آب آوردن زانو چیست؟⭐ علت آب آوردن زانو و ورم زانو⚡پایار

آب آوردن زانو چیست

پزشکان گاهی از ورم زانو به عنوان “افیوژن زانو” یاد می کنند. برخی دیگر از پزشکان ممکن است آن را تحت عنوان “آب آوردن زانو” بشناسند. ورم زانو می تواند ناشی از ایجاد آسیب روی زانو، استفاده بیش از حد از زانو و یا بیماری های مزمن باشد. همچنین ممکن است ورم زانو در نتیجه تروما ایجاد شده باشد. برای تعیین علت آب آوردن زانو، ممکن است پزشک یک نمونه آزمایش را برای  او تجویز کند. این آزمایش به گونه ای است که پزشک مقداری از مایعات را بر می دارد و آن را مورد بررسی قرار می دهد.

برداشتن مقداری از مایعات نیز به کاهش درد و سفتی مرتبط با تورم زانو کمک می کند. هنگامی که پزشک علت آب آوردن زانو بیمار را مشخص کرد، پروسه ی درمان را شروع می کند. مقاله “علت و درمان زانو درد هنگام بالا رفتن از پله ها” را نیز مطالعه کنید؛ نکات مفیدی را در آن ذکر کرده ایم.

آب آوردن زانو چه علائمی دارد؟ علائم آب آوردن زانو چیست؟

علائم و نشانه های آب آوردن زانو معمولاً عبارتند از:

  • تورم زانو: پوست اطراف کاسه زانو شما می تواند به میزان قابل توجهی ورم کند. این تورم به خصوص زمانی که زانوی آسیب دیده را با زانوی معمولی مقایسه می کنید بسیار مشهود است.
  • سفتی: هنگامی که مفصل زانو حاوی مایع اضافی است، ممکن است نتوانید پای خود را به طور کامل خم یا صاف کنید.
  • درد به دلیل تجمع مایعات در زانو: زانوی شما ممکن است بسیار دردناک باشد، تا حدی که توانایی تحمل وزن شما را نداشته باشد.

تشخیص آب آوردن زانو به چه صورت می باشد؟

پزشک شما احتمالاً ضمن معاینه ی فیزکی شما یک شرح حال کلی را از زبان خودتان می شنود. پس از آن احتمالاً به منظور تعیین مشکل اساسی که باعث ورم زانو شما شده است آزمایشاتی را برای شما می نویسد. برخی از این آزمایش ها عبارتند از:

تست های تصویربرداری

تست های تصویربرداری می توانند به نشان دادن محلی که مشکل در آن به وجود آمده کمک کنند. انواع مختلفی از تست های تصویر برداری وجود دارند از جمله:

  • تست اشعه ایکس. اشعه ایکس می ‌تواند شکستگی یا در رفتگی استخوان‌ ها را معلوم کند و مشخص کند که آیا فرد به آرتریت مبتلا است یا خیر.
  • سونوگرافی: این آزمایش می‌ تواند آرتریت یا اختلالات مؤثر بر تاندون ‌ها یا رباط‌ ها را مورد بررسی قرار دهد.
  • ام آر آی: این آزمایش می تواند آسیب های تاندون، رباط و بافت نرم را که در اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند، تشخیص دهد.
  • آسپیراسیون مفصل (آرتروسنتز): پزشک مایعاتی را از داخل زانوی شما خارج می کند تا وجود مواردی همچون خون، باکتری، و بیماری هایی همچون نقرس را بررسی کند.

خاطر نشان می کنیم، درست تشخیص دادن این بیمار روند درمان علت آب آوردن زانو را کوتاه می کند.

درمان آب آوردن زانو

به چه علت آب آوردن زانو رخ می دهد؟ علت بروز آب آوردن زانو چیست؟

خواه تورم زانوی شما خفیف باشد خواه بسیار آزار دهنده باشد فرد باید به منظور تشخیص علت این عارضه به پزشک متخصص مراجعه کند. فرد پس از آن که به پزشک مراجعه کرد، پزشک علائم را بررسی و درمان می کند تا به کاهش احتمال مشکلات آینده کمک کند. تورم مزمن یا طولانی مدت ممکن است منجر به آسیب بافت مفصلی، تخریب غضروف و نرم شدن استخوان شود، بنابراین درمان این بیماری بایستی جدی در نظر گرفته می شود.

برخی از علل تورم زانو عبارتند از:

– آسیب به زانو

–  آرتروز زانو

– بورسیت

– آرتریت روماتوئید

درمان آب آوردن زانو به چه صورت است ؟

درمان آب آوردن زانو به چه صورت است ؟

درمان این عارضه بسته به علت آب آوردن زانو، شدت آن و سابقه پزشکی بیمار متفاوت خواهد بود. درمان تورم زانو به طور کلی شامل استفاده از داروهای ضد درد و روش هایی به منظور برداشتن مایع از مفصل زانو می باشد. شیوه ی درمان آب آوردن زانو را به 2 گروه عمده طبقه بندی می کنند:

استفاده از داروها

در صورتی که مسکن‌ های بدون نسخه کافی درد زانو بیمار را کاهش ندهند، پزشک ممکن است داروهای مسکن قوی تری را تجویز کند. علاوه براین پزشک متخصص دارو هایی را جهت کاهش التهاب تجویز می کند.

جراحی و استفاده از روش های دیگر

پروسه ی درمان و تشخیص علت آب آوردن زانو ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشد:

  • آرتروسنتز: برداشتن مایع از زانو می تواند به کاهش فشار روی مفصل کمک کند. پس از تنفس مایع مفصلی، پزشک ممکن است کورتیکواستروئید را برای درمان التهاب به مفصل تزریق کند.
  • آرتروسکوپ: یک لوله یا آرتروسکوپ از طریق یک برش کوچک به مفصل زانو شما وارد می شود. ابزارهای متصل به آرتروسکوپ می توانند بافت شل را از بین ببرند یا آسیب زانوی شما را ترمیم کنند.
  • تعویض مفصل: اگر تحمل وزن روی مفصل زانو غیرقابل تحمل شود، ممکن است به جراحی تعویض زانو نیاز داشته باشید.
  • کشیدن آب زانو: یکی دیگر از بهترین روش ها برای برای درمان آب آوردن زانو، کشیدن آب و یا مایعی است که در این قسمت از پا جمع شده است. در این شیوه، یک سوزن را وارد زانو می کنند و سپس به کمک آن، مایع را جمع می کنند. معمولا برای آنکه پزشکان بتوانند بررسی و ارزیابی بهتری در مورد آب زانو داشته باشد، آن را به آزمایشگاه می فرستند. پزشکان بعد از دیدن نتایج، داروهای مناسب تری را برای بیمار خود تجویز می کنند.

  • فیزیوتراپی: انجام حرکت ها و ورزش هایی که در فیزیوتراپی گفته می شود نیز روش خوبی برای درمان آب آوردن زانو است. متخصصان فیزیوتراپی، از تکنیک ها و متدهای متفاوتی مانند ماساژ درمانی، الکترو تراپی و حرکت درمانی استفاده می کنند. اینکه تعداد جلسات چقدر باشد به وضعیت بیمار بستگی دارد. اگر برخی حرکت هایی که در فیزیوتراپی انجام می دهید در خانه نیز تکرار کنید مدت زمان بهبودی شما کاهش پیدا کرده و زودتر از شر این مساله و مشکل رها می شوید. ورزش کردن باعث تقویت عضلاتی می شود که اطراف زانو را فرا گرفته اند. وقتی این عضلات تقویت می شوند درد و تورم نیز به مقدار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

علت آب آوردن زانو

چگونه از زانوی متورم خود مراقبت کنیم ؟

اگر علت آب آوردن زانو شما ناشی از استئوآرتریت خفیف زانو و یا ابتلا به بورسیت غیرعفونی زانو است می توانید آن را در خانه درمان و به کمک داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است درمان کنید.

اما اگر تورم در مفصل زانو انعطاف پذیری و عملکرد زانو شما را محدود کرده است و توانایی خم و راست کردن زانو خود را ندارید ممکن است پزشکان از شیوه های درمانی دیگری جهت بهبود علائم استفاده کنند. مراقبت از خود در هنگام تورم زانو شامل موارد زیر می باشد:

  • بایستی درد های عضلانی و مفصلی را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • علائم خود و زمان شروع آن ها را یادداشت کنید.
  • اطلاعات کلیدی پزشکی خود، از جمله بیماری های زمینه ای دیگری که به آن مبتلا هستید را یادداشت کنید.
  • اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله تغییرات عمده یا عوامل استرس زا در زندگی خود را یادداشت کنید.
  • فهرستی از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل های خود تهیه کنید.

اطلاع داشتن از این موارد می تواند به پزشک کمک کند تا متوجه شود که بهترین روش درمان آب آوردن زانو چیست.

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

  • اقدامات خودمراقبتی یا داروهای تجویز شده درد و ورم را تسکین نمی دهد
  • یکی از زانوهای شما قرمز شده و ورم کرده است
  • درد به وجود آمده در ناحیه ی زانو زندگی شما را مختل کرده و توانایی انجام امور روزمره ی خود را ندارید
آب آوردن زانو و پایار

آیا در مورد روش های درمان خانگی آب آوردن زانو چیزی شنیده اید؟ درمان خانگی آب آوردن زانو چیست؟

در مورد آب آوردن زانو و دلایل ایجاد آن صحبت کردیم و برخی روش هایی را بیان کردیم که می توان به کمک آنها برای درمان این بیماری اقدام کرد. خوب است بدانید که نحوه عملکرد شما در خانه نیز می تواند بر بهبود روند آب آوردگی زانو موثر باشد. برخی از روش های خانگی موثر در درمان این مشکل را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  • یکی از کارهایی که برای درمان علت آب آوردن زانو پیشنهاد می شود، استراحت کردن است. کسانی که زانویشان آب آورده و پزشک نیز این موضوع را تشخیص داده است، باید استراحت کنند تا فشار وزن، روی زانو نیفتد و این قسمت بیش از این دچار آسیب نشود.
  • از دیگر اقداماتی که می تواند به افراد درگیر با این بیماری کمک کند، خنک کردن ناحیه آسیب دیده است. قرار دادن یخ روی زانویی که آب آورده است، التهاب و دمای این منطقه را کاهش می دهد و روند بهبود را تسریع می کند.
  • در برخی موارد، بستن یک باند کشی نیز می تواند در کاهش درد کمک کننده باشد. باندهای کشی، فشار خارجی سلولی را افزایش می دهند؛ به دنبال این عمل، فشار بینابینی سلول ها، و در نتیجه، فشار داخل سلول ها افزایش پیدا می کند.

داروی گیاهی برای درمان آب آوردن زانو چیست؟

تنها روش درمانی برای آب آوردن زانو، مواردی که در بالا اشاره کردیم نیست و برخی افراد می توانند در کنار روش هایی که گفتیم از طب سنتی نیز برای درمان علت آب آوردن زانو مفید باشد. ما در اینجا قصد داریم یک داروی گیاهی برای درمان آب آوردن زانو معرفی کنیم. امیدواریم که این دارو بتواند به شما کمک کند تا بیماری را درمان کنید.

یکی از مجلات پزشکی معتبر در دنیا، مقاله ای چاپ کرده و در آن مقاله عنوان شده است، در صورت ترکیب بنه، دارچین، روغن کنجد و زنجبیل، ضمادی موثر و موضعی برای درمان آب آوردن زانو به دست می آید. این دارو قادر است درد ناشی از این عارضه را کاهش دهد.

مورد دیگری که در طب سنتی و در خصوص علت و درمان آب آوردن زانو چیست، تاکید زیادی روی آن می شود، نخوردن غذاهایی با مزاج سرد، مثل ماست، گوشت گاو و غیره است. در صورتی که پزشک طب سنتی تشخیص دهد، ممکن است با انداختن بادکش در پشت پا نیز بتوان این بیماری و عوارض ناشی از آن را درمان کرد. توصیه می کنیم، برای استفاده از روش های سنتی برای درمان بیماری، حتما با افراد متخصص این حوزه نیز مشورت کنید.

آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟ خطرات ناشی از آب آوردن زانو چیست؟

آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟ خطرات ناشی از آب آوردن زانو چیست؟

به سوال آب آوردن زانو چیست، در این مقاله پاسخ دادیم و حال می خواهیم در مورد پرسش دیگری صحبت کنیم. یکی از سوالاتی که برای افراد درگیر با آب آوردن زانو پیش می آید، این است که آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟ درست است که این عارضه، فرد را مجبور نمی کند که برای ساخت پروتزهای بالای زانو اقدام کند، اما به هر حال، هر چه که باشد این مشکل، یکی از مشکلاتی است که می بایست برای درمان آن یک اقدام جدی انجام داد.

آب آوردن زانو، مساله خطرناکی نیست و اگر به موقع تشخیص داده شده و برای درمان علت آب آوردن زانو یک اقدام جدی انجام شود، درمان آن به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

ایجاد آب و ورم در ناحیه ی زانو، درد و ناراحتی و در برخی مواقع کیست در قسمت پشتی زانوها، برخی از خطرات آب آوردن در ناحیه زانو هستند. در مراحل اولیه، این درد با کمپرس سرد به راحتی بهبود پیدا می کند؛ اما اگر دلیل ایجاد آن جدی باشد، ممکن است نشانه یک بیماری در بدن بوده و پزشک مجبور شود برای درمان آن، مایع جمع شده داخل زانوها را تخلیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *