتانی اقدام کنند. در زمان انجام این تمرینات، رعایت و توجه به نکات زیر الزامی است:

  • فردی که قصد دارد تمرین تقویتی آمپوته های تحتانی را انجام دهد، بهتر است در روزهای اول بعد از نصب پروتز، تمرینات را زیر نظر پزشک انجام دهد. به این صورت، فرد، تمرینات را به شکل درست تری انجام می دهد و نتیجه بهتری به دست می آید.
  • موضوع دیگری که در خصوص تمرین های آمپوته باید مورد توجه قرار داد، حفظ آرامش است. این نکته از جمله نکات مهمی است که در آموزش راه رفتن برای آمپوته های اندام تحتانی اشاره خواهد شد. زود نتیجه گرفتن و سریع راه رفتن با اندام های مصنوعی تحتانی، نباید باعث شود که فرد، این تمرین ها را با شتاب انجام داده و به خود آسیب وارد کند.
  • فردی که در حال انجام تمرین های آمپوته است، باید نفس عمیق بکشد و از حبس کردن نفس در زمان تمرین ها اجتناب کند. نفس عمیق، اکسیژن را به تمام نقاط بدن می رساند و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *