ارتز لگن (بریس لگن) چیست؟

ارتزهای لگن ابزار بسیار ارزشمندی هستند که پزشکان از آن برای معالجه ی بیمارانی که در ناحیه ی لگن هایی که دچار آسیب دیدگی شده اند استفاده می کنند. افراد به دلایل مختلفی به مشکلات و بیماری های لگن دچار می شوند. ورزشکاران، زن ها و افراد مسن از جمله افرادی هستند که ممکن است دچار مشکل در ناحیه ی لگن خود بشوند. یکی از بیماری هایی که ناحیه ی لگن را تحت تاثیر قرار می دهد بیماری استئوآرتریت است. نام دیگر بیماری استئوآرتریت آرتروز لگن است. فردی که به بیماری استئوآرتریت مبتلا می شود درد و خشکی ناخوشایندی را در ناحیه ی لگن خود تجربه می کند. پزشکان برای درمان مشکلات لگن از انواع ارتز های لگن استفاده می کنند. این مقاله برای افرادی آماده شده است که می خواهند در خصوص ارتز لگن اطلاعاتی را کسب کنند.

ارتز لگن چیست؟

بریس لگن نام دیگر ارتز لگن می باشد. پزشکان بریس لگن را برای حمایت حرکات کمر تا ران و یا حرکات کمر تا زانو طراحی می کنند. بریس های لگن با توجه به نیاز های فرد طراحی و ساخته می شود. گاها بریس لگن را در زاویه ی مخصوصی قرار می دهند تا درد ناحیه ی لگن را کاهش دهد. اگر هنوز نمی دانید چه نوع ارتز لگن برای شما مناسب است می توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و با او مشورت کنید. اهداف و نیاز های خود در رابطه با انواع ارتزهای لگن را با پزشک در میان بگذارید تا متخصص بتواند به خوبی به شما راهنمایی های مورد نظر را ارائه دهد.

توجه داشته باشید ، ارتز لگن مانند : ارتز مچ پا ، ارتز زانو ، کفش و کفی طبی جزو ارتز اندام تحتانی می باشد. و برخلاف  این ارتز ها ، ارتز دست ، ارتز آرنج ، ارتز شانه ، ارتز ستون فقرات ، ارتز سر و گردن جزو ارتز های اندام فوقانی می باشند.

ارتز لگن (بریس لگن)

انواع ارتز لگن کدامند؟

پزشکان با توجه به نوع آسیب دیدگی بیمار بریس ها و ارتز های متفاوتی را طراحی می کنند. برخی از انواع بریس لگن عبارتند از:

ارتز دور کننده لگن:

از ارتز دور کننده لگن برای درمان بیمارانی استفاده می شود که به دررفتگی لگن دچار شده و یا تحت عمل جراحی ترمیم و تعویض لگن قرار گرفته اند. ارتز دور کننده لگن باعث می شود که سر استخوان ران در حفره ی خود قرار بگیرد. همچنین کاربرد دیگر بریس دور کننده لگن تسریع فرآیند بهبودی می باشد. بیمار می تواند به صورت بیست و چهار ساعته از این بریس استفاده کند مگر آنکه پزشک خلاف آن را صلاح بداند. نحوه ی استفاده از بریس دور کننده ی لگن عبارت است از:

  • فرد باید یک پیراهن نخی و راحت بپوشد
  • بایستی تمام نوار های بریس باز شود
  • هنگامی که بیمار روی بخش های کناری ناحیه ی صدمه دیده کار می کند باید بخش ران بریس را دور ران و بخش کمر آن را دور کمر بچرخاند تا بخش های باز شونده در بخش جلو قرار گرفته شود. در این حالت پا به سمت بیرون قرار می گیرد.
  • باید شیار بخش کمر در فضا بین کمر و دنده ها قرار گرفته شود.
  • حتما از راحت بودن و محکم بودن نوار اطمینان حاصل کنید.
  • نوار های بخش ران بایستی به خوبی بسته شود

بریس لگن بند مراقبتی فتق:

این نوع بریس در اصل یک نوع کمربند ارتجاعی است. پزشکان این کمربند ارتجاعی را با استفاده از چسب نر و ماده که از قابلیت تنظیم برخوردار است به منظور برقراری تناسب تجهیز می کنند. بریس لگن بند مراقبتی فتق ابزاری ایده آل برای درمان دردهای فتق به شمار می رود. روی این بریس ها نگه دارنده هایی از جنس الاستیک به منظور حفظ شکل آن قرار داده شده است.  در ناحیه ی جلویی این نوع ارتزهای لگن پلی استرهای اتافوم ضد رطوبت قرار داده می شود. این پلی استرها درد را تسکین می دهند. دیواره های داخلی این ارتز ها از جنس پارچه جناغی مرطوب می باشد. همچنین بخش های داخلی بریس لگن بند مراقبتی فتق را از بافت کششی نرم تهیه می کنند.

کمربند خاصره خاجی:

مفاصل خاصره ی خاجی جزو نواحی پایین تنه در نظر گرفته می شوند. تقریبا 80 درصد از بزرگسالان به کمر درد مبتلا هستند و از آن رنج می برند. اما جای نگرانی نیست و خوشبختانه پیشرفت علم پزشکی به کمک این افراد آمده است. تمرینات و ابزار های حمایتی باعث می شوند که درد ناحیه ی کمر کاهش یابد.  گاها کمر درد از عملکرد نادرست و نامناسب مفصل SI نشات می گیرد. این عملکرد نامناسب به مشکلات مختلفی منجر می شود مانند:

  • صدمه دیدن مفصل SI
  • ساییده شدن غضروف به مرور زمان
  • تغییر کردن میزان هورمون ها در دوران بارداری
  • برداشتن گام به صورت ناگهانی
  • ورم کردن مفاصل
  • نابرابر شدن طول پا ها

پزشکان توصیه می کنند برای درمان این درد فرد به خوبی از خود مراقبت کند. تعداد کمی از ارتز ها می توانند مفصل خاصره خاجی را درمان کنند. همچنین تاثیر گذاری برخی از ارتز ها زمان می برد.

استفاده از خدمات ارتز لگن (بریس لگن) کلینیک پایار

با عرض سلام و احترام !

پایار ، کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی، در راستای توانبخشی به عزیزانی که نقص عضو دارند خدماتی با کیفیت و با قیمت منصفانه ای ارائه می دهد که در صورت تمایل میتوانید از دو راه زیر ، وقت ملاقات خود را با جناب آقای محمد کفیلی تنظیم کنید. 

پذیرش تماس تلفنی

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

همکاران ما بی صبرانه منتظر خدمت به شما هستند 😊

پذیرش آنلاین

برای پذیرش آنلاین رو عکس کلیک کنید 

و در ادامه اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید😊

چگونگی کارآیی ارتزهای لگن به چه صورت است؟

ارتز یا بریس لگن کارآیی های متفاوتی می تواند داشته باشد مانند:

  • کنترل کردن بازه ی حرکتی : بعضی از بریس های لگن می توانند بازه ی حرکتی فرد را محدود کنند. آن ها باعث محدود شدن حرکات برون محور لگن، کشش و خم شدگی آن می شوند. استفاده از این نوع ارتز ها بسیار آسان بوده و فرد می تواند با استفاده از نوار های محکم آن را به آسانی وصل کند.
  • فشار وارد شده: ارتز های لگن را مخصوصا همراه با ویژگی های فشاری طراحی می کنند. از این ارتز ها به منظور افزایش دادن جریان خون، کاهش دادن تورم و همچنین نگه داشتن گرم و منعطف ناحیه استفاده می شود. استفاده از یک بریس راحت پس از عمل باعث می شود که از مفاصل حمایت شود.
  • حداقل کردن درفتگی: بعضی از ارتز ها علاوه بر اینکه بازه حرکتی محدود و فشار وارد شده را کنترل می کنند به گونه ای طراحی شده اند که میزان در رفتگی را به حداقل برساند.
  • پایداری: پزشکان بریس لگن را به گونه ای طراحی کرده اند که با اندام ها متناسب بوده و سطح بالایی از پایداری را فراهم کند.

چگونه بفهمیم که کدام ارتز لگن برای ما مناسب است؟

اگر به دلیل آسیب هایی که به ناحیه لگن وارد شده است باید از ارتز لگن استفاده کنید، حتما این سوال برایتان پیش خواهد آمد که چه ارتزی برای شما از همه مناسب تر است و چگونه باید بهترین بریس لگن استفاده گردد. برای به دست آوردن پاسخ این سوال باید به متخصصان و پزشکان مراجعه کنید.

پزشکان، لگن را از نظر فعالیت و مشکلی که در آن وجود دارد، مورد بررسی قرار می دهند و سعی می کنند یک بریس مناسب و ایده آل را به فرد توصیه کنند. توجه داشته باشید، اندام های بدن هر فردی مختص خود اوست و بریس لگن یک بیمار نمی تواند توسط بیمار دیگر به کار برده شود. اگر می خواهید بدانید که طراحی انواع ارتز لگن به چه شکل صورت می گیرد، لازم نیست به جای دیگری مراجعه کنید؛ ما در همین متن به صحبت در مورد این موضوع پرداخته و چگونگی طراحی ارتز ناحیه لگن را برای شما شرح داده ایم.

به یاد داشته باشید، پایین بودن قیمت ارتز لگن به معنای مناسب بودن آن برای ما نیست؛ هر چه ارتزهای لگن با کیفیت تر باشند و مواد اولیه با کیفیت تری در تولید آنها به کار برده شده باشد، قیمت پروتز نیز بالاتر است.

آیا می توان از ارتز لگن برای فعالیت های متفاوت استفاده کرد؟

یکی از مزیت هایی که می توان در مورد ارتز لگن ذکر کرد، قابلیت سفارشی سازی آن است. کسانی که دوست دارند یک ورزش خاص انجام دهند و یا کسانی که به انجام یک فعالیت منحصر به فرد در طی روز علاقه زیادی نشان می دهند، می توانند یک نوع بریس لگن خاص برای خود سفارش دهند. این نوع بریس به فرد کمک می کند به فعالیت های دلخواه خود رسیدگی کرده و احساس درماندگی و عجز نداشته باشد.

ممکن است قیمت بریس لگن سفارشی از برخی انواع بریس های مخصوص لگن بالاتر باشد. برای اطلاع از قیمت این ابزار به جاهایی مراجعه کنید که می توانند ارتزهایی با کیفیت و با دوام بالا در اختیار شما قرار دهند. برخی از این مجموعه ها از مواد با اولیه با کیفیت در تولید ارتز استفاده می کنند و امکان لمس تجربه ای راحت و لذت بخش را در اختیار بیماران و متقاضیان ارتز قرار می دهند.  

عوارض ارتزهای لگن چیست؟

در این متن در خصوص مزیت های ارتز لگن صحبت کردیم و کاربردهایی را که این وسیله برای افراد مختلف دارد، معرفی کردیم. ارتزهای لگن برای کمک به افراد آمده اند تا مشکلات ایجاد شده در لگن را تحت پوشش قرار دهند، اما موضوعی که در این میان نگران کننده به نظر می رسد، عوارض ارتزهای لگن است.

درست است که این ابزار کاربردهای زیادی دارد، اما اگر فردی بدون نسخه پزشک برای خرید ارتز اقدام کند، بدون شک با عوارضی رو به رو خواهد شد. موضوع دیگری که باعث افزایش عوارض این نوع ارتز می شود، عمل نکردن به دستورالعمل های پزشک است. رعایت نکردن دستورالعمل ها و توصیه هایی که پزشک ارائه می کند، باعث افزایش قابل توجه خطرات استفاده از ارتزهای لگن می گردد.

خرید ارتز لگن

مدت زمان استفاده از بریس لگن چقدر است؟

بیمار ممکن است به صورت 24 ساعت ارتز خود را بپوشد مگر آنکه پزشک معالج خلاف این حرف را صلاح بداند. بیمار با گذشت زمان به پوشیدن ارتز لگن عادت می کند. اگر هنگام استفاده از بریس لگن متوجه شده اید که اعمالی مانند بلند شدن از روی صندلی و نشستن در حالت صاف برایتان دشوار است اصلا نگران نشوید چراکه این امر طبیعی است. از سوی دیگر اگر فرد هنگام استفاده از بریس لگن متحمل دردهایی در بدن خود شد بایستی حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهد. به منظور ایجاد راحتی بیشتر فرد بیمار بایستی شلوار راحتی نازک و نخی زیر ارتز بپوشد. بیمار نباید هیچوقت بریس لگن خود را روی پوست لخت نصب کند.

چه موقع پزشکان ارتز لگن را بر سایر شیوه های درمانی ترجیح می دهند؟

اگر درد لگن باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره اش شود پزشکان مجبور می شوند جراحی تعویض مفصل ران را انجام دهند. این جراحی در اکثر موارد با موفقیت همراه می باشد. جراحی تعویض مفصل  باعث می شود عملکرد لگن ترمیم شود. از این روش جراحی برای بیمارانی که جوان هستند استفاده نمی شود.

اهداف درمانی ارتز لگن چیست؟

ارتز های لگن که تحت عنوان HO (Hip orthosis) هم شناخته می شوند برای درمان بیماری ها و صدمات جسمی مفید می باشند. بیماری هایی که بریس لگن آن ها را درمان می کند عبارتند از:

  • شکستگی در ناحیه ی لگن
  • جابه جا شدن در ناحیه ی مفصل ران
  • آسیب های ناشی از عمل جراحی
  • آرتروز
  • دیسپلازی رشد
  • دیسپلازی مادرزادی مفصل ران
  • برون خمیدگی لگن

مزایای بریس لگن کدامند؟

ارتز لگن مزایای بسیار زیادی را برای فرد به همراه دارد. برخی از مزایای ارتز لگن عبارتند از:

  • باعث می شود که لگن و استخوان مفصل ران در حالت های مختلف ثابت شود.
  • باعث می شود زانو در حالت ثابتی قرار بگیرد
  • از ایجاد کشش بیش از حد استخوان زانو جلوگیری به عمل می آید
  • موجب می شود هم ترازی بیومکانیک مفصل ران، لگن و همچنین زانو در حالت حرکت کنترل شود
  • تطابق دادن با سطوح مختلف
  • توانایی منتشر کردن فشار بر روی لگن و مفصل ران
  • محافظت کردن از مفصل ران و لگن
  • جذب کردن شوک
  • تولید انرژی بیشتر به منظور راه رفتن با الگوی صحیح
قیمت ارتز لگن

طراحی ارتز لگن به چه صورت می باشد؟

پزشکان ابتدا لگن بیمار را ارزیابی کرده و اگر نیاز باشد نسبت به ساخت یک قالب 3 بعدی لگن اقدام می کنند. پزشکان این قالب را در حالتی تهیه می کنند که فرد در حالت نشسته یا حالت خوابیده قرار گرفته باشد. متخصصی که ارتز تهیه می کند می داند که مفصل ران در یک حالت درست قرار گرفته است یا خیر. متخصصان بریس های ران را در طرح های مختلف تهیه می کنند. پزشک متخصص با توجه به نیاز ها و اهداف بیمار بهترین نوع ارتز را برای فرد انتخاب می کند. ارتز ها حاوی اتصالات فلزی می باشند. تمامی ارتز ها کمربند هایی دارند که به منظور حصول اطمینان از استفاده ی صحیح آن ها را مورد استفاده قرار می دهند.

نحوه ی زندگی با ارتز لگن

هنگامی که فرد از لگن بند طبی یا بریس لگن استفاده می کند بایستی مدتی به خود زمان بدهد تا بتواند با نحوه ی کار با آن عادت کند. فرد بیمار هنگامی که از ارتز لگن استفاده می کند نباید هیچگونه دردی را احساس کند با این وجود امکان دارد فرد در اوایل استفاده از بریس لگن کمی احساس ناراحتی کند. این حالت کاملا طبیعی است و نیاز به نگرانی نخواهد بود. فرد باید حداقل 2 هفته صبر کند تا بتواند با ارتز لگن عادت کند. فرد بیمار بایستی دقت کند ببینید آیا هنگام استفاده از بریس پوست تاول می زند یا خیر، اگر چنین حالتی را مشاهده کرد باید حتما به پزشک متخصص خود اطلاع دهد. اگر احساس درد از دو هفته بیشتر به طول انجامید بیمار موظف است پزشک خود را در جریان بگذارد. پزشک معالج پس از آن که بیمار را تحت معاینه قرار داد تغییرات لازم و مورد نیاز را در ارتز به وجود می آورد.

مزایای ارتز لگن (بریس لگن)

دستورالعمل های نصب ارتز لگن به چه صورت می باشند؟

بیمار باید ارتز را در حالت ایستاده بپوشد. ابتدا باید تمام کمربند های خود را باز کند و مفصل را در حالت مورد نظرش تنظیم کند. پس از آن بیمار باید ارتز لگن را ببندد. به منظور تنظیم ارتز لگن در ابعاد ویژه فرد می تواند از چهار پیچ خارجی برای تنظیم کردن کمربند لگن و کمربند شکم کمک بگیرد.

پس از آن فرد نسبت به تنظیم کمربند ران اقدام می کند. بایستی توجه شود که کمربند حتما بر روی کاندیل فمورال میانی و مفصل مجاور بلندی محور لگن قرار بگیرد. پس از آن باید کمربند ران بسته شود. اکنون نوبت آن است که زاویه ی اَدوکسیون یا ابداکشن را مطابق تذکرات پزشک تنظیم کرد. بیمار باید دقت داشته باشد که تمامی پیچ ها محکم وصل شوند.

به طور کلی استفاده از ارتز در وهله ی اول ممکن است نصب آن دشوار به نظر برسد اما اینگونه نیست و اگر فرد نحوه ی نصب آن را بلد باشد بسیار آسان خواهد بود.

قیمت ارتز لگن به چه صورت می باشد؟

ارتز لگن از طیف تنوعی بسیار بالایی برخوردار می باشد و هر نوع را با توجه به اهداف مخصوصی طراحی و تهیه می کنند. برخی از ارتز های لگن را متحرک می سازند و از قابلیت تحرک برخوردار می باشند. برخی دیگر را طوری می سازند که از قابلیت تحرک برخوردار نمی باشد و تنها به منظور زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت نمی توان قیمت مشخصی را برای ارتز یا بریس لگن در نظر گرفت. توصیه می شود فرد پیش از آن که ارتز خود را تهیه کند حتما به یک پزشک مراجعه کرده و با او صحبت کند. مزایای مشورت با پزشک متخصص شامل موارد زیر می باشد:

  • دریافت مشاوره در خصوص انواع ارتز یا بریس لگن برای بیمار
  • ارائه ی پیشنهاد در خصوص بهترین نوع ارتز با توجه به نیاز های ویژه ی بیمار
  • صرفه جویی در هزینه ها و قیمت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *